50 lukter på milliardkontrakt i Nord-Norge

Konkurransen om OPS-prosjektet E10 Hålogalandsvegen (E10/rv. 85 Tjeldsund–Gullesfjordbotn–Langvassbukt) ble offentliggjort på selveste nasjonaldagen. Det sørget det automatiske publiseringssystemet i Ted og Doffin for. Nå er mer enn 50 bedrifter fra inn og utland interessert i storkontrakten.
- Det er gledelig at så mange bedrifter har hentet ut grunnlaget for konkurransen fra vår anbudsportal (KGV) og sier prosjektleder, Reidar Johansen.
På grunn av pandemien blir det ingen fysisk befaring. Men utbygger, Statens vegvesen, legger snart ut en digital tilbudskonferanse og en digital kartfortelling for potensielle leverandører. Begge blir tospråklig, norsk og engelsk.
- Vi tror den digitale fremstillingen av prosjektet vil friste. Dette er er ett av landets største og mest spennende vegprosjekt gjennom tidene. Det har store krav til miljøhensyn som også kan utløse solide bonuser for en dyktig entreprenør, sier Johansen.
Søknadsfrist 1. september 2021
Den som vil delta i konkurransen må ha meldt sin interesse i anbudsportalen (KGV) innen 1. september i år. Utbygger, Statens vegvesen, vil velge ut inn til tre selskap som blir forhåndsgodkjent (prekvalifisert) til å gi tilbud på oppdraget.
For å bli forhåndsgodkjent må selskapene vise at de økonomisk og organisatorisk er robuste nok til å finansiere og håndtere utbyggingen samt drifte veganlegget i 25 år.
Anskaffelsen vil bli gjennomført med forhandlinger der Statens vegvesen vil fastsette de endelige rammene for prosjektet. Det legges opp til at kontrakt inngås og byggingen kan starte i 2023. Byggetiden forventes å være på 6-7 år. Hålogalandsvegen kan da stå ferdig i 2029.
Nord-Norges største samferdselsprosjekt
Investeringskostnadene for det nye veganlegget mellom Sortland, Kvæfjord, Tjeldsund, Lødingen og Harstad er kostnadsberegnet til om lag 9,3 milliarder kroner. Prosjektet skal gjennomføres som et offentlig-privat samarbeid (OPS). OPS-selskapet som vinner kontrakten forplikter seg til å prosjektere, finansiere, bygge, drifte og vedlikeholde veganlegget. Den øvre ramme for prosjektet er på hele 18,3 milliarder kroner. Rammen skal dekke investeringer, finansiering, drift og vedlikehold av veganlegget, samt alle utgifter Statens vegvesen får knyttet til planlegging, grunnerverv, arekologiske utgravninger og prosjektets usikkerhet m.m.
Raskere, kortere og tryggere
Hensikten med prosjektet er å binde Hålogalandsregionen tettere sammen, både for næringslivet og befolkningen. Det skal gjøres ved å bedre fremkommeligheten og gi vesentlig redusert reisetid på E10/rv. 85/rv. 83 mellom Sortland, Harstad og Evenes. E10 fra Tjeldsund bru til Gullesfjordbotn blir kortet inn med om lag 30 km, og reisetiden på strekningen blir redusert med om lag 39 minutter.
Prosjektets innhold
OPS-prosjektet E10/rv. 85 Tjeldsund–Gullesfjordbotn–Langvassbukt omfatter:
- Totalt 82 km tofelts veg, fordelt på 35 km ny veg i eksisterende trase, 27 km tunneler og 20 km veg i ny trase.
- En rekke mindre konstruksjoner for å sikre veien mot flom, skred og rasfare.
- Etablering av bl.a. kollektivtrafikktiltak, en stor rasteplass, døgnhvileplass, utfartsparkeringer, gang- og sykkelveger, samleveger for avlastet vegnett, tilkoplinger til eksisterende veg, nye kryssløsninger og sanering av private avkjørsler.
Nøkkelord
Kontakter
Reidar Arnfinn JohansenProsjektlederStatens vegvesen / Utbyggingsområde nord
Tel:90675055reidar.johansen@vegvesen.noGuro Dalheim JohansenAssisterende prosjektlederStatens vegvesen / Utbyggingsområde nord
Tel:91836295guro.dalheim.johansen@vegvesen.noBilder



Dokumenter
Om Statens vegvesen
Statens vegvesen arbeider for å skape et smart og sammenhengende transportsystem på vei for hele Norge. Det skal være enkelt å reise og transportere varer – på sikre veier tilpasset framtidens behov.
Følg pressemeldinger fra Statens vegvesen
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Statens vegvesen på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Statens vegvesen
Signert kontrakt i Nappstraumen31.3.2025 15:30:50 CEST | Pressemelding
Statens vegvesen har inngått kontrakt med OneCo Infra AS for oppgradering av Nappstraumtunnelen på E10 i Lofoten. Hovedjobben starter i august.
Utsetter utfyllinga i Kipervika til juni31.3.2025 13:23:59 CEST | Pressemelding
Etter utfordringer med å unngå spredning av partikler utenfor siltgardinene, blir utfyllinga i Kipervika satt på vent til etter torskens gyte- og yngleperiode. Arbeidet kan gjenopptas i midten av juni.
Startar bygging av ny Røldalstunnel til sommaren31.3.2025 13:05:56 CEST | Pressemelding
I dag signerte Statens vegvesen med arbeidsfellesskapet Bertelsen & Garpestad AS og Metrostav Norge AS kontrakten for bygging av ny E134 Røldal-Seljestad.
Stenger Nappstraumtunnelen for beredskapsøvelse31.3.2025 10:29:25 CEST | Pressemelding
Onsdag 2. april holder Statens vegvesen en beredskapsøvelse i Nappstraumtunnelen på E10 i Lofoten. Vegen blir helt stengt mellom klokka 18.00 og 20.00.
Steinskred i Gudbrandsdalen – usikkert hvor lenge E6 blir stengt31.3.2025 10:26:40 CEST | Pressemelding
Skredet som gikk over E6 i Rosten i Gudbrandsdalen i natt sperrer europavegen i begge retninger. Geologer vurderer skredet nå i formiddag.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom