7 av 10 vil ha sykkelhjelmpåbud
– Vi registrerer med stor interesse at så mange mener det bør være påbud om sykkelhjelm for alle som sykler eller bruker elsykkel. Hjelmbruken i Norge har økt over en lengre tid, men det er fortsatt langt igjen før alle som sykler bruker hjelm. Vi følger ulykkesutviklingen og forskningen rundt hjelmpåbud tett og vurderer kontinuerlig om et generelt påbud er noe vi vil anbefale, sier Christoffer Solstad Steen, kommunikasjonsrådgiver i Trygg Trafikk.
Bare 11 prosent mener at et påbud bare bør gjelde barn under 16 år, og kun 14 prosent er mot påbud i sin helhet. De under 30 er mest skeptiske til påbud, hvor kun halvparten – 50 prosent – ønsker et påbud. Blant de over 60 år ønsker 79 prosent et påbud velkommen.
Må forberede oss på flere syklister
– Syklister blir en stadig større del av trafikkbildet, og det er en politisk ønsket utvikling at flere sykler. Men i de store byene har vi sett en stor økning i sykkelulykker de siste årene. Syklende og gående må prioriteres i trafikkbildet. Det kan også innebære større grad av regulering i fremtiden, og det er ikke unaturlig å tenke seg at et fremtidig hjelmpåbud kan bli en realitet, sier Steen.
Han får støtte av Torbjørn Brandeggen fra Tryg Forsikring:
– Vår oppfatning er at det bør bli et hjelmpåbud for syklister. Vi tror det er et viktig bidrag til å redusere og forhindre hode- og ansiktsskader, ikke minst blant barn. Andelen hardt skadde syklister i de største byområdene i Norge har økt dramatisk de siste 10 årene, og spesielt i møte med biler er myke trafikanter som syklister veldig sårbare. Å bruke hjelm er enkelt, og den viktigste beskyttelsen en syklist kan ha, sier Torbjørn Brandeggen, kommunikasjonsrådgiver i Tryg Forsikring.
Vil ha utleiere av el-sparkesykler på banen
Også for el-sparkesykkel mener et flertall – 67 prosent – at et hjelmpåbud er på sin plass. 13 prosent ønsker det kun for barn under 16 år, og 13 prosent er mot et påbud.
– El-sparkesykkel er ikke et leketøy, noe skadetallene til legevakten bekrefter. De kommer hurtig opp i fart, og treffer man en fortauskant fyker man lett fremover. Undersøkelser viser at nær halvparten av de som blir skadd får hodeskader, og at langt færre bruker hjelm på el-sparkesykkel sammenlignet med på sykkel og el-sykkel. Spesielt håper vi utleiere av el-sparkesykler kommer på banen med en løsning hvor publikum enkelt får tilgang til hjelm når de leier en el-sparkesykkel, sier Brandeggen.
Om undersøkelsen:
Den landsrepresentative undersøkelsen er gjennomført blant 1603 respondenter av Kantar på oppdrag fra Trygg Trafikk og Tryg Forsikring.
På spørsmålet «Bør det være påbudt å bruke sykkelhjelm på vanlig sykkel/el-sykkel?» svarte:
- 72 prosent «Ja, for alle»
- 11 prosent «Ja, men bare for barn under 16 år»
- 14 prosent «Nei»
- 3 prosent «Annet/vet ikke»
På spørsmålet «Bør det være påbudt å bruke sykkelhjelm på el-sparkesykkel?» svarte:
- 67 prosent «Ja, for alle»
- 13 prosent «Ja, men bare for barn under 16 år»
- 13 prosent «Nei»
- 7 prosent «Annet/vet ikke»
Om hjelmbruk i Norge:
I 2018 ble det registrert en bruksandel på 63 prosent når det kommer til bruk av sykkelhjelm i Norge. Flinkest er barn under 12 år med en bruksandel på 83,5 prosent.
Nøkkelord
Kontakter
Christoffer Solstad SteenSenior kommunikasjonsrådgiver
Tel:91888799steen@tryggtrafikk.noMette MagnussenRegionleder, Vestfold og Telemark
Tel:90 99 79 70magnussen@tryggtrafikk.noBilder
Om Trygg Trafikk
Trygg Trafikk jobber for at færrest mulig skal omkomme eller bli hardt skadd i trafikken. Vi er tilstede i alle landets fylker. Trygg Trafikk er både samarbeidspartner og pådriver overfor myndigheter og bedrifter. Vi er også et bindeledd mellom frivillige aktører og myndigheter.
Følg pressemeldinger fra Trygg Trafikk
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Trygg Trafikk på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Trygg Trafikk
En av fem bilførere bryter bevisst fartsgrensen16.4.2024 07:00:00 CEST | Pressemelding
For høy fart er fortsatt en av hovedårsakene til dødsulykker på norske veier. Likevel sier hver femte bilfører at de ofte eller alltid kjører over fartsgrensen. Problematisk og alvorlig, mener Volvo og Trygg Trafikk.
Russebusser er tikkende bomber11.4.2024 07:00:00 CEST | Pressemelding
Russebuss-kulturen har sklidd fullstendig ut. – Vi er redd for at det når som helst skal skje en alvorlig ulykke med en russebuss.
I mars mistet 14 personer livet i trafikken2.4.2024 07:00:00 CEST | Pressemelding
Den negative utviklingen med omkomne i trafikken fortsetter, viser den foreløpige oversikten etter mars. Så langt i år har 22 mennesker mistet livet, mot 13 på samme tid i fjor.
Pakk bilen riktig i påsken – skiutstyr har flydd ut av skibokser under bråstopp22.3.2024 07:00:00 CET | Pressemelding
Påsken nærmer seg, og ferieklare nordmenn skal ut på norske veier. Uansett om du skal til fjells, by eller sjø, er fart og sikring av last noe av det viktigste du bør tenke på før du setter deg i bilen, mener Bård Morten Johansen, fagsjef trafikksikkerhet i Trygg Trafikk.
I februar mistet en person livet i trafikken1.3.2024 07:15:00 CET | Pressemelding
Totalt har fem personer mistet livet i trafikken så langt i år – tre kvinner og to menn. Det er det laveste antall omkomne for januar og februar i nyere tid, med unntak av 2022, og en halvering sammenlignet med 2023.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom