Google Norge

30 kvinnelige gründerbedrifter har fullført Googles gründerprogram – suksessen fortsetter i Bergen

30 kvinnelige gründerbedrifter har over en periode på åtte intensive uker fått hjelp til å sette forretningsidéene sine ut i livet. Nå fortsetter suksessen med en ny runde i Bergen allerede denne våren.
GRÜNDERFEIRING: Første kullet i gründerprogrammet Google Veksthus WeStart har nå fullført og ble feiret på Youngstorget i Oslo fredag. Foto: Google

Google Veksthus: WeStart er et av de første store initiativene Google har gjort overfor norsk næringsliv, og har som mål å øke andelen kvinnelige gründere i Norge. Nå er det bestemt at gründerprogrammet går for en ny runde i Bergen.

– Vi gjennomfører en ny runde i Bergen, etter å ha mottatt positiv respons på både innholdet i programmet og det at vi har skapt en arena for kvinnelige entreprenører til å finne sammen fra alle typer bransjer. Det er definitivt fremdeles mye potensiale å hente blant norske kvinner, sier Norgessjef i Google, Tine Austvoll Jensen.

Gründerprogrammet i Bergen vil gå av stabelen allerede tirsdag 3. mai og det er åpent for påmelding på www.westart.no med søknadsfrist 18. april. Deltakerne i inkubatoren vil følge et intensivt opplegg over åtte uker med undervisning og rådgivning fra en rekke foredragsholdere og bransjeeksperter slik at de blir rustet til å starte opp og drive egen bedrift.

Første runde vel overstått
30 norske gründerbedrifter har siden begynnelsen av februar deltatt i første gjennomføring av gründerprogrammet, som Google har gått i bresjen for sammen med ODA-Nettverk, SHEconomy og Digital Norway. Fredag morgen er deltakere, arrangører og flere betydningsfulle bransjeaktører samlet på Youngstorget i Oslo for å markere kvinnenes avslutning.

– Første runde av WeStart er nå vel overstått, og gründerne er klare til å ta det neste steget i sin karriere, fullspekket med ny inspirasjon, kunnskap og ikke minst med et større nettverk i ryggen. WeStart har allerede vist seg å bli en relevant plattform for kvinnelige gründere, og vi heier på kvinnene som nå skal fortsette å løfte virksomhetene sine videre, applauderer Austvoll Jensen.

Dagen bød på inspirasjon fra noen av Norges fremste gründere, innsikt og resultater fra WeStart-prosjektet og diskusjoner knyttet til hvordan vekstforholdene for kvinnelig gründerskap kan styrkes i Norge.

Satsingen fortsetter videre
Mangel på nettverk er ofte fremhevet som en av barrierene som hindrer kvinner fra å ta gründersteget. Flere deltakere melder om at en stor fordel ved gründerprogrammet har vært å møte kvinner i samme båt.

– Det finnes få gründerprogrammer kun for kvinner, så WeStart har skapt en ny arena for erfaringsutveksling og nettverksbygging. Programmet løfter frem utfordringer som vanligvis ikke blir løftet fram, og det skjer fordi sterke kvinner kommer sammen og deler personlige historier om utfordringer de står overfor. Det kan hjelpe med å nøste opp i barrierene som holder dem tilbake, forteller Austvoll Jensen.

Det gjenstår fortsatt mye jobb med få bukt med barrierene som bremser kvinnelig gründerskap, men Austvoll Jensen håper at nye kvinnelige rollemodeller kan få flere til å hoppe i det.

– Jobben med å øke andelen kvinnelige gründere er ikke ferdig, men vi håper at disse 30 rollemodellene som nå har gjennomført første runde av WeStart vil være til inspirasjon for flere kvinner til å ta steget med å starte egen bedrift. Neste stopp blir Bergen og vi håper at lokale kvinner som sitter på en forretningsidé blir med, oppfordrer Austvoll Jensen.

Om Google Veksthus #WeStart

• Google Veksthus #WeStart er et gründerprogram for alle norske kvinner og ikke-binære som ønsker å starte bedrift, og ble for første gang arrangert i Norge av Google Norge, ODA-Nettverk, SHEconomy og DigitalNorway i perioden 8. februar - 1. april 2022.
  • Inkubatoren tar inn 30 toppmotiverte gründere og bedriftseiere. Programmet går over 8 uker og består av 10 virtuelle forelesninger og workshops, et fysisk nettverksarrangement og en avslutningsfest med diplomseremoni.
  • Påmelding til ny runde i Bergen skjer via www.westart.no. Søknadsfrist: 18. april.
  • Programmet er digitalt og starter 3. mai. Deltagere fra hele landet kan søke om plass. Deltakerne vil bli invitert til et fysisk nettverksarrangement og en gründerfeiring som avholdes i Bergen 24. juni.

Bilder

Om Google Norge

Google Norge
Bryggegata 6 - Aker Brygge

Følg pressemeldinger fra Google Norge

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Google Norge på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Google Norge