9 av 10 støtter saltkuttet i kjøttdeig

Nesten 9 av 10 nordmenn svarer at de synes tiltaket med fjerning av tilsatt salt i kjøttdeig er riktig, viser en ny YouGov-undersøkelse.
Saltkuttet i kjøttdeig og andre deiger utgjør 90 tonn salt fra det norske kostholdet. Dette er det største enkelttiltaket på saltreduksjon i norsk kosthold i moderne tid. Hver enkelt av oss vil redusere saltinntaket med om lag 1,5 gram, tilsvarende ca. 15 prosent, de dagene vi til middag velger kjøttdeig uten salt i stedet for med salt.
– Det er gledelig at saltkuttet blir tatt godt imot, særlig når vi vet at et mindre saltinntak er et av de mest effektive virkemidlene for å bedre folkehelsen, sier Aina Marie Lien, ernæringsfysiolog i NorgesGruppen.
Myndigheter og organisasjoner
Det er ikke bare forbrukerne som har tatt godt imot saltkuttet, også helsemyndigheter og organisasjoner har vært positive.
– Et viktig bidrag til bedre folkehelse, sier Hilde Skyvulstad, avdelingsdirektør i Helsedirektoratet.
– Dette er et godt eksempel på hvordan matvarekjedene kan legge til rette for at folk skal spise sunnere, sier ernæringsfysiolog og helsefaglig rådgiver i LHL Erik Arnesen.
Saltreduksjon i brød
Etter at NorgesGruppens butikker, Kiwi, Meny, Spar, Joker, Ultra og Nærbutikken varslet saltkutt i kjøttdeig, kunne Bakers komme med nyheten om at saltinnhold i brød reduseres med ytterligere 10 prosent i løpet av høsten.
Saltreduksjonen på 10 prosent kommer i tillegg til reduksjonen på hele 20 prosent fra 2011 frem til i dag.
Om NorgesGruppens helse og ernæringsstrategi
- Målet til NorgesGruppen er å redusere salt med 15 prosent i gjennomsnitt for de varegruppene som bidrar med mest salt.
- Helsestrategien har tre fokusområder med tilhørende konkrete målsetninger frem mot 2017:
• Øke salget av frukt og grønt, grovt korn og fisk
• Redusere salt og sukker
• Balansere utvalg, egne merkevarer og informasjon
Om undersøkelsen
Undersøkelsen er utført av analysebyrået YouGov, på oppdrag fra NorgesGruppen, som en omnibus uke 44 i 2014, hvor 1000 personer i alderen 18-74 år er intervjuet.
Nøkkelord
Kontakter
Daniel SellevollKommunikasjonsrådgiver
Tel:+47 959 71 597daniel.sellevoll@norgesgruppen.noBilder


Lenker
Om NorgesGruppen
Våre kjedekonsepter står på hver dag for å gjøre morgendagens handel billigere og bedre, inspirere til gode matopplevelser, og bidra til grønne og sunne valgmuligheter.
NorgesGruppen gir forbrukerne valgfrihet gjennom supermarkeder, distriktsbutikker og lavprisbutikker. I tillegg tilbyr MENY, SPAR og Joker netthandel. NorgesGruppen gir konkurransedyktige betingelser og sterke kjedekonsepter til kjøpmenn. Effektiv varelevering og et godt vareutvalg fra ASKO sikrer kjøpmenn over hele landet et godt driftsgrunnlag. NorgesGruppen sysselsetter over 27 000 medarbeidere i egeneid virksomhet og mer enn 40 000 totalt når ansatte i kjøpmannseide butikker inkluderes. Nøkkelverdiene til NorgesGruppen er ansvarlig, samarbeidsorientert og kundeorientert. Selskapet opererer i Skandinavia med hovedfokus i Norge.
Varene folk vil ha
NorgesGruppen fylte 20 år i 2020, men bygger på 150 års erfaring som grossist og detaljist. I dag er kjernevirksomheten engros- og detaljvirksomhet innenfor daglige forbruksvarer. Alle ledd i verdikjeden – fra innkjøp og produksjon, via distribusjon, til handlekurv – jobber mot ett og samme mål: å imøtekomme kundenes behov.
Leverer effektivt til alle deler av landet
NorgesGruppen har 1200 samarbeidspartnere som spenner fra store merkevareleverandører til små produsenter av lokalmat. Mangfoldet av leverandører gjør at vi kan tilby noe for enhver smak. Egne merkevarer fra selskapene UNIL, Joh Kaffe, Matbørsen og Bakehuset gjør vareutvalget i våre butikker unikt.
Til butikker for alle, der folk bor
NorgesGruppen har butikker for alle behov, enten det er lave priser, kvalitetsprodukter, raske løsninger eller inspirasjon til store matopplevelser. Vi har lavpriskjeden KIWI, supermarkedkjedene MENY og SPAR, og nærbutikkjeden Joker. Over halvparten av butikkene er eid av selvstendige kjøpmenn, og vi er tilstede
med butikker i 88 prosent av landets kommuner.
Følg pressemeldinger fra NorgesGruppen
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra NorgesGruppen på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra NorgesGruppen
KIWI kutter prisene på alt alkoholfritt øl – igjen22.4.2025 15:59:06 CEST | Pressemelding
Sist KIWI kuttet prisene på alkoholfritt øl, økte salget med 135 prosent. Nå gjentas suksessen, og kjeden kutter prisene med minst 30 prosent på alt alkoholfritt øl. Priskuttet varer ut festmåneden mai.
Priskrig på frukt og grønt gir salgsboom10.4.2025 14:48:23 CEST | Pressemelding
Etter tre uker med dobbel bonus og kraftige priskutt hos KIWI, har kundene kjøpt 20 prosent mer frukt og grønt. – En seier for folkehelsa, sier KIWI-sjef Vegard Kjuus.
Prisdryss til NorgesGruppens leverandører10.4.2025 11:16:13 CEST | Pressemelding
På et stort arrangement for NorgesGruppens leverandører på Vippa i Oslo i går kveld ble prisen for årets leverandør, årets nyhet, årets KAM og årets entreprenør delt ut. Her er vinnerne:
NorgesGruppen Servicehandel og Certas inngår ny samarbeidsavtale28.3.2025 08:56:15 CET | Pressemelding
NorgesGruppen Servicehandel og Certas, et DCC Energy-selskap, skal samarbeide i 10 nye år om å drive butikk og bilvask på Essos energistasjoner over hele Norge. Den nye avtalen betyr fullt fokus på å videreutvikle matkonseptene og bilvasktilbudet på over hundre stasjoner.
NorgesGruppen kjøper seg opp i Kaffebrenneriet26.3.2025 14:00:00 CET | Pressemelding
NorgesGruppen og Kaffebrenneriet har samarbeidet og delt eierskap i nesten 30 år. Når gründerne nå ønsker å selge seg ned er det naturlig for NorgesGruppen å kjøpe seg opp i kaffebarkjeden.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom