2022 ble nok et rekordår for hyttebygging

Aldri har så mange hytter blitt fullført i løpet av et år som i 2022. Nye tall fra SSB viser at 2022 ble et rekordår for hyttebygging, økte priser og rentehevinger til tross.
Aldri har så mange hytter blitt fullført i løpet av et år som i 2022.

Ferske fra SSB tall viser at de rekordmange hyttene som ble ferdigstilt i 2022 etter at det i 2021 ble igangsatt rekordmange hytter. Hele 6690 nye fritidsboliger sto klare for ferske hytteeiere i 2022. Det tilsvarer en økning på 26 prosent fra 2021.

Men i år skjer det noe

Samtidig ser vi at økte priser påvirket byggeaktiviteten ved en nedgang i antall igangsatte hytter. Kun 5676 fritidsboliger ble igangsatt i 2022, noe som er en nedgang på hele 24 prosent. Dette vil igjen ha en del å si for hvor mange hytter som blir ferdigstilt i løpet av dette året 2023.

De siste årene har resultert i en ekstrem byggeaktivitet av fritidsboliger. Vi mener å kunne se at byggeaktiviteten flater, men fortsatt er det store prosjekter som er igangsatt og som vil bli ferdigstilt i 2023. Det blir interessant å følge med utviklingen og se hva som skjer når regjeringen strammer inn tøylene, sier leder i Norges Hytteforbund Trond G. Hagen i en kommentar.

Rekordår etter rekordår

Antall igangsettelser er en god indikator på temperaturen i nybyggmarkedet. Andreas Jebsen i markedsplassen Byggstart.no følger markedet tett.

Fallende hyttepriser og økende utgifter kan gjøre at prosjekter som har fått igangsettingstillatelse settes på vent, og ikke bygges likevel, forklarer Jebsen.

- Fasiten får vi ikke før senere, men mye tilsier at mange hytteutbyggere nå ser an markedet før de setter spaden i jorda, avslutter Jebsen.

I 2021 økte antall igangsettinger med hele 40 prosent sammenlignet med 2020. I 2022 falt antall igangsettingstillatelser med 24 prosent.  I 2022 ble det gitt kun 5676 igangsettingstillatelser, som tilsvarer en nedgang på 24 prosent mot 2021.

Mindre penger og korona

2020 og 2021 ble hardt rammet av korona- og reiserestriksjoner, som skapte en hytterenessanse. I 2022 var det slutt på koronarestriksjoner, og hyttelivet måtte igjen konkurrere med et aktivt uteliv og utenlandsreiser. 2022 ble også sterkt preget av rentehevinger og prisøkninger.

Disse kommunene bygget flest fritidsbygninger i 2022
For å forstå bedre hvor det bygges mest, har Byggstart sett nærmere på tallene til SSB og laget en oversikt over Norges kommuner.
Nesbyen ferdigstilte flest fritidsbygninger i løpet av 2022, mens Trysil ga ut flest igangsettingstillatelser.

Disse kommunene ferdigstilte flest fritidsbygninger

1. Nesbyen - 197
2. Ringsaker - 186
3. Oppdal -  178
4. Vinje - 177
5. Flå - 165
*Statistikken inneholder også tilbygg og påbygg

Byggeaktivitet fordelt på kommuner (link)

Aldri har så mange hytter blitt fullført i løpet av et år som i 2022.