Tar ytterligere sikkerhetsgrep: Deler ut gratis tennstaver

(Oslo, 30. desember 2014) Antall fyrverkerirelaterte personskader har sunket betydelig de siste årene og gratis beskyttelsesbriller har redusert antall øyeskader. Norsk Pyroteknisk Bransjeråd (NPB) ønsker at den positive trenden skal fortsette. I år deler derfor NPB i samarbeid med Norske fyrverkeriforhandlere ut gratis tennstaver til alle som kjøper fyrverkeri.

I følge direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap (DSB) har antallet fyrverkerirelaterte personskader falt fra et nivå på 155 skadde i 2007 til 52 i 2014.

- Antall personskader har blitt kraftig redusert. Det viser at grepene vi har gjort fungerer. Nå ønsker vi at antallet skal reduseres ytterligere. I år deler vi derfor ut et par beskyttelsesbriller og en tennstav gratis til alle betalende kunder, sier Anders Sture som er styremedlem i Norsk Pyroteknisk Bransjeråd (NPB).

Gratis tennstaver
Sikrere produkter, 500 000 gratis beskyttelsesbriller og holdningskampanjer er tiltak som NPB har gjennomført tidligere. Årets innføring av tennstaver på ca. 25 centimeter vil fungere som en forlengning av armen og hånden, og gjør det enda enklere for forbrukeren å tenne lunten uten å ha noen kroppsdel over fyrverkeriet.

Oppfordrer til forsiktighet
Flere nordmenn velger i dag å kjøpe fyrverkeribatterier som plasseres på bakken og kun antennes en gang. Deretter går resten av seg selv. Bransjen oppfordrer likevel brukerne til forsiktig bruk.

– Fyrverkeri i batteriform gir en sikker og flott avslutning på kvelden. Samtidig ønsker vi å gjøre som vi gjør hvert eneste år, nemlig å be folk bruke sunn fornuft. Det er veldig trist og helt unødvendig at noen få ødelegger for andre ved å ikke ta hensyn. Alle skader både kan og bør unngås av brukerne, sier Sture og avslutter med følgende appell:

– Plasser fyrverkeriet skikkelig så det ikke kan velte, bruk beskyttelsesbriller, ha aldri noen kroppsdel over fyrverkeriet og hold avstand!

NPB’s animasjonskampanje om fyrverkerisikkerhet (Familien Klønesen) finner dere på:

For mer informasjon:
Anders Sture
Daglig leder i Svea Fyrverkeri/ Styremedlem i Norsk Pyroteknisk Bransjeråd
Epost: anders@sveamail.no

Om NPB: Norsk Pyroteknisk Bransjeråd (NPB) representerer de fleste norske fyrverkeri-importørene, og ble stiftet 1995. NPB har som formål å ivareta og beskytte bransjens interesser, rettigheter og plikter. NPB skal sette standard for fyrverkeriartikler som omsettes i Norge, innenfor de rammer norske og internasjonale myndigheter setter på området. Besøk NPB på www.npb.no