7 av 10 unge kvinner får dårlig samvittighet av å spise i julen
Godt over halvparten (56 prosent) av alle nordmenn sier at de i forbindelse med alle festlighetene i desember får dårlig samvittighet av at de koser seg med god mat. Verst står det til med unge kvinner, der svarer hele 7 av 10 at de kjenner på den dårlige følelsen etter at de har spist for mye usunn julemat.
Dette viser en landsrepresentativ undersøkelse utført av Norstat på vegne av Opplysningskontoret for Meieriprodukter (Melk.no).
Ernæringsrådgiveren i Melk.no mener det er bekymringsfullt at mat i økende grad blir forbundet med skam og dårlige følelser, snarere enn glede.
- Mange av oss opplever å stå i en spagat hele desember mellom hyggelige sammenkomster med mye god mat og drikke på den ene siden, og et uromoment av angst og frustrasjon rundt matgildet på den andre siden, sier Terese Glemminge Arnesen i Melk.no.
Et godt råd ifølge ernæringsrådgiveren er og tenkte på at det ikke er mellom jul og nyttår som er avgjørende, men heller maten man spiser mellom nyttår og jul som virkelig teller.
– For å ha et sunt kosthold generelt, kommer du langt med helt vanlig mat kombinert med sunne måltidsvaner og fysisk aktivitet. En passelig mengde grove kornprodukter, magre meieriprodukter, magert kjøtt og fisk, og rikelig med frukt og grønnsaker, sier Glemminge Arnesen.
Kostholdsrådgiveren mener det er positivt å ha fokus på helse og kosthold, men at det derimot ikke er sunt om julen blir en tid hvor mange kjenner på skam og forvirring fremfor matglede.
– Det er synd at så mange sitter igjen med dårlig samvittighet i en tid hvor det skal være lov å kose seg litt ekstra og kjenne på den gode matgleden, avslutter hun.
Landsrepresentativt utvalg (1108 personer). Gjennomført av Norstat.
Nøkkelord
Kontakter
Stine WickmannKommunikasjonsrådgiverMelk.no
Tel:48891999stine@melk.noBilder
Om Opplysningskontoret for Meieriprodukter
Opplysningskontoret for Meieriprodukter (Melk.no) er landets fremste kompetansesenter for merkenøytral informasjon om melk og meieriprodukter. Vårt oppgave er å øke kunnskapen om melk og meieriprodukter basert på et faglig, vitenskapelig grunnlag. Melk.no besitter oppdatert faglig innsikt og analyser av ernæringsforskning, forbruksmønstre og holdninger. På melk.no finner du artikler, tips og råd, fakta og nyttige oppskrifter.
Følg pressemeldinger fra Opplysningskontoret for Meieriprodukter
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Opplysningskontoret for Meieriprodukter på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Opplysningskontoret for Meieriprodukter
Nyt kakao med god samvittighet i påsken26.3.2024 08:00:00 CET | Pressemelding
Den tradisjonelle påskekakaoen byr ikke bare på en smakfull opplevelse – lages den fra bunn med gode råvarer, får man også i seg en rekke næringsstoffer. Slik kan man nyte den søte drikken helt uten dårlig samvittighet i ferien.
Ta med grove vafler i matpakken på mandag22.3.2024 07:30:00 CET | Pressemelding
På mandag er det vaffeldagen, en god anledning til å unne seg selv eller ungene en ekstra digg lunsj. Grove vafler er et godt alternativ og metter magen tilstrekkelig.
Én av tre har gjort endringer etter omstridt matdebatt18.3.2024 05:00:00 CET | Pressemelding
Hele 32 prosent av nordmenn som har fått med seg debatten rundt ultraprosessert mat, har tatt grep i eget kosthold.
Salget skjøt i været etter TikTok-trend7.3.2024 05:00:00 CET | Pressemelding
Det er ikke lenger bare voksne på diett som strekker seg etter cottage cheese i butikkhyllene. I 4. kvartal av 2023 økte salget med 35 prosent – og det var det særlig én årsak til.
2023 ble et godt år for norsk melk og andre meieriprodukter30.1.2024 18:42:32 CET | Pressemelding
Et meget godt 4. kvartal gjorde at 2023 ble et vellykket år for norske meieriprodukter. Årets siste kvartal endte med økt salgsvolum i alle kategorier, også for melk som har hatt en jevn nedgang over tid. Spesielt bidro økning i salget av helmelk og syrnet melk med smak til suksessen.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom