Nordmenn vil oppleve mer kultur i eget land
Kulturturistene bruker nemlig 14 prosent mer hvert døgn enn de øvrige norske turistene, noe som betyr en forbruksøkning på 116 millioner kroner fra de norske kulturturistene i 2014.
Til sammen sto norske og utenlandske kulturturistene for 3,9 milliarder av det totale forbruket sommeren 2014. Norske kulturturister sto for 1,5 milliarder og utenlandske for 2,4 milliarder av forbruket.Kulturturistene som karakteriseres av at de ønsker å oppleve lokal historie, kultur og tradisjoner eller besøke kunstutstillinger eller historiske bygninger, har både et høyere gjennomsnittlig døgnforbruk og høyere total forbruk enn den øvrige norske ferieturist.
- Det er spennende å se at vi har en positiv utvikling både av flere nordmenn som reiser i eget land samtidig som de ønsker å delta i flere aktiviteter og da spesielt kulturrelaterte aktiviteter på ferien i Norge. Det ser ut som vi har lykkes med å tiltrekke oss en ny gruppe av både norske og utenlandske turister som kommer til Norge for i større grad å oppleve kulturaktiviteter. Dette er svært positivt både i forhold til tilfredshet med ferien og det totale forbruket som blir lagt igjen i Norge, sier Per- Arne Tuftin, reiselivsdirektør i Innovasjon Norge.
Kulturinteresserte østlendinger
Det er flest østlendingene å finne blant de norske kulturinteresserte turistene, med vestlendinger på en god andre plass. Den største andelen av kulturturister finner man i Nord-Norge og Trøndelag hvor kulturturistene utgjør henholdsvis 32 og 28 prosent av turistene i disse regionene.
- Det er interessant å merke seg at en så stor andel av turistene i Trøndelag og Nord-Norge er kulturturister. Det blir viktig fremover for norsk reiselivsnæring å tilrettelegge og markedsføre seg også mot dette betalingsvillige segmentet av turister, sier Tuftin.
Utover å planlegge kulturaktiviteter planlegger norske kulturturistene å slappe av, gå på restaurant, ha det moro og shoppe
Utenlandske turister fortsatt mest kulturinteressert
Selv om nordmenn stadig blir mer glad i å oppleve kulturrelaterte aktiviteter på ferien i Norge, er utlendinger fortsatt de mest kulturinteresserte turistene. Hele 42 prosent av de utenlandske turistene kan karakteriseres som kulturturister i 2014, dette er 14 prosent mer enn i 2013.
Også de utenlandske kulturturistene har et høyere gjennomsnittlig døgnforbruk, og bruker 26 prosent mer enn de øvrige turistene på norgesferien Utenlandske kulturturister hadde i fjor sommer et gjennomsnittlig forbruk på 1680 kroner sammenlignet med 1333 kroner for de øvrige turister.
Det er Tyskland, øvrig Europa, øvrig Skandinavia, Nederland, Asia og USA, markerer seg som de landene hvor det kommer flest kulturturister fra. som er de mest kulturinteresserte nasjonene, mens Vestlandet og Østlandet markerer seg som er de regionene hvor kulturturister utgjør den største andelen av utenlandske turister.
Leder av kulturnæringssatsingen i Innovasjon Norge, Margit Klingen Daams, sier at kultur lenge har vært ”reason to go” og at det er flott å se at tallene bare stiger.
- Vi jobber aktivt på flere måter for å styrke kulturbedriftene – både med kompetanse og kapital – et arbeid vi ser er nødvendig for at turistene skal få et enda bedre tilbud. Her kommer også konseptualisering og reiseplanlegging inn som viktige elementer. Det er tydelig at mange kulturbedrifter har funnet en oppskrift på å tjene gode penger på turister, en oppskrift næringslivet for øvrig kan lære av. Med et totalt forbruk på 3,9 milliarder i 2014 blir det enda tydeligere at vi bør satse på utvikling av produkter for kulturturistene i fremtiden, avslutter Klingen Daams.
Kulturturistene i Norge planlegger minst to av følgende aktiviteter:
- Oppleve lokal historie og legender
- Oppleve lokal kultur og levemåte
- Oppleve tradisjoner og nasjonale fester
- Besøke kunstutstillinger /museer
- Besøke historiske bygninger / steder
Fakta om turistundersøkelsen:
- Turistundersøkelsen er en landsdekkende undersøkelse som Statistisk sentralbyrå (SSB) gjennomfører på oppdrag fra Innovasjon Norge.
- I 2014 har Innovasjon Norge for tredje år på rad gjennomført en landsdekkende turistundersøkelse. Datainnsamling gjennomføres ved kommersielle overnattingssteder i tråd med internasjonale anbefalinger.
- Undersøkelsen baserer seg på intervjuer av norske og utenlandske ferie, fritids - og forretningsreisende ved kommersielle overnattingssteder
- Denne rapporten inneholder analyser av turister som var på forretnings- eller feriereise i Norge i sommersesongen 2014 fra mai til og med august.
Kontakter
Mona Raa RavndalSeniorrådgiver Reiseliv
Tel:942 97 048morav@innovasjonnorge.noPer-Arne TuftinReiselivsdirektør
Tel:909 94 898petuf@innovasjonnorge.noDokumenter
Lenker
Om Innovasjon Norge
Vi bidrar til nyskaping i næringslivet, bærekraftig vekst og eksport for konkurransedyktige norske bedrifter, og utvikling i distriktene. Vi profilerer norsk næringsliv og Norge som reisemål.
Følg pressemeldinger fra Innovasjon Norge
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Innovasjon Norge på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Innovasjon Norge
Rekordmange milliardar til innovasjon i 202414.4.2025 14:00:00 CEST | Pressemelding
Innovasjon Noreg sitt bidrag til næringslivet auka med 40 prosent i 2024. Samstundes auka dei private investeringane som matcha bidraget frå Innovasjon Noreg.
Vianode får lån på 400 millioner fra Innovasjon Norge14.4.2025 12:00:00 CEST | Pressemelding
Innovasjon Norge har gitt tilsagn om lån på 400 millioner kroner til Vianode. Pengene vil bli investert i Norge, for å styrke selskapets forsknings- og utviklingskapasitet og plattform for etablering av regionale verdikjeder for batterier med høy ytelse og lave utslipp. Vianode utvikler og produserer grafitt til anoder og har kontrakt med en av verdens største bilprodusenter.
Milliondryss over rekordmange studentprosjekter11.4.2025 13:40:24 CEST | Pressemelding
Innovasjon Norge opplever større pågang på ordningen for støtte til bedrifter etablert av nyutdannede ved høyskolene og universitetene, enn noen gang tidligere. I alt får 32 prosjekter inntil en million kroner hver i tilskudd.
Verdensutstillingen i Japan åpner11.4.2025 09:46:10 CEST | Pressemelding
Expo Osaka åpner søndag 13. april. Norge deltar i fellesnordisk paviljong, som viser nordiske verdier og innovasjoner. Paviljongen serverer også nordisk mat med spennende japansk vri.
I Bodø selges Norge til verden – neste år står Lofoten for tur2.4.2025 13:13:20 CEST | Pressemelding
Denne uken pågår Norwegian Travel Workshop (NTW) 2025 i Bodø. Her møtes nesten 800 personer fra 36 ulike land for å selge og kjøpe Norge som reisemål.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom