Forsker om kostholdsutviklingen: Bekymret over nye spisetrender

Ortoreksi - det nye spiseproblemet
Spis deg sunn, sterk, slank, skjønn, smart, sexy – finnes det en diett for alt? er tittelen på rapporten til Annechen Bahr Bugge, forsker hos SIFO, som kom i høst. Bugge har her kartlagt vaner koblet opp til mat.
-Det er positivt at folk har blitt mer opptatt av kosthold og helse, men når det tipper over kan det bli bekymringsfullt. Før var det negativt å være kresen, mens i dag er mat er i større grad knyttet opp til noe negativt, i form av at det er mye man ikke skal spise. Våre matvarevalg er i stor grad styrt av helseangst. Det å takke nei til tradisjonelle matvarer i kostholdet, som brød, potet, ris og melk, blir ikke lenger sett på som noe sært, men snarere som et uttrykk for helsebevissthet. Dette er for å markere en helsebevissthet, som kanskje egentlig ikke er sunn. For noen kan kostholdsfokuset bli en besettelse, forteller Bugge.
Målet med kartleggingen til Bugge er å forbedre kunnskapen om folks spisevaner og hva som gjør at alle nye trender selger så godt. Norske Spisefakta i kombinasjon med flere andre studier viser endringer av nordmenns preferanser av kosthold over tid.
- Å være sunn er i dag nesten det samme som å gå på diett. Dietter, spesielt LCHF dietten og lavkarbodietten er utfordrere til de nasjonale kostholdsrådene. 4 av 10 nordmenn sier at de bytter ut matvarer til fordel for lavkarbo, forteller Bugge.
-Et litt oppsiktsvekkende funn er at vi finner mange dietter som står i direkte motsetningsforhold til de nasjonale kostrådene, og at det faktisk er disse diettene som får mest oppmerksomhet, fortsetter Bugge.
Dette er uheldig, mener klinisk ernæringsfysiolog i Melk.no Kaja Helland-Kigen.
- I den jungelen som er av kostholdsinformasjon er det viktig å holde hodet kaldt og være klar over at det faktisk er sunt å følge myndighetenes kostråd. Det er viktig å være klar over at man ikke bør gå på en diett dersom det ikke er medisinske årsaker til det, råder Helland-Kigen.
Slanking er den største motivasjonen
Det er en økt interesse for dietter blant dem som vil oppnå en slankere kropp (over 70 %) og blant dem som er interessert i å spise sunt (over 70 %). Kvinner er langt mer opptatt av dette enn menn, de eldste er mer enn de yngre og de høyt utdannede mer enn de uten høyere utdanning.
-Streben etter sunnhet og fitness har blitt et kjennetegn på nordmenns spisevaner, og forbrukere bombarderes av motstridende informasjon fra flere mer eller mindre faglige hold. Man må være forsiktig med å tro på alle helsegevinster de ulike diettene lover. Det er ingen grenser for hvilke helseplager de ulike diettene lover å hjelpe mot, sier Bugge.
Funn fra Bugges kartleggingsstudier viser også at 17 %regelmessig spiser «allergivennlig diett», her er det flere kvinner (21 %) enn menn (14 %). Hele 18 % spiser «melkefrie dietter», 23 % blant kvinner og 14 % blant menn. Melk.no har gjennomført forbrukerundersøkelser om dietter og matallergier og -intoleranser som understøtter Bugge sine funn.
- Forskning viser at det er flere som tror de har en eller annen form for allergi eller intoleranse knyttet til melk, enn de som faktisk har det. I følge Norges Astma- og Allergiforbund (NAAF) er det kun 2-3 % av voksne som har laktoseintoleranse og under 1 % som har en allergi mot melkeprotein. Å utelate matvarer fra kosten uten grunn er uheldig. Å kutte ut melk og meieriprodukter kan for eksempel gi utfordringer knyttet til inntak av næringsstoffer som kalsium og jod, avslutter klinisk ernæringsfysiolog i Melk.no, Kaja Helland-Kigen.
Test ut ditt kalsiuminntak på Melk.no sin kalsiumkalkulator
Klikk på linken for høytoppløselige bilder til trykk: Bilder
Les mer om kosthold, helse og ernæring på http://www.melk.no
Nøkkelord
Kontakter
For mer informasjon, vennligst ta kontakt med:
Kaja Helland-Kigen, klinisk ernæringsfysiolog, Opplysningskontoret for Meieriprodukter (Melk.no) e-post: kaja@melk.no tlf: 23 30 20 13 / 97 68 52 34
Annechen Bahr Bugge, forsker, Dr.polit, SIFO, Arbeidsfelt: Mat- og spisevaner.
e-post: annechen.bugge@sifo.no Tlf: 22043567/48286633
Bilder


Om Opplysningskontoret for Meieriprodukter
Følg pressemeldinger fra Opplysningskontoret for Meieriprodukter
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Opplysningskontoret for Meieriprodukter på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Opplysningskontoret for Meieriprodukter
Kvarg skyter fart – opp 43 prosent29.8.2025 07:59:19 CEST | Pressemelding
Kvarg er årets store overraskelse i meieridisken. Salget økte med hele 43 prosent i første halvår 2025, viser ferske volumtall fra Opplysningskontoret for melk og meieriprodukter (MELK). Oppgangen drives av nordmenns appetitt på proteinrike og allsidige meieriprodukter.
Yoghurt, helmelk og smør løfter meierisalget27.8.2025 07:30:00 CEST | Pressemelding
Nordmenn kjøpte merkbart mer yoghurt, helmelk og smør i første halvår 2025. Målt i volum økte yoghurt med nær åtte prosent, helmelk med 4,8 prosent og smør med 4,9 prosent, viser tall fra Opplysningskontoret for melk og meieriprodukter (MELK).
Når melk og brød blir kontroversielt – hva gjør kostholdsdebatten med ungdom?11.8.2025 08:30:00 CEST | Pressemelding
En ny landsrepresentativ undersøkelse blant ungdom avslører hvordan råd, trender og påvirkning skaper forvirring om mat og helse. Funnene slippes for første gang under Arendalsuka – etterfulgt av debatt med politikere, fagpersoner og influensere.
Verdens Melkedag: Melken gjør comeback som trygg motvekt30.5.2025 09:25:18 CEST | Pressemelding
Etter nesten femti år med jevn nedgang, er melken på vei oppover igjen. Nye tall viser at salget av helmelk og smaksatt melk øker – og at stadig flere nordmenn finner tilbake til det kjente og trygge. Opplysningskontoret for melk og meieriprodukter (MELK) ser en positiv utvikling i forkant av Verdens Melkedag 1. juni.
Proteinboom på norske kjøkken13.5.2025 07:00:00 CEST | Pressemelding
Norske forbrukere fyller kjøleskapene med proteinrike meieriprodukter som aldri før. I første kvartal 2025 økte salget av cottage cheese med hele 40 %, kvarg med 36 % og naturell yoghurt med 24 %, viser ferske tall fra Opplysningskontoret for melk og meieriprodukter (MELK).
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom