
Nasjonal sikkerhetsmyndighet inn i Altinn

Nå er Nasjonal sikkerhetsmyndighet blitt den 41. tjenesteeieren i Altinn, for nylig inngikk Avdelingsdirektør Sikkerhetsstyring Carsten Rapp og Altinn-direktør Kjersti Lauritzen samarbeidsavtale.
- En merkedag
Denne avtalen gjør at Personopplysingsblanketten nå skal bli elektronisk, og vil da være en av om lag 1.200 digitale tjenester som er tilgjengelig i Altinn-løsningen.
- Dette er en merkedag for oss, for i tråd med regjeringens digitaliseringsprogram ønsker vi å ha en større grad av elektronisk behandling, der det er mulig. Noen av de 30.000 som årlig sikkerhetsklareres, må fortsatt fylle ut deler av blanketten på papir, men de fleste opplysningene kan rapporteres elektronisk når den nye tjenesten er realisert i Altinn, sier Rapp.
- Faglig samarbeid
Altinn-direktør Kjersti Lauritzen mener samarbeidet med NSM blir viktig i årene fremover.
- Vi vet at klareringsprosessen stiller strenge krav til sikkerhet, vi er derfor glade for at NSM har valgt å bruke Altinn som løsning. NSM har en sentral posisjon innen nasjonal sikkerhet og Altinn har en viktig rolle innen e-forvaltning. Vi ser at dette gir oss muligheten for et faglig samarbeid innen sikkerhet, som vil bli til gode for alle etatene innen Altinn-samarbeidet, sier hun.
- Løsning med høyere sikkerhet
Et samarbeid kan gi flere positive effekter i årene fremover.
- Gjennom et samarbeid kan vi få avklart muligheter for å utvikle Altinn, slik at løsningen på sikt kan håndtere gradert informasjon i henhold til sikkerhetsloven. Det kan også komme andre til nytte å ha tilgang til en løsning med høyere sikkerhet, sier Rapp.
- Vi er glade for å få NSM inn som tjenesteeier og ser frem til et godt samarbeid, sier Lauritzen.
Fakta:
Nasjonal sikkerhetsmyndighet (NSM)
NSM er fagmyndigheten som skal koordinere forebyggende sikkerhetstiltak og kontrollere sikkerhetstilstanden i de virksomheter som omfattes av sikkerhetsloven. I tillegg til å utøve funksjonen som Nasjonal sikkerhetsmyndighet i henhold til sikkerhetsloven, er NSM tillagt en rekke andre samfunnsviktige oppgaver. NSM ble opprettet som direktorat med virke fra 1. januar 2003. Direktoratet er administrativt underlagt Forsvarsdepartementet, og rapporterer med faglig ansvarslinje til Justis- og beredskapsdepartementet ved justis- og beredskapsminister Anders Anundsen for oppgaveløsning i sivil sektor og til Forsvarsdepartementet ved forsvarsminister Ine-Marie Søreide Eriksen for militær sektor. NSM holder til på Kolsås i Bærum, med unntak av de operative elementene i NorCERT-funksjonen som holder til på Bryn. Totalt er det om lag 200 ansatte.
Altinn
Altinn er en nettportal og en teknisk plattform for å levere elektroniske skjema til det offentlige. Siden lanseringen i 2003 har løsningen sørget for milliardbesparelser for næringslivet i Norge, blant annet fordi nesten 100 prosent av alle rapporteringer om moms og lønn gjøres via brukernes meldingsboks i Altinn. 3.4 millioner unike brukere har registrert egen profil i Altinn, og 470.000 bedrifter bruker løsningen via 70 ulike fagsystemer.
Skattedirektoratet, Statistisk sentralbyrå og Brønnøysundregistrene startet samarbeidet om felles innrapportering. I dag er det 41 tjenesteeiere i Altinn, der Nasjonal sikkerhetsmyndighet er siste tilskudd. Altinn er et viktig verktøy innen forenkling og å nå regjeringens mål om mest mulig effektiv bruk av fellesskapets ressurser.
Avdeling for Altinn og Seres er en del av etaten Brønnøysundregistrene, som sorterer under Nærings- og handelsdepartementet ved næringsminister Monica Mæland.
Kontakter
Avdelingsdirektør kommunikasjon NSM, Mona Strøm Arnøy
Epost: mona.strom.arnoy@nsm.stat.no
Mobil: 917 53 843
Kommunikasjonsansvarlig Altinn, Jørgen Ferkingstad
Epost: jorgen.ferkingstad@brreg.no
Mobil: 906 48 435
Bilder

Om Brønnøysundregistrene
Vi utvikler og drifter tjenester som gjør kontakten med det offentlige enklere.
Vi er 430 medarbeidere som jobber for å gjøre hverdagen enklere for alle. De fleste av oss jobber i Brønnøysund. Vi har også medarbeidere som jobber i Narvik og Oslo.
Følg pressemeldinger fra Brønnøysundregistrene
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Brønnøysundregistrene på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Brønnøysundregistrene
Brønnøysundregistrene flytter inn i metaverset – "59,138"26.10.2022 07:00:00 CEST | Pressemelding
Brønnøysundregistrene og Skatteetaten blir de første norske offentlige aktørene som tester ut informasjonstjenester i den virtuelle verdenen Decentraland.
Andelen kvinnelige styreledere på stedet hvil8.3.2021 10:41:17 CET | Pressemelding
I frivillige organisasjoner er kun 37 prosent av styrelederne kvinner, viser en oversikt fra Brønnøysundregistrene. Tallene er høyere enn for privat sektor, men de har knapt endret seg siden 2010. – Også frivilligheten har en jobb å gjøre, sier direktør ved Brønnøysundregistrene, Lars Peder Brekk.
Full åpenhet om kompensasjon19.1.2021 08:34:54 CET | Pressemelding
Det første døgnet med ny kompensasjonsordning viser at 290 virksomheter har fått innvilget sine søknader om tilskudd. Det er allerede tildelt over 60 millioner til næringslivet. – Full åpenhet gir god innsikt i hvordan regjeringens virkemidler treffer og det hindrer svindel og juks med ordningen, sier direktør Lars Peder Brekk ved Brønnøysundregistrene.
Svak utvikling blant kvinnelige styreledere6.3.2020 09:00:00 CET | Aktuelt
Kun 13,8 prosent styreledere i Norske aksjeselskap (AS) er kvinner, mens andelen kvinnelige styreledere i lag og foreninger er på 34 prosent. Det viser tall fra Brønnøysundregistrene.
Brekk fortsetter som direktør for Brønnøysundregistrene29.11.2019 11:52:26 CET | Pressemelding
I statsråd i dag ble Lars Peder Brekk ansatt i nytt åremål for Brønnøysundregistrene. – Jeg gleder meg til å ta fatt på en ny periode og ser frem til å jobbe videre med spennende oppgaver i lag med mange flinke folk i registrene, sier direktøren.