5 råd for å sikre en trygg julefeiring for barna

Desember er den måneden det kjøpes mest alkohol i Norge. – For barna betyr det ofte en utrygg julefeiring, sier Randi Hagen Eriksrud i Av-og-til.
- Undersøkelser Av-og-til har gjennomført blant norske barn og unge viser at flertallet blant dem synes voksne kan drikke maks to glass når de er sammen med barn. Det tenker jeg er en nyttig pekepinn, sier Randi Hagen Eriksrud i Av-og-til.

- Jeg tror foreldre og andre som feirer jul med barn har en tendens til å glemme hvor mye barna ser og forstår. Barn merker raskere enn vi tror at vi har drukket alkohol, sier Eriksrud.

Adventstida er i gang, og det betyr ikke bare pepperkakebakst og lucialys. Desember er også tid for akevitt, juleøl og vinkos med venner.

- Vi vet at altfor mange barn sitter med en ekstra klump i magen i disse dager fordi de er redde for at foreldrene skal drikke for mye alkohol. Sånn skal ingen ha det, sier Eriksrud, som har fem råd til alle som skal feire jul med barn:

1. Bruk alkovett

- Tenk igjennom om du skal drikke, og når du skal stoppe, når det er barn til stede. Drikk godt med alkoholfritt mellom de alkoholholdige drikkene, sier Eriksrud som oppfordrer folk til å sjekke ut «alkoholfri-hylla» på polet:

- Sett deg gjerne som mål at du skal ha noe nytt, spennende og alkoholfritt på bordet i hvert juleselskap. Ofte setter vi frem vinflaska på autopilot, men jeg tror mange gjester ville sette pris på noen skikkelig gode alternativer i juleselskapet.

2. Husk at barn trives best med foreldre som oppfører seg som de pleier

- Det vi tenker på som positive effekter av alkohol, for eksempel at vi blir litt mer høylytte, kommer litt tettere på eller mister noen hemninger, kan barna oppleve som skremmende. Og altfor ofte er du den siste som merker hvor mye du har drukket, minner Eriksrud om.

3. Snakk med andre voksne før julefeiringen

- Hvor stor rolle er vi komfortable med at alkohol spiller på en feiring med barn tilstede? Dette bør man snakke sammen om før julefeiringen. Og det er lurt å ta praten i god tid før jul. Da kan alle komme til julefeiringen eller selskapet med noenlunde samme forventinger, sier alkovettlederen.

- Det kan også være lurt at minst én er edru og kan kjøre bil dersom det skulle oppstå noe i selskapet. Men det er ikke en unnskyldning for at andre kan miste hemningene. Rundt barn bør du uansett ha et gjennomtenkt forhold til alkohol.

4. Gjør alkohol til et ufarlig tema for barna å snakke om

- Du bør snakke med barna dine om alkohol på en naturlig måte. Spør gjerne hvordan de opplever drikkingen og vis dem at de kan spørre deg om alt. Men pass på at du ikke legger ansvaret på barna. Barna kan si hva de tenker om at du drikker, men du skal gjøre en selvstendig vurdering og stille deg selv spørsmålet: Hvor mange glass tåler barnet mitt?

- Undersøkelser Av-og-til har gjennomført blant norske barn og unge viser at flertallet blant dem synes voksne kan drikke maks to glass når de er sammen med barn. Det tenker jeg er en nyttig pekepinn, sier Eriksrud.

5. Ta ansvar for barna

- Hvis festen likevel ender opp med å bli veldig fuktig, har du som voksen et ansvar for å skjerme barnet. Ta han eller henne ut av situasjonen, og dra hjem dersom dere er på besøk.

- Husk at du kjenner kanskje dine egne barn godt og vet hvordan de takler voksnes drikking. Men er det andre barn i selskapet kan de ha andre opplevelser knyttet til alkoholbruk. Husk at din drikking aldri skal bli barnas problem, konstaterer Eriksrud.

Bilder