52 prosent flere bedrifter på dunken i september!

Antallet rene konkurser gikk ned med 10,1 prosent i september. Imidlertid har antallet bedrifter som er tvangsavviklet av myndighetene økt med rekordhøye 312,9 prosent. Til sammen har 672 bedrifter gått overende, en økning på hele 52 prosent målt mot september i fjor. Dette viser den siste konkursstatistikken til Dun & Bradstreet.

Til sammen har 672 bedrifter gått overende i spetember, en økning på hele 52 prosent målt mot september i fjor. Dette viser den siste konkursstatistikken til Dun & Bradstreet.

Selv med store utslag i september måned har antallet bedrifter som har gått overende etter tredje kvartal vist et lavt nivå på antallet konkurser og tvangsavviklinger totalt sett. Samlet har 3751 bedrifter gått overende hittil i år, en nedgang på 10,2 prosent sammenlignet med tredje kvartal i fjor. Det er først og fremst økningen i antallet tvangsavviklinger i august med 400 prosent og september som nå drar tallene opp. Etter årets ni første måneder har antallet tvangsavviklinger økt med samlet med 8 prosent, men bare i august økte de med 423 prosent og 312,9 prosent i september. Når en bedrift blir tvangsavviklet skyldes det som regel at årsregnskap ikke er innlevert til Brønnøysundregistrene. Rene konkurser ligger 18 prosent lavere nå enn på samme tid i fjor.

Skylder 5 milliarder

–At konkursene fortsatt ligger på et veldig lavt nivå skyldes i hovedsak kompensasjonsordningene på totalt 13,3 milliarder kroner, samt at Skatteetaten har gitt utsettelser med innbetaling av skatter og avgifter med 5 milliarder, sier Kredittøkonom Per Einar Ruud i Dun & Bradstreet, som forklarer: – I motsetning til kompensasjonsordningene, som er gitt til bedrifter uansett tidligere status, er utsettelsene på skatter og avgifter for en stor del gitt til bedrifter med en svak økonomisk status før koronaen inntraff. Vi tror derfor at det kan komme en økning i konkursene når disse fem milliardene i skyldig skatter og avgifter skal betales fra 31. oktober og utover i 2022, sier Ruud.

Bra for hotell og restaurant

Hotell- og restaurantbransjen har størst nedgang i konkursene (inklusiv tvangsavviklinger) med 38,9 prosent så langt i år. Også innenfor handel går det bra. Detaljhandel opplever en konkursnedgang på 29,4 prosent, mens den relaterte bransjen Engros og Agentur går ned med 22,5 prosent etter tredje kvartal. Transportbransjen har slitt mest hittil i år med en konkursøkning på 17,2 prosent. Det er også negativt for den store bransjen Bygg og Anlegg. Denne store bransjen har 9 prosent flere konkurser enn i fjor etter tredje kvartal og står for hele 27,4 prosent av alle konkurser.

Best i Nord, dårligst i Viken

Nord-Norge har den beste utviklingen. Både Troms og Finnmark og Nordland har størst nedgang i konkurser og tvangsavviklinger med cirka 28 prosent hver. På Østlandet viser nabofylkene noe forskjellig utvikling. Mens Oslo har en nedgang i konkursene de ni første månedene på 13,9 prosent, noterer Viken bare 0,7 prosent nedgang fra i fjor.

Fylkesoversikt. Konkurser og tvangsavviklinger per september 2021, sammenligning med samme periode 2020.

Jan-Sep 21

Jan-Sep 20

Bransje

Jordbruk/Skog/Fiske

Industri

Bygg/Anlegg

Engro/Agentur

Detaljhandel

Hotell/Restaurant

Transport/Lagring

Eiendom

Tjenesteyting

Andre

Ingen bransjekode

TOTALT

Bransjeoversikt. Konkurser og tvangsavviklinger per september 2021, sammenligning med samme periode 2020.

Jan-Sep 21

Jan-Sep 20

Bransje

Jordbruk/Skog/Fiske

Industri

Bygg/Anlegg

Engro/Agentur

Detaljhandel

Hotell/Restaurant

Transport/Lagring

Eiendom

Tjenesteyting

Andre

Ingen bransjekode

TOTALT

Dun & Bradstreet er et ledende europeisk data- og analyseselskap. Vi hjelper bedrifter med å finne og administrere sine kunder gjennom hele kundens livssyklus. Vi gjør dette ved å samle og utvikle smarte data for å gjøre våre kunder i stand til å ta smarte avgjørelser. Dun & Bradstreet er en ledende global tilbyder av data for forretningsbeslutninger og analyser. For mer informasjon om Dun & Bradstreet, vennligst besøk www.dnb.com

Følg pressemeldinger fra Bisnode

Siste pressemeldinger fra Bisnode

Laveste antallet konkurser på ti år!3.9.2021 11:14:28 CEST | Pressemelding

De siste konkurstallene før valget viser at næringslivet klarer seg svært bra. I august gikk antallet rene konkurser ned med 14,8 prosent målt mot samme måned i 2020. Hittil i år har konkursene sunket med 19,1 prosent målt opp mot i fjor. – Dette er de laveste tallene vi har registrert for rene konkurser på ti år, både for august måned og for årets første åtte måneder, sier kredittøkonom Per Einar Ruud i Dun & Bradstreet.