Brønnøysundregistrene

Digital melding gir raskt digitalt svar

Del
Alle som sender inn digitalt til Enhetsregisteret og Foretaksregisteret får fra i dag også digitalt svar innen en time etter at vedtak er fattet. Dette er en forenkling som mange vil merke.

I 2013 ble over 70 prosent av meldingene til Enhetsregisteret og Foretaksregisteret sendt inn elektronisk gjennom Samordnet registermelding i Altinn.

– Vi mottok 350 000 elektroniske meldinger i fjor, og dette tallet vil øke ytterligere.  Når alle disse nå får svar elektronisk, er dette en forenkling som vil merkes, sier avdelingsdirektør Ketil Ingebrigtsen ved Næringsavdelingen.

En time etter vedtak

Tidligere ble vedtakene sendt i posten og kunden måtte vente i flere dager før de mottok svar fra Enhetsregisteret og Foretaksregisteret. Nå vil brukerne få melding om vedtak i sin meldingsboks i Altinn innen en time etter at vedtaket er fattet.  Sammen med registreringsvedtaket får kunden også elektronisk firmaattest og registerutskrift.

Innsender vil bli varslet om at vedtaket er tilgjengelig i Altinn på SMS eller e-post etter eget valg. Hvis vedtaket ikke er åpnet innen sju dager, vil innsender få en påminning.

Nytt er det også at enheten får kopi av vedtaket i sin meldingsboks i Altinn. Enheten vil dermed ha en digital historikk over fattede vedtak, uavhengig av hvem som var innsender.

Fullverdig firmaattest

Når vedtak, firmaattest og registerutskrift nå sendes elektronisk, slutter vi å sende dem i posten. Da er det viktig å merke seg at den elektroniske firmaattesten er en fullverdig attest.

Det er endringen i eForvaltningsforskriften, som trådte i kraft 7. februar i år, som muliggjør forenklet kommunikasjon mellom næringslivet og det offentlige.

– Et langt og viktig skritt 

– Dette er et betydelig bidrag til å få en bedre og mer effektiv samhandling mellom næringslivet og forvaltningen, og vil gi større økonomisk trygghet og høyere verdiskapning. Dette er et langt og viktig skritt i digitaliseringen og forenklingen av kommunikasjonen mellom det offentlige og næringslivet. Dette representerer både fornying, forenkling og forbedring, sier næringsministeren.

Les Nærings- og fiskeridepartementets pressemelding

Pressekontakt: Avdelingsdirektør ved Næringsavdelingen, Ketil Ingebrigtsen. Telefon: 75 00 75 09, e-post: ketil.ingebrigtsen@brreg.no

Pressebilde av Ketil Ingebrigtsen

Om Brønnøysundregistrene

Brønnøysundregistrene
PB 900
8910 Brønnøysund

400 200 75https://www.brreg.no/presse/

Vi utvikler og drifter tjenester som gjør kontakten med det offentlige enklere.

Vi er 430 medarbeidere som jobber for å gjøre hverdagen enklere for alle. De fleste av oss jobber i Brønnøysund. Vi har også medarbeidere som jobber i Narvik og Oslo.

Mer om Brønnøysundregistrene.

Følg pressemeldinger fra Brønnøysundregistrene

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Brønnøysundregistrene på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Brønnøysundregistrene

World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye