40 millioner i støtte til lag og foreninger

556 idrettslag og foreninger får til sammen 40 millioner kroner i støtte fra OBOS etter koronakrisen.

Korps, idrettslag og foreninger rammes hardt av koronakrisen. Nylig etablerte OBOS en støtteordning på 40 millioner kroner for å bidra til at frivilligheten kan holde hjulene i gang. Nå er fordelingen gjort.

Alle de 475 000 medlemmene i OBOS ble invitert til å delta i den nasjonale dugnaden ved å sende inn forslag til hvem som skal få penger fra det nye fondet, OBOS Jubel. Dette resulterte i 1200 søknader om pengestøtte til alt fra idrettsklubber til korps og teatergrupper. Hvert lag kunne maksimalt få 200 000 kroner.

– Vi ville være med på å dekke tapte inntekter fra aktiviteter som måtte droppes - som vaffelsalg, loppemarkeder og billettsalg. Lag og foreninger er en viktig del av det norske samfunnet og bidrar enormt inn i det store samfunnsregnskapet. Barn og unge får fritidstilbud, og vi får alle noe å glede oss over når vi går på konserter og kamper. Det er viktig at disse tilbudene overlever. Nå får vi også noe å juble for når krisen er over. Jeg er glad for at vi har kunnet gi en håndsrekning til så mange, sier konsernsjef Daniel Kjørberg Siraj i OBOS.

Livet mellom husene

Pengene er i hovedsak fordelt til lag og foreninger i områder hvor OBOS har mange medlemmer.

– I OBOS er vi opptatt av livet mellom husene. Lokale lag og foreninger betyr mye for sine nærområder. Jeg er derfor glad for at så mange OBOS-medlemmer benyttet muligheten til å nominere lag og foreninger som gjør en forskjell i nabolaget, sier OBOS-sjefen.

Trues av store tap

Mange lag innenfor breddeidretten og lokale kulturtilbud falt utenfor de offentlige støtteordningene. Det var derfor et stort behov for å bidra til å opprettholde aktivitetene. Rundt 25 millioner kroner av potten har gått til idretten, 15 millioner har gått til ulike kulturtilbud.

Daniel Kjørberg SirajKonsernsjef i OBOS

OBOS BBL er en medlemsorganisasjon med over 470 000 medlemmer. Siden 1929 har vi skaffet våre medlemmer bolig, samt forvaltet disse på en trygg måte.