Innovasjon Norge

Norge - en av verdens beste destinasjoner for Adventure Travel

Del
Norge klatrer på listen over verdens mest attraktive destinasjoner for «Adventure Travel», i følge Adventure Tourism Development Index (ATDI).
Adventure travel blir stadig mer populært. Foto: ManfredStromberg.com - visitnorway.com
Adventure travel blir stadig mer populært. Foto: ManfredStromberg.com - visitnorway.com

I årets oversikt klatrer Norge to plasser- fra en sjette plass i 2013 til en fjerde plass i 2014. Norge suser med dette forbi den populære destinasjonen New Zealand, og markerer som en av verdens beste destinasjoner for Adventure Travel, kun slått av Tyskland, Island og Sveits.

Hele 197 land er med på kåringen som blir publisert av The Adventure Travel Trade Association (ATTA) og George Washington University. Rangeringen er basert på ulike lands konkurranseevne innen Adventure Travel og hvilke destinasjoner som utmerker seg innenfor området.

- Våre kartlegginger i Norges viktigste markeder, viser at Norge har et solid omdømme som et land med vakker natur og naturfenomen. Norge scorer også høyt på at landet har gode muligheter for aktiviteter i naturen, særlig innen vandring og fiske. Nye aktiviteter som sykkel, toppturer på ski og fuglekikking er også i vinden. Samtidig ser vi at en stor andel av norske og utenlandske turister faktisk er svært aktive på ferien i Norge. Det er viktig at vi kapitaliserer på dette potensialet i enda større grad fremover, sier Per-Arne Tuftin, reiselivsdirektør i Innovasjon Norge.

Innovasjon Norge har gjennom flere år jobbet målrettet med både produktutvikling og markedsføring av aktiviteter i naturen, og det er gøy å se at vårt arbeid bærer frukter og at arbeidet blir lagt merke til av de fremste miljøene innenfor dette området internasjonalt, sier Tuftin.

Mange aktive turister i Norge

Turistundersøkelsen til Innovasjon Norge, viser at de fysisk aktive turistene utgjør 50 prosent av de norske turistene og hele 71 prosent av de utenlandske turistene. De fysisk aktive turistenes totale antall overnattinger er estimert til 6,9 millioner i sommersesongen 2014. Sammenlignet med sommersesongen 2013 står de aktive turistene for omtrent 1,2 millioner flere overnattinger i 2014. Totalt hadde de aktive turistene i Norge et forbruk på omtrent 8,6 milliarder kroner i sommersesongen. Størstedelen av forbruket kommer fra de norske aktive turistene, som har et totalforbruk på omtrent 5,1 milliarder kroner.

De aktive turistene har et lavere døgnforbruk per person enn de øvrige turistene til Norge, men total forbruket på hele reisen er noe høyere fordi disse turistene er i Norge lengre enn øvrige turister. Både norske og utenlandske aktive turister er også mer fornøyde med ferien og vil i større grad enn øvrige turister anbefale Norge som reisemål.

- Vi ser at en stadig større andel av turistene som er i Norge på ferie er aktive og ønsker å ta del i aktiviteter i naturen. Når Norge samtidig markerer seg internasjonalt som en destinasjon som utmerker seg innen Adventure travel segmentet, er det viktig at vi fortsetter å utvikle tilrettelagte opplevelser for dette segmentet som kan bidra til å øke verdiskapingen ytterligere, sier Tuftin.

Last ned hele rapporten her

Fakta:

  • Adventure tourism er definert ved at den inneholder av minst en av følgende; fysisk aktivitet, natur og kulturell dybde, i følge ATDI Adventure Tourism Development Index Report.
  • De viktigste kriteriene for adventure travellers når de velger destinasjon er vakker natur, tilgjengelige aktiviteter og klimatiske forhold. (ATDI Adventure Tourism Development Index Report 2015).
  • Turistundersøkelsen er en landsdekkende undersøkelse som Statistisk sentralbyrå (SSB) gjennomfører på oppdrag fra Innovasjon Norge.
  • I 2014 har Innovasjon Norge for tredje år på rad gjennomført en landsdekkende turistundersøkelse. Datainnsamling gjennomføres ved kommersielle overnattingssteder i tråd med internasjonale anbefalinger.
  • Denne rapporten inneholder analyser av turister som var på forretnings- eller feriereise i Norge i sommersesongen 2014 fra mai til og med august.
  • Fysisk aktive turister i Norge planlegger en av følgende aktiviteter: Sykle, padle, gjøre sportsaktiviteter, fiske, gå toppturer eller turer over to timer, teste ut sine egne grenser og besøke nasjonalparker.

Nøkkelord

Kontakter

Bilder

Adventure travel blir stadig mer populært. Foto: ManfredStromberg.com - visitnorway.com
Adventure travel blir stadig mer populært. Foto: ManfredStromberg.com - visitnorway.com
Last ned bilde
Topp ti destinasjoner innen adventure travel:
Topp ti destinasjoner innen adventure travel:
Last ned bilde

Dokumenter

Lenker

Om Innovasjon Norge

Innovasjon Norge
Innovasjon Norge
Akersgata 13
0104 Oslo

22 00 25 00http://www.innovasjonnorge.no

Vi bidrar til nyskaping i næringslivet, bærekraftig vekst og eksport for konkurransedyktige norske bedrifter, og utvikling i distriktene. Vi profilerer norsk næringsliv og Norge som reisemål. 

Følg pressemeldinger fra Innovasjon Norge

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Innovasjon Norge på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Innovasjon Norge

I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye