10 år som melkens førstedamer

Siden 2004 har Melk.no bidratt til å øke oppmerksomheten om helsegevinstene ved å drikke melk og betydningen melken har for folkehelsen.
– I bare ett glass melk er det 6 viktige næringsstoffer kroppen trenger hver dag. Blant annet inneholder melk mye kalsium og proteiner. Det er viktig at folk vet dette når de skal sette sammen et sunt kosthold. Fordi det er så mange kilder til informasjon om ernæring og kosthold i dag, ser vi at det er viktig at vi kan være en kilde til korrekt informasjon om melk og meieriprodukter, sier Ida Berg Hauge, daglig leder i Melk.no.
Nordmenns forhold til melk har endret seg i løpet av de siste 10 årene. Etter flere år med nedgang i melkekonsumet viser nå salgstall for melk positive tendenser, blant annet fordi produsentene har vært flinke til å utvikle produkter som er tilpasset forbrukernes preferanser.
– Vi ser nå at det er stor etterspørsel etter de magre meieriproduktene. Det er gledelig, for de magre meieriproduktene inneholder like mange vitaminer og mineraler kroppen trenger hver dag, som de originale produktene, forteller Ida Berg Hauge.
I ti år har hun ledet Melk.no og jobbet for å løfte frem meieriprodukter og vise hvilken rolle disse produktene har i det norske kostholdet. Melk.no jobber daglig med å informere forbrukerne om melk og meieriprodukter via nettsiden www.melk.no, blogg (www.milkshake.no), Facebook og kampanjer. Melk.no er aktivt til stede i sosiale medier for å imøtegå myter om melk og meieriprodukter.
På melk.no har Opplysningskontoret for Meieriprodukter blant annet en populær frokostkalkulator der man kan teste ut frokosten man spiser og få tilbakemelding om hvor sunn den er. Rundt en halv million har tatt testen siden lansering i 2011. En rekke andre kalkulatorer, flere hundre artikler og over syv hundre oppskrifter er også tilgjengelig på melk.no. Hauge forteller at dette, sammen med de mange opplæringsfilmene på melk.tv og et omfattende meieribibliotek, har ført til at melk.no i 2013 hadde nesten 2 millioner unike besøkende.
Fakta om Opplysningskontoret for Meieriprodukter (Melk.no)
- Opplysningskontoret for Meieriprodukter (Melk.no) er landets fremste kompetansesenter for merkenøytral informasjon om melk og meieriprodukter
- Melk.no besitter oppdatert faglig innsikt, undersøkelser og analyser av ernæringsforskning, forbruksmønstre og holdninger knyttet til melk og meieriprodukter
- Melk.no er representert i de globale meieriorganisasjonene. Blant annet sitter Ida Berg Hauge som styremedlem i IDF- International Dairy Federation sammen med representanter for internasjonale meieriaktører
- Melk.no har i dag 10 ansatte. Flere er ernæringsfysiologer og faglærere i mat og helse, og besitter både matfaglig, undervisnings- og ernæringsmessig kompetanse
- Melk.no er et aksjeselskap og er eid av TINE, Q-Meieriene og Synnøve Finden
- Melk.no er finansiert av omsetningsavgiften for melk
- 22. april fyller Opplysningskontoret for Meieriprodukter (Melk.no) 10 år
Nøkkelord
Kontakter
Ida Berg Hauge
Daglig leder, Opplysningskontoret for Meieriprodukter (Melk.no)
mob: + 47 915 78 410
mail: ida@melk.no
Bilder

Lenker
Om Opplysningskontoret for Meieriprodukter
Opplysningskontoret for melk og meieriprodukter (MELK) er landets fremste kompetansesenter for merkenøytral informasjon om melk og meieriprodukter. Vår oppgave er å øke kunnskapen om disse matvarene basert på et faglig, vitenskapelig grunnlag. MELK besitter oppdatert faglig innsikt og analyser av ernæringsforskning, forbruksmønstre og holdninger. På melk.no finner du artikler, tips og råd, fakta og nyttige oppskrifter.
Følg pressemeldinger fra Opplysningskontoret for Meieriprodukter
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Opplysningskontoret for Meieriprodukter på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Opplysningskontoret for Meieriprodukter
Verdens Melkedag: Melken gjør comeback som trygg motvekt30.5.2025 09:25:18 CEST | Pressemelding
Etter nesten femti år med jevn nedgang, er melken på vei oppover igjen. Nye tall viser at salget av helmelk og smaksatt melk øker – og at stadig flere nordmenn finner tilbake til det kjente og trygge. Opplysningskontoret for melk og meieriprodukter (MELK) ser en positiv utvikling i forkant av Verdens Melkedag 1. juni.
Proteinboom på norske kjøkken13.5.2025 07:00:00 CEST | Pressemelding
Norske forbrukere fyller kjøleskapene med proteinrike meieriprodukter som aldri før. I første kvartal 2025 økte salget av cottage cheese med hele 40 %, kvarg med 36 % og naturell yoghurt med 24 %, viser ferske tall fra Opplysningskontoret for melk og meieriprodukter (MELK).
Smør og helmelk i vinden: Norske forbrukere søker ekte smak30.4.2025 06:00:00 CEST | Pressemelding
Nordmenn vender seg mot mer naturlige råvarer: Salget av smør økte med 5,8 % i første kvartal 2025 sammenlignet med samme periode året før, viser nye tall fra Opplysningskontoret for melk og meieriprodukter (MELK). Helmelk følger samme trend med en økning på 4,5 %. Økningen peker mot en bredere bevegelse der flere ønsker mat laget fra bunnen av – basert på rene og tradisjonelle ingredienser.
Lag påskens beste vafler – og unngå matsvinn14.4.2025 07:00:00 CEST | Pressemelding
Nystekte vafler bidrar til hyggelig påskestemning – enten du er på fjellet, ved sjøen, i byen eller bare vil gjøre noe koselig sammen med familie og venner. Og når ferien går mot slutten og det fortsatt står melk, yoghurt eller rømme igjen i kjøleskapet, er vaffelrøra en enkel og smakfull redning.
Yoghurt naturell i vinden: Opp 40 % siden 202010.4.2025 07:00:00 CEST | Pressemelding
Yoghurt naturell vokser kraftig i popularitet. Nye tall fra Opplysningskontoret for Meieriprodukter viser at salget har økt med 40 prosent siden 2020. Bare det siste året steg volumet med 17 prosent. I 2024 ble det solgt over 13 700 tonn yoghurt naturell i Norge.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom