A-ordningen på lufta: Betydelig forenkling for 220 000 arbeidsgivere

Alle som utbetaler lønn, pensjon og andre ytelser slipper fra i år å rapportere lønns- og ansettelsesforhold på fem forskjellige skjemaer til tre etater. I stedet skal arbeidsgiverne rapportere alle opplysningene elektronisk i en felles månedlig melding. Rapporteringen vil nå skje som en integrert del av arbeidsgivernes naturlige oppgaver. A-ordningen forventes å spare arbeidsgiverne for anslagsvis 600 millioner kroner hvert år.
- I tillegg til store besparelser for næringslivet vil den forenklede rapporteringen gi NAV, Skatteetaten og Statistisk Sentralbyrå ferskere og riktigere data slik at vi kan yte enda bedre tjenester, sier skattedirektør Hans Christian Holte.
Unikt offentlig samarbeid
A-ordningen er et unikt slagkraftig samarbeid mellom tre store offentlige etater; Skatteetaten, NAV og SSB.
- Skatteetaten har gjennomført betydelige forenklinger for lønnstakere og pensjonister de siste årene. Nå begynner vi å forenkle også for næringslivet, og vi har stor tro på at a-ordningen vil effektivisere rapporteringen for arbeidsgiverne. For Skatteetatens del kan den nye ordningen tilrettelegge for et mer presist skattetrekk, enda bedre kvalitet på selvangivelsen samt et mer målrettet grep for å redusere svart arbeid, sier skattedirektør Hans Christian Holte.
- NAV har utstrakt samhandling med arbeidsgiverne. Ett av våre mål er å forenkle hverdagen for dem gjennom å redusere antallet rapporteringer. Forenklingen frigjør også ressurser i NAV som kan brukes til å styrke arbeidet med å avdekke trygdemisbruk, bedre oppfølging mot arbeid eller omdisponeres til andre formål, sier arbeids- og velferdsdirektør Joakim Lystad.
- For å lage god statistikk som støtte for samfunnsplanlegging og som informasjonsgrunnlag for all økonomisk aktivitet, trenger vi aktuell informasjon fra hele næringslivet. Samtidig er det et mål for SSB at oppgavebyrden næringslivet pålegges er minst mulig. A-ordningen vil gi bedre og mer relevant statistikk, samtidig som det forenkler etatenes oppgaver og er mer effektivt for næringslivet, sier administrerende direktør i Statistisk Sentralbyrå Hans Henrik Scheel.
For mer informasjon, kontakt:
Skatteetatens pressetelefon: 945 01 000
NAVs pressetelefon: 400 03 144
SSBs pressekontakt: 959 31 004
Bilder

Lenker
Om Skatteetaten
Følg pressemeldinger fra Skatteetaten
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Skatteetaten på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Skatteetaten
Kan få uventet restskatt etter fondssalg22.7.2025 10:43:41 CEST | Pressemelding
Har du solgt aksjefondene dine fordi du var usikker på hvordan markedene skulle utvikle seg? Dette må du gjøre for å unngå restskatt neste år.
Kraftig vekst i innrapporterte leieinntekter17.7.2025 10:09:00 CEST | Pressemelding
Tall fra Skatteetaten viser at formidlere av utleie av eiendom rapporterte inn leieinntekter på 13,3 milliarder kroner i 2024. Det er en økning på 20 prosent fra året før.
Frikort eller skattekort? Dette må du vite9.7.2025 07:55:10 CEST | Pressemelding
Har du frikort, men ligger an til å tjene over 100 000 kroner i løpet av året? Da bør du bestille et skattekort slik at du unngår å bli trukket 50 prosent skatt.
Regjeringen har valgt konsept for videre arbeid med bedre oversikt over eierskap til aksjer3.7.2025 14:11:07 CEST | Pressemelding
Finansdepartementet og Nærings- og fiskeridepartementet gir Skatteetaten og Brønnøysundregistrene i oppdrag å gjennomføre et forprosjekt med utgangspunkt i konseptet samordnet aksjeeierregister.
Kontroll av serveringssteder: Fant feil hos halvparten og tre stakk fra kontroll23.6.2025 08:14:40 CEST | Pressemelding
Skatteetatens skattepatrulje fant vesentlige feil hos 39 av 79 kontrollerte serveringssteder i Trondheim. I tillegg krevde etaten inn i underkant av én millioner kroner i ubetalte skatte- og avgiftskrav.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom