NorgesGruppen

9 av 10 støtter saltkuttet i kjøttdeig

Del
I oktober kom nyheten om at NorgesGruppen fjerner tilsatt salt og vann i kjøttdeig. En fersk undersøkelse viser at nordmenn er positive til å si farvel til saltet.

Nesten 9 av 10 nordmenn svarer at de synes tiltaket med fjerning av tilsatt salt i kjøttdeig er riktig, viser en ny YouGov-undersøkelse.

Saltkuttet i kjøttdeig og andre deiger utgjør 90 tonn salt fra det norske kostholdet. Dette er det største enkelttiltaket på saltreduksjon i norsk kosthold i moderne tid. Hver enkelt av oss vil redusere saltinntaket med om lag 1,5 gram, tilsvarende ca. 15 prosent, de dagene vi til middag velger kjøttdeig uten salt i stedet for med salt.

– Det er gledelig at saltkuttet blir tatt godt imot, særlig når vi vet at et mindre saltinntak er et av de mest effektive virkemidlene for å bedre folkehelsen, sier Aina Marie Lien, ernæringsfysiolog i NorgesGruppen.

Myndigheter og organisasjoner
Det er ikke bare forbrukerne som har tatt godt imot saltkuttet, også helsemyndigheter og organisasjoner har vært positive.

– Et viktig bidrag til bedre folkehelse, sier Hilde Skyvulstad, avdelingsdirektør i Helsedirektoratet.

 – Dette er et godt eksempel på hvordan matvarekjedene kan legge til rette for at folk skal spise sunnere, sier ernæringsfysiolog og helsefaglig rådgiver i LHL Erik Arnesen.

Saltreduksjon i brød
Etter at NorgesGruppens butikker, Kiwi, Meny, Spar, Joker, Ultra og Nærbutikken varslet saltkutt i kjøttdeig, kunne Bakers komme med nyheten om at saltinnhold i brød reduseres med ytterligere 10 prosent i løpet av høsten.

Saltreduksjonen på 10 prosent kommer i tillegg til reduksjonen på hele 20 prosent fra 2011 frem til i dag.

Om NorgesGruppens helse og ernæringsstrategi
- Målet til NorgesGruppen er å redusere salt med 15 prosent i gjennomsnitt for de varegruppene som bidrar med mest salt.

- Helsestrategien har tre fokusområder med tilhørende konkrete målsetninger frem mot 2017:

• Øke salget av frukt og grønt, grovt korn og fisk
• Redusere salt og sukker
• Balansere utvalg, egne merkevarer og informasjon

Om undersøkelsen
Undersøkelsen er utført av analysebyrået YouGov, på oppdrag fra NorgesGruppen, som en omnibus uke 44 i 2014, hvor 1000 personer i alderen 18-74 år er intervjuet.

Nøkkelord

Kontakter

Bilder

Last ned bilde
Resultater spørreundersøkelse salt
Resultater spørreundersøkelse salt
Last ned bilde

Lenker

Om NorgesGruppen

NorgesGruppen
NorgesGruppen
Karenslyst alle 12-14
OSLO

(+47) 24 11 31 00http://www.norgesgruppen.no

Våre kjedekonsepter står på hver dag for å gjøre morgendagens handel billigere og bedre, inspirere til gode matopplevelser, og bidra til grønne og sunne valgmuligheter.

NorgesGruppen gir forbrukerne valgfrihet gjennom supermarkeder, distriktsbutikker og lavprisbutikker. I tillegg tilbyr MENY, SPAR og Joker netthandel. NorgesGruppen gir konkurransedyktige betingelser og sterke kjedekonsepter til kjøpmenn. Effektiv varelevering og et godt vareutvalg fra ASKO sikrer kjøpmenn over hele landet et godt driftsgrunnlag. NorgesGruppen sysselsetter over 27 000 medarbeidere i egeneid virksomhet og mer enn 40 000 totalt når ansatte i kjøpmannseide butikker inkluderes. Nøkkelverdiene til NorgesGruppen er ansvarlig, samarbeidsorientert og kundeorientert. Selskapet opererer i Skandinavia med hovedfokus i Norge.

Varene folk vil ha
NorgesGruppen fylte 20 år i 2020, men bygger på 150 års erfaring som grossist og detaljist. I dag er kjernevirksomheten engros- og detaljvirksomhet innenfor daglige forbruksvarer. Alle ledd i verdikjeden – fra innkjøp og produksjon, via distribusjon, til handlekurv – jobber mot ett og samme mål: å imøtekomme kundenes behov.

Leverer effektivt til alle deler av landet
NorgesGruppen har 1200 samarbeidspartnere som spenner fra store merkevareleverandører til små produsenter av lokalmat. Mangfoldet av leverandører gjør at vi kan tilby noe for enhver smak. Egne merkevarer fra selskapene UNIL, Joh Kaffe, Matbørsen og Bakehuset gjør vareutvalget i våre butikker unikt.

Til butikker for alle, der folk bor
NorgesGruppen har butikker for alle behov, enten det er lave priser, kvalitetsprodukter, raske løsninger eller inspirasjon til store matopplevelser. Vi har lavpriskjeden KIWI, supermarkedkjedene MENY og SPAR, og nærbutikkjeden Joker. Over halvparten av butikkene er eid av selvstendige kjøpmenn, og vi er tilstede
med butikker i 88 prosent av landets kommuner.

Følg pressemeldinger fra NorgesGruppen

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra NorgesGruppen på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra NorgesGruppen

I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye