NAF

50 prosent elektrisk nybilsalg i februar – Nå haster det med flere ladere

Del

I februar var halvparten – 49,7 prosent – av alle nye biler som ble solgt i Norge elektriske. Det er den høyeste andelen elbilsalg på seks måneder. - Nå må vi få orden på ladeinfrastrukturen. Vi ligger langt bakpå, sier Nils Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver i NAF.

Audi e-tron er Norges mest solgte bil så langt i år. Her under verdens største elbiltest som NAF og Motor gjennomførte i slutten av januar. (Foto: NAF)
Audi e-tron er Norges mest solgte bil så langt i år. Her under verdens største elbiltest som NAF og Motor gjennomførte i slutten av januar. (Foto: NAF)

To måneder inn i 2020 er det kommet 10  000 nye elektriske biler på norske veier i år. Tallene bekrefter at elektrisk drivlinje har fått fotfeste blant nybilene i Norge, selv om elbilene fortsatt ikke utgjør mer enn rundt 10 prosent av hele bilparken.

Må få fart i ladeutbyggingen

- De høye salgstallene for elbiler er et signal til norske myndigheter og ladeoperatører om at ladenettverket må henge med i svingene. Ladenettverket er underdimensjonert for den enorme elbilveksten, sier Sødal.

Det må bygges om lag 5000 hurtigladere fram mot 2025 for å få infrastrukturen opp på et akseptabelt nivå. Samtidig må effekten opp sånn at elbilene med større batteripakker får ladet raskt nok. Allerede nå må effekten opp til 150 kW på hurtigladerne som bygges. Fra 2023 må laderne bygges med 350 kW.

- Vi ser også at antallet destinasjonsladere, det vil si ladere på steder hvor folk setter fra seg bilen i kortere eller lengre perioder, er for lite. Vi trenger flere destinasjonsladere på steder som handlesentra, skianlegg, utfartsparkeringer, arbeidsplasser og overnattingssteder, sier Sødal.

Lading avgjør 2025-målet

Politikerne har vedtatt at i 2025 skal alle nye biler som selges være nullutslippsbiler, i praksis elbiler. Nå begynner det å komme et utvalg av biler med god størrelse og rekkevidde, og mange modeller kommer i år og neste år.

- Så bilene kommer, men ladingen er det som kan stoppe utviklingen og spenne bein på målet politikerne har satt, mener Nils Sødal.

Mangel på hurtigladere er på topp tre av hindere NAFs medlemmer oppgir for å skaffe seg elbil, kun slått av rekkevidde og behov for hengerfeste.

- Skal politikerne få med seg folk på overgangen til elbil som de har vedtatt, må de følge opp og sørge for et taktskifte i utbyggingen av hurtigladere, avslutter NAF-rådgiveren.

Nøkkelord

Kontakter

Bilder

Audi e-tron er Norges mest solgte bil så langt i år. Her under verdens største elbiltest som NAF og Motor gjennomførte i slutten av januar. (Foto: NAF)
Audi e-tron er Norges mest solgte bil så langt i år. Her under verdens største elbiltest som NAF og Motor gjennomførte i slutten av januar. (Foto: NAF)
Last ned bilde

Om NAF

NAF
NAF
Skippergata 4
0152 Oslo

23 21 31 00http://www.naf.no

Hver tiende nordmann og 25 prosent av alle personbileiere er medlem i NAF. Dette gjør oss til Nordens største interesse- og forbrukerorganisasjon med nærmere 500 000 medlemmer. Organisasjonen er landsomfattende med 71 lokalavdelinger, 360 ansatte og ca. 2000 frivillige. NAF er en engasjert og markant samfunnsaktør som arbeider aktivt for at norske trafikanter skal kunne reise sikkert, effektivt og miljøvennlig. NAFs virksomhet omfatter kontroll og testing av biler ved 44 NAF-sentre, trafikkopplæring, veihjelp, reise, handel, juridisk bistand og forbrukerrådgivning m.m. Etter avtale med Vegdirektoratet driver NAF 27 øvingsbaner i Norge.

Følg saker fra NAF

Registrer deg med din epostadresse under for å få de nyeste sakene fra NAF på epost fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste saker fra NAF

I vårt presserom finner du alle våre siste saker, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom