Togmangel forsinker planlagt innføring av flere tog på Vestfoldbanen
26.6.2026 14:00:00 CEST | Jernbanedirektoratet | Pressemelding
Jernbanedirektoratet har arbeidet med å øke togtilbudet mellom Oslo og Tønsberg fra én til tre avganger i timen fra august 2027, som et første steg mot fire tog i timen i 2028. Mangel på tog gjør at tilbudsforbedringen i august ikke lar seg gjennomføre.

Jernbanedirektoratet har hatt en målsetting om å kunne øke fra én til tre togavganger mellom Oslo og Tønsberg i august 2027. Planen har hele tiden hatt en risiko knyttet til leveransen av nye tog, som er en forutsetning for å realisere tilbudet. Nå har risikoen for ytterligere forsinkelser økt, og Jernbanedirektoratet vurderer at det ikke er mulig innføre tre tog i timen fra august neste år.
– Jeg forstår veldig godt at utsettelsen er skuffende for de reisende, dette er noe vi virkelig hadde ønsket å levere til alle de som har bruker toget, sier Erik Lund, som er avdelingsdirektør for avtalestyring og kjøp i Jernbanedirektoratet. Jernbanedirektoratet har orientert Vy om at de ikke vil inngå avtale om å øke antall avganger på Vestfoldbanen fra august neste år.
– Dessverre har flere forsinkelser i testingen av de nye togene medført at vi nå vurderer at det er svært høy risiko for at vi ikke vil ha togene som trengs for å gjennomføre den planlagte tilbudsforbedringen allerede i august 2027. Da vil det ikke være forsvarlig å inngå en forpliktende avtale med Vy, sier Lund. Det er Norske tog som har ansvar for anskaffelsen av de nye togene til Østlandet. Jernbanedirektoratet inngår avtale med togselskapene, i dette tilfellet Vy, om å kjøre det planlagte togtilbudet.
Dagens togtilbud på Vestfoldbanen blir videreført i 2027. Når dobbeltsporet mellom Drammen og Tønsberg tas i bruk, kan det bli aktuelt å redusere reisetiden noe, dersom dette lar seg gjøre innenfor rammene av øvrig togtrafikk på det sentrale Østlandet.
Kontakter
Presse
presse@jernbanedirektoratet.noFølg pressemeldinger fra Jernbanedirektoratet
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Jernbanedirektoratet på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Jernbanedirektoratet
Slik skal jernbanesatsingene i NTP følges opp23.6.2026 07:00:00 CEST | Pressemelding
Jernbanedirektoratet har oppdatert gjennomføringsplanen for Nasjonal transportplan i tråd med statsbudsjettet for 2026.
Avlyst presseseminar om fjerntogstrategien, godsstrategien og kollektivstudien for Østlandet13.4.2026 08:23:07 CEST | Presseinvitasjon
På grunn av få påmeldte har vi avlyst dagens presseseminar kl. 9 om fjerntogstrategien, godsstrategien og kollektivstudien for Østlandet. Les mer om de tre utredningene: Tre nye utredninger: – Vi løser ikke utfordringene uten jernbanen - Jernbanedirektoratet
AVLYST: Invitasjon til presseseminar: Presentasjon av fjerntogstrategien, godsstrategien og kollektivstudien for Østlandet9.4.2026 06:45:48 CEST | Presseinvitasjon
NB! På grunn av få påmeldte er dette arrangementet avlyst. Dersom det er spørsmål knyttet til de tre utredningene kan de sendes til presse@jernbanedirektoratet.no .... Jernbanedirektoratet inviterer til presseseminar mandag 13. april kl. 9.00 hvor vi presenterer fjerntogstrategien, godsstrategien og kollektivstudien for Østlandet.
Tre nye utredninger: – Vi løser ikke utfordringene uten jernbanen9.4.2026 06:20:06 CEST | Pressemelding
Hvordan kan vi dekke befolkningens, næringslivets og Forsvarets transportbehov i fremtiden og samtidig nå klimamålene? Det har Jernbanedirektoratet utredet i en fjerntogstrategi, en godsstrategi og en kollektivstudie for Østlandet.
SJ Norge har de mest tilfredse kundene30.3.2026 07:00:00 CEST | Pressemelding
SJ Norge har de mest fornøyde kundene i landet, viser Jernbanedirektoratets nyeste kundetilfredshetsundersøkelse.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom