45 prosent vet ikke at oppblåsbare redningsvester må sjekkes

45% vet ikke at man skal sjekke oppblåsbare redningsvester, det viser en nasjonal spørreundersøkelse Redningsselskapet nylig fikk utført av InFact. I år inviterer Redningsselskapet hele Norge til å bli med på Sjekk vesten-uken 8. - 14. mai.
Oppblåsbare redningsvester
Mekanismen kan være litt ulik, men
prinsippet er det samme.
Oppblåsbare redningsvester Mekanismen kan være litt ulik, men prinsippet er det samme.

Oppsiktsvekkende resultater viserat det er kvinner som ikke husket sist de sjekket redningsvesten, 32 %.Undersøkelsen viste at 37%menn sjekket vesten sin for ett år siden.

Nasjonal dugnad med sjøvett

- Tidligere har dette vært noe vi har gjort alene, men i år gjør vi det om til en felles nasjonal dugnad for å kunne spre budskapet enda bredere ut.Når 44% heller ikke vet hvor eller hvordan man sjekker vesten, så er dette viktig å ta tak i. Alle som bruker en oppblåsbar redningsvest er selv ansvarlig for at den funker som den skal. Vi ønsker å lære opp befolkningen, sånn at alle etter hvert klarer å sjekke sin egen redningsvest, forteller Kim Hagen Bertheussen, direktør for Frivillighet og forebygging i Redningsselskapet

- I år har vi fått med mange, neste år håper vi å få med enda flere.

Vedlikehold av vest er livsviktig

Nordmenn er glad i båtlivet og sesongen har så vidt begynt. En nasjonal spørreundersøkelse viste at hele 45% ikke vet at man skal sjekke oppblåsbare redningsvester.

- Sjøvettkunnskap ermangelvare. Dette er kunnskap som har potensialet til å redde liv. Selv om mange vet at man skal, og burde bruke redningsvest,r de er ute med båten, så er det fortsatt mange som glemmer at vedlikehold av vesten er en like viktig del av sikkerheten. Om redningsvesten skulle svikte kan liv stå i fare, konstaterer Kim.

Det tar ikke lang tid å ta en sjekk. Sett av en dag til å gå igjennom sikkerhetsutstyret på båten før du begir deg ut på sesongens reise.

Se undersøkelsen her: https://infogram.com/1p0ke6qy0jw91zhew3k1gdz6rmul5pdljx?live

6 enkle grep til et lengre liv for deg og din redningsvest:  https://rs.no/sikker-til-sjos/redningsvesten-trenger-vedlikehold/

Oppblåsbare redningsvester
Mekanismen kan være litt ulik, men
prinsippet er det samme.
#sjekkvesten
Ikke alle er klar over at "pølsevesten"
de bruker er oppblåsbar.
#sjekkvesten Ikke alle er klar over at "pølsevesten" de bruker er oppblåsbar.
Utløsermekanismen #sjekkvesten
Utløsermekanismen kan være ulik på
redningsvestene, men prinsippet er det
samme
Utløsermekanismen #sjekkvesten Utløsermekanismen kan være ulik på redningsvestene, men prinsippet er det samme
Kim Hagen Bertheussen
Kim Hagen Bertheussen Direktør
Frivillighet og Forebygging
Kim Hagen Bertheussen Kim Hagen Bertheussen Direktør Frivillighet og Forebygging
Miljøbilde #sjekkvesten
Sjekk av oppblåsbar redningsvest.
Miljøbilde #sjekkvesten Sjekk av oppblåsbar redningsvest.

Våre 1 500 redningsmenn og -kvinner bemanner 53 redningsskøyter langs hele kysten og på de to største innsjøene. Vi er ofte de første på stedet når uhellet er ute.