

Norsk mote på catwalken under Berlin Fashion Week

-Norsk mote tar opp konkurransen med Sverige og Danmark om å bli Skandinavias motenasjon, sier Gisle Mardal daglig leder i Norwegian Fashion Institute (NFI). -Når vi nå ser at norske motemerker blir ettertraktet internasjonalt handler det om å skape synlighet og positivt omdømme for bransjen. NFI fikk i 2014 bevilget ARENA-status i Innovasjon Norge systemet. -Det betyr at norsk motebransje har blitt et eget satsningsområde når det gjelder næringsutvikling og at Innovasjon Norge vil være en viktig støttespiller i realisere ambisjonen vår om at norsk motedesign skal bli en internasjonalt anerkjent merkevare.
5 Norske designere er valgt ut for å vise bredden i den norske bransjen. Disse består av:
Ingun Birkeland http://showfloorberlin.de/ingunn-birkelandIngunn Birkeland etablerte merkevaren IBO - INGUNN BIRKELAND OSLO i 2005. Birkeland er kjent for sine unike showpieces og fargerike kjoler. Designeren har utviklet en fletteteknikk som har blitt hennes signatur de senete årene. I tillegg til kjoler har Birkeland overført sitt design til sko og smykker som selges i utvalgte butikker og gjennom designerens egen nettbutikk.
Epilogue http://showfloorberlin.de/4855-2 Epilogue by Eva Emanuelsen har designet for bevisste norske kvinner siden 2004. I tillegg til egen konseptbutikk i Hegdehaugsveien er merket representert i flere norske motebutikker. I 2013 vant Epilogue by Eva Emanuelsen designkonkurransen Nåløyet – den gjeveste prisen for norske moteskapere. – Jeg har lenge drømt om å ta Epilogue ut i verden, men jeg har så langt fokusert på en solid etablering i Norge først. Den unike muligheten til å vise kolleksjonen i Berlin gir oss derimot en ekstra motivasjon til å tenke internasjonalt, sier Eva Emanuelsen, gründer og designansvarlig i Epilogue by Eva Emanuelsen.
Mariette http://showfloorberlin.de/mariette Mariette lanserte sin første kolleksjon under Oslo Fashion Week i 2010. Mariette’s design har fått stor oppmerksomhet i norsk media og hylles av flere norske kjendiser. Den norske Kronprinsessen blir ofte avbildet i designerens klær i ulike offentlige sammenhenger. – Målet nå er å få opp volum, og få kontakt med utenlandske agenter. På sikt vil jeg fortsette å utvide også internasjonalt, sier moteskaperen.
Blæst http://showfloorberlin.de/blaest Blæst ByLillebøe er elegante, fargerike og røffe regntøykolleksjoner designet og utviklet av Lisbeth Lillebøe. Jakkene er fôret og utstyrt med hetter og refleks. Alle sømmer er forseglet for å holde vannet ute. Kolleksjonene er høykvalitetsprodukter som er produsert i henhold til EU’s miljøkrav. Blæst regnjakker har stor suksess i Norge og i utlandet, og har mottatt prisen Merket for God Design fra Norges Design råd.
Oleana http://showfloorberlin.de/oleana Oleana sine produkter er produsert på egen fabrikk i Norge. - "Fair made" er et slagord vi mener vi kan smykke oss med. Oleana gleder seg over at en liten produsent fortsatt kan ha fremgang etter 20 år på markedet. Slik verden er i ferd med å utvikle seg, tror vi også på at vi har framtida foran oss. Folk verden over er i ferd med å bli mer bevisste på hva de kjøper. Vi må slutte å ødelegge planeten vår og tenke mer på det økologiske aspektet når vi handler. Naturfibre i ull og silke er gode valg i så måte.
Tid og sted: Torsdag 10. juli 2014. Magazin in der Heeresbäckerei, Köpenicker Strasse 16-17, 10997 Berlin.
9.00 pm: Oleana, Ingunn Birkeland and Blæst
10.30 pm: Epilogue and Mariette
Fredag 11. Juli kl 17.30 inviterer ambassaden til en mottagelse hvor også den norske artisten Sandra Kolstad spiller. Sted:Nordic Embassies - Rauchstr. 1 - 10787 Berlin
For kontakt og påmelding: Rita Hjortland ved Den norske Ambassaden i Berlin: rita@mfa.no
Nøkkelord
Kontakter
Gisle Mardal: gisle@norwegianfashioninstitute.com/ 48095146
Linda Refvik: linda@nyeogklokehoder.no/ 93014950
Bilder
Lenker
Om Abelia
Følg pressemeldinger fra Abelia
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Abelia på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Abelia
Norge får nasjonal strategi for kunstig intelligens: Abelia feirer5.2.2019 18:05:10 CET | Pressemelding
Etter noen få dager i jobben, kommer digitaliseringsminister Nikolai Astrup med et viktig initiativ: Nå starter arbeidet med å utvikle en nasjonal strategi for kunstig intelligens. - Dette er viktig for hele norsk arbeid- og næringsliv. Bruken av kunstig intelligens er i kraftig vekst og teknologien vil få stor betydning fremover. Strategien må bidra til at norsk næringsliv og offentlig sektor kan utnytte mulighetene og må utvikles i nært samarbeid mellom myndigheter, utdanningsinstitusjoner, forskningsmiljøer og næringsliv, sier administrerende direktør i Abelia, Håkon Haugli.
Ingen streik i idretten: Abelia fornøyd med meklingsresultatet12.11.2018 22:35:13 CET | Pressemelding
– Vi er godt fornøyde med at meklingen førte frem, og at klubbene nå kan fortsette sitt arbeid, sier Abelias advokat Thomas Urdal Johnsen.
Må trappe opp støtten til forskningsinstituttene10.10.2018 13:10:21 CEST | Pressemelding
– De neste fire årene trenger vi en opptrapping av støtten til de teknisk-industrielle instituttene tilsvarende det som er lagt inn i forslag til statsbudsjett for 2019.
Fornøyde med tiltak, misfornøyde med tempo8.10.2018 07:15:05 CEST | Pressemelding
– Når det nå går bedre i norsk økonomi, må vi bruke handlingsrommet til å investere i kompetanse, entreprenørskap og digitalisering. Vi er fornøyde med signaler om at forskning og omstilling prioriteres i regjeringens forslag til statsbudsjett.
Presseinvitasjon: Norsk helseteknologi erobrer Kina20.8.2018 08:30:28 CEST | Presseinvitasjon
Norsk helseteknologiselskap skal levere avansert teknologi til nybygget sykehus i Shanghai.