7 av 10 vil ha sykkelhjelmpåbud

– Vi registrerer med stor interesse at så mange mener det bør være påbud om sykkelhjelm for alle som sykler eller bruker elsykkel. Hjelmbruken i Norge har økt over en lengre tid, men det er fortsatt langt igjen før alle som sykler bruker hjelm. Vi følger ulykkesutviklingen og forskningen rundt hjelmpåbud tett og vurderer kontinuerlig om et generelt påbud er noe vi vil anbefale, sier Christoffer Solstad Steen, kommunikasjonsrådgiver i Trygg Trafikk.
Bare 11 prosent mener at et påbud bare bør gjelde barn under 16 år, og kun 14 prosent er mot påbud i sin helhet. De under 30 er mest skeptiske til påbud, hvor kun halvparten – 50 prosent – ønsker et påbud. Blant de over 60 år ønsker 79 prosent et påbud velkommen.
Må forberede oss på flere syklister
– Syklister blir en stadig større del av trafikkbildet, og det er en politisk ønsket utvikling at flere sykler. Men i de store byene har vi sett en stor økning i sykkelulykker de siste årene. Syklende og gående må prioriteres i trafikkbildet. Det kan også innebære større grad av regulering i fremtiden, og det er ikke unaturlig å tenke seg at et fremtidig hjelmpåbud kan bli en realitet, sier Steen.
Han får støtte av Torbjørn Brandeggen fra Tryg Forsikring:
– Vår oppfatning er at det bør bli et hjelmpåbud for syklister. Vi tror det er et viktig bidrag til å redusere og forhindre hode- og ansiktsskader, ikke minst blant barn. Andelen hardt skadde syklister i de største byområdene i Norge har økt dramatisk de siste 10 årene, og spesielt i møte med biler er myke trafikanter som syklister veldig sårbare. Å bruke hjelm er enkelt, og den viktigste beskyttelsen en syklist kan ha, sier Torbjørn Brandeggen, kommunikasjonsrådgiver i Tryg Forsikring.
Vil ha utleiere av el-sparkesykler på banen
Også for el-sparkesykkel mener et flertall – 67 prosent – at et hjelmpåbud er på sin plass. 13 prosent ønsker det kun for barn under 16 år, og 13 prosent er mot et påbud.
– El-sparkesykkel er ikke et leketøy, noe skadetallene til legevakten bekrefter. De kommer hurtig opp i fart, og treffer man en fortauskant fyker man lett fremover. Undersøkelser viser at nær halvparten av de som blir skadd får hodeskader, og at langt færre bruker hjelm på el-sparkesykkel sammenlignet med på sykkel og el-sykkel. Spesielt håper vi utleiere av el-sparkesykler kommer på banen med en løsning hvor publikum enkelt får tilgang til hjelm når de leier en el-sparkesykkel, sier Brandeggen.
Om undersøkelsen:
Den landsrepresentative undersøkelsen er gjennomført blant 1603 respondenter av Kantar på oppdrag fra Trygg Trafikk og Tryg Forsikring.
På spørsmålet «Bør det være påbudt å bruke sykkelhjelm på vanlig sykkel/el-sykkel?» svarte:
- 72 prosent «Ja, for alle»
- 11 prosent «Ja, men bare for barn under 16 år»
- 14 prosent «Nei»
- 3 prosent «Annet/vet ikke»
På spørsmålet «Bør det være påbudt å bruke sykkelhjelm på el-sparkesykkel?» svarte:
- 67 prosent «Ja, for alle»
- 13 prosent «Ja, men bare for barn under 16 år»
- 13 prosent «Nei»
- 7 prosent «Annet/vet ikke»
Om hjelmbruk i Norge:
I 2018 ble det registrert en bruksandel på 63 prosent når det kommer til bruk av sykkelhjelm i Norge. Flinkest er barn under 12 år med en bruksandel på 83,5 prosent.
Nøkkelord
Kontakter
Christoffer Solstad SteenSenior kommunikasjonsrådgiver
Tel:91888799steen@tryggtrafikk.noMette MagnussenRegionleder, Vestfold og Telemark
Tel:90 99 79 70magnussen@tryggtrafikk.noBilder
Om Trygg Trafikk
Trygg Trafikk jobber for at færrest mulig skal omkomme eller bli hardt skadd i trafikken. Vi er tilstede i alle landets fylker. Trygg Trafikk er både samarbeidspartner og pådriver overfor myndigheter og bedrifter. Vi er også et bindeledd mellom frivillige aktører og myndigheter.
Følg pressemeldinger fra Trygg Trafikk
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Trygg Trafikk på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Trygg Trafikk
Over én av tre dødsulykker med rus skjer om sommeren8.7.2025 07:00:00 CEST | Pressemelding
En fersk analyse av dødsulykker i trafikken fra 2017 til 2023 viser at sommermånedene er spesielt utsatte for rusulykker. 35 prosent av alle dødsulykker med rus skjer mellom juni og august, selv om denne perioden kun utgjør 25 prosent av året.
Foreldre kan ikke reglene for sikring av barn i bil2.7.2025 07:00:00 CEST | Pressemelding
Kun 4 av 10 småbarnsforeldre kan reglene for sikring av barn i bil. Kunnskapsnivået om riktig og trygg sikring er for dårlig.
17 trafikanter omkom i juni1.7.2025 07:00:00 CEST | Pressemelding
I årets første sommermåned mistet 17 personer livet i trafikken. Dette er måneden med flest omkomne så langt i år. Halvparten av dødsulykkene var utforkjøringer med bil eller MC.
Ny rapport: Hjelmpåbud kan spare samfunnet for milliarder25.6.2025 07:00:00 CEST | Pressemelding
Hodeskader etter sykkelulykker koster samfunnet milliarder hvert eneste år. – Ulykkene får vi ikke bukt med over natten, å redusere omfanget av hodeskader er enklere, mener Trygg Trafikk.
Ti personer omkom i mai-trafikken2.6.2025 07:00:00 CEST | Pressemelding
Nær halvparten av de omkomne kjørte motorsykkel. Dermed har sju motorsyklister mistet livet så langt i år.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom