
Regjeringen kutter støtten til markedsføring av Norge

I forslaget til statsbudsjett for 2020 bevilger regjeringen 180 millioner kroner til markedsføring av Norge. Det er en reduksjon på 51,5 millioner kroner fra 2019-budsjettet.
– I Granavolden-plattformen signaliserte regjeringen at den ville styrke merkevarebyggingen av Norge som reisemål, og en samlet politikerstand var enige om å satse på flere helårsarbeidsplasser og nye destinasjoner, eller «hele Norge, hele året», som slagordet heter. Dette kuttet er det motsatte av det regjeringen har lovet, sier Kristin Krohn Devold, administrerende direktør i NHO Reiseliv.
Forventet økning, ikke kutt
– Dette er et forhastet kutt basert på et faglig grunnlag som er svært tynt. Vi hadde forventet økte midler, ikke mindre, i en tid der norsk reiseliv vokser og skaper arbeidsplasser over hele landet. Reiselivet har over 175.000 ansatte – et resultat av blant annet økt profilering mot det utenlandske markedet. Det er hard konkurranse om internasjonale gjester, og dette vil svekke vår posisjon, fortsetter Krohn Devold.
Den statlige bevilgningen til Innovasjon Norges profilering av Norge har stått stille de siste årene, noe som i praksis betyr kutt, om en tar høyde for inflasjon og det faktum at digital markedsføring koster mer enn før. I samme periode har reiselivet fått milliardregning i form av moms- og avgiftsøkninger.
– Skuffende for Reiselivs-Norge
– Totalsummen av disse endringene er skuffende for Reiselivs-Norge. Norge sakker akterut i utviklingen av internasjonale ankomster sammenlignet med resten av Europa. Reiselivet er kommet langt i den grønne omstillingen, og vi har plass til flere turister, særlig i skuldersesongene. Resultatet av dette kuttet er at færre utenlandske gjester vil finne frem til markedsføring som trekker dem til Norge, fortsetter Krohn Devold.
– Det er enda ikke for sent å snu, og nå må vi bruke tiden på Stortinget godt. Dersom kuttet blir stående, er det viktig at Innovasjon Norge får full frihet til å bestemme hvordan disse kuttene skal gjennomføres i egen organisasjon, slik at de slipper politisk detaljstyring. De kjenner sin organisasjon best, og må få styre dette, avslutter Krohn Devold.
Nøkkelord
Kontakter
Ida Bakken Tønder
Kommunikasjonssjef, NHO Reiseliv
Mobil: 468 87 931
E-post: ida.toender@nhoreiseliv.no
Øystein Eian
Senior kommunikasjonsrådgiver, NHO Reiseliv
Mobil: 901 57 273
E-post: oystein.eian@nhoreiseliv.no
Bilder

Lenker
Om NHO Reiseliv
NHO Reiseliv er den største arbeidsgiver- og næringsorganisasjonen for reiselivet i Norge med over 3000 medlemsbedrifter.
Følg pressemeldinger fra NHO Reiseliv
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra NHO Reiseliv på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra NHO Reiseliv
Rekordstor vekst i Airbnb-utleie i sommer30.9.2019 11:20:15 CEST | Pressemelding
Airbnb fortsetter å vokse i Norge, og nådde nye høyder denne sommeren.
Selg Norge-prisen 2019 til filmprodusent Per Henry Borch21.5.2019 17:24:30 CEST | Pressemelding
Filmprodusent Per Henry Borch (49) er tildelt NHO Reiselivs Selg Norge-pris for sitt arbeid med å markedsføre Norge som innspillingsland.
Presseinvitasjon: NHO Reiselivs årskonferanse 20198.5.2019 09:30:00 CEST | Pressemelding
20. og 21. mai er det klart for NHO Reiselivs årskonferanse «Vi og verden - på vei til deg?» på nye Clarion Hotel The Hub i Oslo.
Vindkraftplanen: NHO Reiseliv bekymret for naturtap1.4.2019 12:19:51 CEST | Pressemelding
Satsingen på fornybar energi må skje med minst mulig tap av norsk natur, mener NHO Reiseliv.
Tipssmell for reiselivet i statsbudsjettet8.10.2018 10:17:12 CEST | Pressemelding
Regjeringen foreslår i statsbudsjettet at tips til ansatte skal behandles på lik linje med lønn. Konsekvensen kan bli tipsforbud i deler av bransjen, frykter NHO Reiseliv.