4 200 skyttere til Landsskytterstevnet

Årets landsskytterstevne arrangeres i Evje i perioden 2.-9 august. Over 4 200 skyttere er påmeldt, og det ventes ca. 12 000 tilreisende til Evje og Setesdal gjennom stevneuka.
Søskenparet Katrine og Kim Andre Aannestad Lund har begge vunnet Landsskytterstevnet i h.h.v. 2015 og 2013. De må også i år regnes i favorittsjiktet til nye titler.

Det er landsskytterstevne nummer 121 som arrangeres siden oppstarten i Kristiansund i 1893. , og er det nasjonale sportsarrangement som har samlet flest deltakere i Norge gjennom historien.

– Dette er utvilsomt det lengstlevende sportsarrangement med flest deltakere som Norge har hatt gjennom historien. Over 300 000 skyttere har deltatt, og skyttersporten har en unik stilling over hele Norges land, sier kommunikasjonssjef Terje Vestvik i Det frivillige Skyttervesen.

Landsskytterstevnet er også helt spesiell ved at jenter og gutter, menn og kvinner, fra 11 år til over 90 år konkurrerer i samme klasser.

– Det knyttes også i år igjen selvfølgelig stor spenning til om vi får en skytterdronning eller skytterkonge. Å peke ut favoritter er svært krevende med at det er enorm bredde i toppen. Det er minst 30 skyttere som kan gå til topps på Landsskytterstevnet, forteller Vestvik.

Aldri har noen skytter greid å skyte 350 poeng på LS, selv om det på andre stevner er oppnådd snart 90 ganger.

– Landsskytterstevnet er helt spesielt og svært utfordrende som psykisk påkjenning. Den skyttere som oppnår 350 poeng først vil selvfølgelig også skrive seg inn med gullskrift i historiebøkene om skyting, sier Vestvik og forteller at det nå er benyttet samme 35-skuddsprogram siden 1958.

NRK sport skal i år ha tidenes satsning på Landsskytterstevnet i perioden 6. – 8. august, med over 13 timer sending fra stevnet. Nytt av året er at det er en egen sending hvor man kårer beste skytter som er 20 år eller yngre på Landsskytterstevnet. Kåringen av Skytterkongen/Skytterdronningen foregår onsdag 8. august klokken 19.30 på NRK 1.

Henvendelse om ytterligere informasjon:

Terje Vestvik
Kommunikasjonssjef, Det frivillige Skyttervesen
E-post: Terje.vestvik@dfs.no

NRK skal sende over 13 timer fra årets landsskytterstevne i Evje. Andreas Stabrun Smith (t.h) og Ola Lunde er kommentatorer.