
Digital melding gir raskt digitalt svar
I 2013 ble over 70 prosent av meldingene til Enhetsregisteret og Foretaksregisteret sendt inn elektronisk gjennom Samordnet registermelding i Altinn.
– Vi mottok 350 000 elektroniske meldinger i fjor, og dette tallet vil øke ytterligere. Når alle disse nå får svar elektronisk, er dette en forenkling som vil merkes, sier avdelingsdirektør Ketil Ingebrigtsen ved Næringsavdelingen.
En time etter vedtak
Tidligere ble vedtakene sendt i posten og kunden måtte vente i flere dager før de mottok svar fra Enhetsregisteret og Foretaksregisteret. Nå vil brukerne få melding om vedtak i sin meldingsboks i Altinn innen en time etter at vedtaket er fattet. Sammen med registreringsvedtaket får kunden også elektronisk firmaattest og registerutskrift.
Innsender vil bli varslet om at vedtaket er tilgjengelig i Altinn på SMS eller e-post etter eget valg. Hvis vedtaket ikke er åpnet innen sju dager, vil innsender få en påminning.
Nytt er det også at enheten får kopi av vedtaket i sin meldingsboks i Altinn. Enheten vil dermed ha en digital historikk over fattede vedtak, uavhengig av hvem som var innsender.
Fullverdig firmaattest
Når vedtak, firmaattest og registerutskrift nå sendes elektronisk, slutter vi å sende dem i posten. Da er det viktig å merke seg at den elektroniske firmaattesten er en fullverdig attest.
Det er endringen i eForvaltningsforskriften, som trådte i kraft 7. februar i år, som muliggjør forenklet kommunikasjon mellom næringslivet og det offentlige.
– Et langt og viktig skritt
– Dette er et betydelig bidrag til å få en bedre og mer effektiv samhandling mellom næringslivet og forvaltningen, og vil gi større økonomisk trygghet og høyere verdiskapning. Dette er et langt og viktig skritt i digitaliseringen og forenklingen av kommunikasjonen mellom det offentlige og næringslivet. Dette representerer både fornying, forenkling og forbedring, sier næringsministeren.
Les Nærings- og fiskeridepartementets pressemelding
Pressekontakt: Avdelingsdirektør ved Næringsavdelingen, Ketil Ingebrigtsen. Telefon: 75 00 75 09, e-post: ketil.ingebrigtsen@brreg.no
Om Brønnøysundregistrene
Vi utvikler og drifter tjenester som gjør kontakten med det offentlige enklere.
Vi er 430 medarbeidere som jobber for å gjøre hverdagen enklere for alle. De fleste av oss jobber i Brønnøysund. Vi har også medarbeidere som jobber i Narvik og Oslo.
Følg pressemeldinger fra Brønnøysundregistrene
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Brønnøysundregistrene på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Brønnøysundregistrene
Brønnøysundregistrene flytter inn i metaverset – "59,138"26.10.2022 07:00:00 CEST | Pressemelding
Brønnøysundregistrene og Skatteetaten blir de første norske offentlige aktørene som tester ut informasjonstjenester i den virtuelle verdenen Decentraland.
Andelen kvinnelige styreledere på stedet hvil8.3.2021 10:41:17 CET | Pressemelding
I frivillige organisasjoner er kun 37 prosent av styrelederne kvinner, viser en oversikt fra Brønnøysundregistrene. Tallene er høyere enn for privat sektor, men de har knapt endret seg siden 2010. – Også frivilligheten har en jobb å gjøre, sier direktør ved Brønnøysundregistrene, Lars Peder Brekk.
Full åpenhet om kompensasjon19.1.2021 08:34:54 CET | Pressemelding
Det første døgnet med ny kompensasjonsordning viser at 290 virksomheter har fått innvilget sine søknader om tilskudd. Det er allerede tildelt over 60 millioner til næringslivet. – Full åpenhet gir god innsikt i hvordan regjeringens virkemidler treffer og det hindrer svindel og juks med ordningen, sier direktør Lars Peder Brekk ved Brønnøysundregistrene.
Svak utvikling blant kvinnelige styreledere6.3.2020 09:00:00 CET | Aktuelt
Kun 13,8 prosent styreledere i Norske aksjeselskap (AS) er kvinner, mens andelen kvinnelige styreledere i lag og foreninger er på 34 prosent. Det viser tall fra Brønnøysundregistrene.
Brekk fortsetter som direktør for Brønnøysundregistrene29.11.2019 11:52:26 CET | Pressemelding
I statsråd i dag ble Lars Peder Brekk ansatt i nytt åremål for Brønnøysundregistrene. – Jeg gleder meg til å ta fatt på en ny periode og ser frem til å jobbe videre med spennende oppgaver i lag med mange flinke folk i registrene, sier direktøren.