Høytid for Joika-salg
Detaljhandelstall fra fjoråret viser en litt overraskende trend i nordmenns påskehandel. For der mange tenker lam, egg og grillpølser som tradisjonell påskemat, viser salgstall at også salget av Joika øker kraftig ved påsketider.
I gjennomsnitt ble det i 2013 solgt over 62 000 Joika-bokser hver måned i Norge, mens i måneden rett i forkant av påske steg antall solgte bokser med 29 prosent. Dette tilsvarer nærmere 80 000 Joika-bokser. Det selges mest Joikakaker på Vestlandet enn ellers i landet. Økningen stemmer godt med en undersøkelse YouGov har gjort for Nortura i et representativt tverrsnitt av den norske befolkningen.
- Undersøkelsen viser at en av tre forbinder Joika-kaker med hytte- og turliv, som for mange er sentrale påskeaktiviteter, sier informasjonssjef Elin Ytterdahl Tohje i Nortura.
Kreative ferdigmat-kokker
Den samme undersøkelsen avslører også et visst avvik mellom hva folk hevder å utrette på kjøkkenet, og hva de faktisk utretter på egen hånd. Ti prosent innrømmer å ha servert ferdigmat og latet som de har laget den selv.
- Det er jo mange som pynter litt på ferdigmaten. For eksempel er det vanlig for mange å helle litt ekstra fløte i sausen til Joika-kaker, og dandere med tyttebærsyltetøy. Da har du jo gjort en ekstra innsats for middagshyggen. At mange velger å presentere maten som selvlaget tar vi som et stort kompliment, sier Ytterdahl Tohje.
Undersøkelsen viser at andelen kreative ferdigmat-kokker er høyest i Oslo og Akershus og lavest på Sørlandet. Forskjellene er likevel små, og tyder på at folk som later som de lager hjemmelaget finnes jevnt spredd over hele landet.
Kontakter
Elin Ytterdahl TohjeInformasjonssjef
Tel:971 91 058elin.tohje@nortura.noOm Nortura
Nortura er en av Norges største matprodusenter, med kjente merkevarer som Gilde og Prior.
Vi jobber hver dag for matglede, helse, bærekraft og verdiskaping over hele landet.
Følg pressemeldinger fra Nortura
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Nortura på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Nortura
Resultatforbedring og økt omsetning for Nortura12.6.2025 08:00:00 CEST | Pressemelding
Nortura øker omsetningen med 646 millioner kroner og styrker resultatet før skatt og avskrivinger (EBITDA) i 1. tertial med 112 millioner sammenlignet med fjoråret.
Norturas årsresultat preges av omstilling14.2.2025 08:17:31 CET | Pressemelding
Til tross for sterke kommersielle prestasjoner på flere områder i 2024, preges årsresultatet av fortsatt omstilling og høyere driftskostnader.
Egg tilbakekalles grunnet mulighet for helseskade6.2.2025 15:58:53 CET | Pressemelding
Nortura og andre produsenter tilbakekaller flere ulike egg. Grunnet feil hos fôrleverandør, Felleskjøpet, kan noen av eggene ha et forhøyet nivå av vitamin D. For høyt inntak av vitamin D kan være helseskadelig. Forbrukere som har kjøpt de aktuelle eggene bes om å kaste eller returnere dem til butikk.
Nortura styrker satsingen på halal9.12.2024 11:58:58 CET | Pressemelding
Den 1. september overførte Nortura all slakting av halalkylling til sitt oppgraderte anlegg på Hærland som fra før har håndtert all skjæring og pakking av halal. Gjennom å samle produksjonen på et sted styrker Nortura sin satsing på halal og skaper muligheter i et marked i vekst.
PRIOR lanserer proteinpulver - kun laget av 100% norsk eggehvite18.11.2024 09:59:44 CET | Pressemelding
PRIOR Matprotein er et nytt smaksnøytralt proteinpulver, egnet for bruk i både mat og drikke. Matproteinet er laget av tørket eggehvite og uten bruk av tilsetningsstoffer.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom