SJ Norges har fortsatt svært fornøyde passasjer

Del

Til tross for brudd i trafikken etter raset i Levanger, får SJ Norge god karakter fra reisende om bord på togene. Fritidsreisende er den mest fornøyde passasjergruppen.

Dovrebanen.
Dovrebanen. Foto: Jernbanedirektoratet / Øystein Grue

I den nyeste kundetilfredshetsundersøkelsen fra Jernbanedirektoratet for 4. kvartal får SJ Norge som kjører togtrafikken i midt- og Nord-Norge 85 av 100 poeng fra de reisende, en nedgang på 3 poeng sammenlignet med i fjor.  

Større naturhendelser har gjort ført til uplanlagte avbrudd. For passasjeren har dette medført buss for tog på flere deler av strekningene i løpet av perioden.  

– Det har vært en utfordrende høst for de som reiser med toget midt- og nord i landet. Da er det desto mer imponerende at SJ Norge fortsetter å stå så høyt blant passasjerene på tilfredshetsundersøkelsen. Jeg vet god kundeservice er noe SJ har jobbet hardt med, og det skal de være stolte over sier, fungerende jernbanedirektør Marit Rønning.  

Naturkreftene utfordrer jernbanen over hele landet 

De siste årene har vist at jernbanen er sårbar for store naturkrefter. Mer ekstremt vær har gitt utfordringer for blant annet Sørlandsbanen, hvor stormen Amy medførte at enkelte avganger måtte kanselleres.  

Jordskredet ved Nestvatnet i Levanger i slutten av august ødela både vei og jernbane i området. Deler av Trønderbanen mellom Levanger og Åsen krever fortsatt alternativ transport for å frakte passasjerer.  

– Det er mye godt arbeid som gjøres nå for å sikre jernbanen når naturen skaper utfordringer. Bane NOR jobber systematisk med blant annet flom- og skredsikring i hele landet. Og den hurtige etableringen av et midlertidig verksted i Bodø for å vedlikeholde de togene som sto fast på feil side av raset i Levanger er et eksempel hva vi får til som sektor når vi samarbeider, forklarer Rønning.  

Fritidsreisende er mest fornøyd   

Kundetilfredshetsundersøkelsen måler også hvilke passasjergrupper som er mest eller minst fornøyd med reisen sin. I dette kvartalet var det de ferie og fritidsreisende som var mest fornøyd med togturen sin, og pendlerne de som var minst fornøyd. Jevnt over er også alle passasjergruppene mest fornøyd med informasjonen de få om bord på toget, og ombordpersonellet.  

–  Det er godt å høre at de reisende er tilfredse med informasjonen og de ansatte de møter underveis på reisen sin. Jeg vet det er et stort fokus på kundetilfredshet hos alle togoperatørene, sier den fungerende Jernbanedirektøren.  

Fakta om kundetilfredshetsundersøkelsen:  

  • Kundetilfredshetsundersøkelsen er en spørreundersøkelse av reisende om bord på toget som publiseres hvert kvartal. For fjerde kvartal 2025 ble det spurt 6838 passasjerer. Undersøkelsen fant sted mellom oktober og desember.  

  • Undersøkelsen omfatter rutene til SJ Norge, Vy Gruppen og Go-Ahead. Flytogets strekninger inngår ikke som del av undersøkelsen.  

  • Kundetilfredshetsundersøkelsen gjennomføres ved avvik, men vi rekrutterer ikke reisende om bord i buss-for-tog.  

Kontakter

Følg pressemeldinger fra Jernbanedirektoratet

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Jernbanedirektoratet på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Jernbanedirektoratet

I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye