Avinor må ha kontroll på alle områdene ved Stavanger lufthavn
Det er innført et nytt system for styring og kontroll av det svært trafikkerte området foran Stavanger lufthavn, Sola. Aktører som har tilgang til området er blant annet buss, taxi, varelevering og crew-transport. Alle aktørene har tilgang til området gjennom en passeringsavtale. Dette er noen taxisentraler uenige i, og enkelte løyvehavere velger derfor å ikke inngå slike avtaler for sine biler. Resultatet er at det er langt færre taxier enn normalt tilgjengelig på lufthavnen.

For passasjerene kan dette bety at det kan ta lengre tid enn normalt å få en taxi, og eventuelt vurdere alternativ transport dersom taxi ikke er tilgjengelig.
Avinor har ansvar for sikker og stabil drift av Stavanger lufthavn, og for å tilrettelegge for alle tilbringertjenester. For å ivareta trygg trafikkavvikling, likebehandling av aktørene og en god kundeopplevelse, må Avinor ha kontroll over hele lufthavnområdet – også taxiavviklingen.
Det siste året har Avinor hatt omfattende dialog med Norges Taxiforbund om innføringen av et nytt trafikkstyringssystem. Etter mer enn ett års samtaler er forbundet fortsatt uenig i at løyvehavere må inngå passeringsavtale. Enkelte taxisentraler har frarådet sine tilsluttede løyvehavere å signere, og beklageligvis gjelder dette de store taxisentralene i distriktet – Stavanger Taxi og Sandnes Taxi.
– Over flere år har det vært opplevelser av uryddige forhold rundt taxitilbudet på Stavanger lufthavn. Vi har ansvar for å skape trygge og kundevennlige rammer for våre reisende, fra de ankommer til de forlater flyplassen, sier Anette Sigmundstad, lufthavndirektør ved Stavanger lufthavn.
Erfaringene fra Oslo lufthavn viser at den nye løsningen gir en mer ryddig, trygg og forutsigbar opplevelse for passasjerene. På Stavanger lufthavn er det gjort justeringer basert på erfaringene fra driften i Oslo. I tillegg er det også gjort lokale tilpasninger.
Sikkerheten kommer alltid først
Passeringsavtalen er Avinors viktigste verktøy for å regulere taxiadgangen til lufthavnens infrastruktur.
Den sikrer:
- stabil drift og trygg trafikkavvikling
- oversiktlige køsystemer Kundenes rettigheter som forbrukere, det vil si rett til fritt taxivalg og pris før turen starter
- likebehandling av alle aktører
Avtalen inngås av løyvehaver, som faktisk utfører transporten og har ansvaret etter yrkestransportregelverket. Dette har vært praksis i mange år og utelukker ingen – tvert imot sørger ordningen for trygg og ordnet håndtering av et stort antall drosjer.
Avinor har ingen økonomisk gevinst av ordningen. Passeringsavgiften dekker kun driftskostnader for trafikkstyringen.
Uten passeringsavtale kan løyvehavere og sjåfører ikke hente eller sette av passasjerer ved terminalområdet.
Fast Travels rolle – og hva de ikke er
Fast Travel er Avinors leverandør for adgangskontroll, fremkalling og administrasjon av taxiavviklingen. Deres rolle er teknisk og operativ, basert på retningslinjer fastsatt av Avinor.
Det er viktig å understreke:
- Fast Travel er ikke et taxiselskap.
- De har ingen biler, ingen sjåfører og driver ikke taxisentral.
- De er derfor ikke en konkurrent til taxisentralene.
- Systemet er et lukket system og brukes kun på lufthavnen.
Ordningen handler om trygg avvikling og likebehandling – ikke om markedsinngrep.
Om pris, økonomi og påstander om sosial dumping
Anklager om sosial dumping bygger på feil premisser. Prisene på taxiturer fastsettes utelukkende av løyvehaver eller taxisentral, ikke av Avinor eller Fast Travel. Avinor legger ikke føringer for prisnivå eller lønnsforhold i næringen.
Erfaringer fra Oslo lufthavn viser at prisnivået stabiliserer seg når systemet får kjørt seg inn og markedet fungerer mer transparent. Det nye systemet gir passasjerene bedre oversikt, fritt taxivalg og forhåndspris – viktige forbrukerrettigheter som også bidrar til sunnere konkurranse.
Bedre og tryggere for passasjerene
Det nye systemet gir en mer oversiktlig og forutsigbar bestillingsopplevelse. Passasjerene kan enkelt:
- bestille taxi fra automat i terminalen
- velge selskap og biltype
- få oppgitt forhåndspris
Dette gir større trygghet og mer forbrukervennlige rammer for reisende. De kan også bestille taxi som før, direkte hos taxisentralene.
Stavanger lufthavn beklager ulempene for reisende – ønsker fortsatt dialog
Avinor beklager at situasjonen nå fører til ulemper for reisende ved Stavanger lufthavn.
– Vi forstår at endringer kan være krevende, og vi ønsker å finne løsninger i samarbeid med næringen. Vårt mål er at både passasjerer og løyvehavere skal oppleve systemet som rettferdig, trygt og forutsigbart, sier Sigmundstad.
Dette er et nytt system,og det tar litt tid å venne seg til for alle parter.
Avinor ønsker å tilrettelegge og tilpasse videre sammen med de sjåførene som i dag betjener kunder på flyplassen. På denne måten kan vi utnytte mulighetene i systemet enda bedre, og gi de reisende et enda bedre tilbud.
Avinor har i lengre tid vært i dialog med Norges Taxiforbund for å finne løsninger som gjør at NTF vil anbefale sine medlemmer å inngå passeringsavtaler til beste for de reisende. Dette har vi ikke lyktes med. Avinor har et sterkt ønske om at også medlemmer av NTF velger å operere på lufthavnen, og ønsker derfor videre dialog med NTF.
Nøkkelord
Kontakter
Pressetelefon (ikke SMS)Kun til bruk for journalister.
Vi svarer ut mediehenvendelser mellom 08.00-17.00 med mindre det inntreffer større hendelser. For generelle henvendelser ber vi om at det sendes e-post. For informasjon om flytrafikken ved våre lufthavner, se www.avinor.no, og velg flyplass.
Bilder

Lenker
Avinor har ansvar for 43 statlig eide lufthavner, og flysikringstjenesten for sivil og militær luftfart i Norge. Dette nettverket binder Norge sammen - og Norge sammen med verden.
Avinor er en drivkraft i miljøarbeidet i luftfarten og en pådriver for å redusere de samlede klimagassutslippene fra norsk luftfart. Selskapet har en ledende rolle i arbeidet med utvikling av el-fly, og leveranse av biodrivstoff til fly.
Avinor bidrar hvert år til 50 millioner sikre og effektive flyreiser. Om lag halvparten av disse er til og fra Oslo lufthavn.
Rundt 2.800 medarbeidere har ansvar for å planlegge, bygge ut og drive et samlet lufthavn- og flysikringssystem. Avinors virksomhet finansieres gjennom luftfartsavgifter og kommersiell virksomhet på flyplassene.
Følg pressemeldinger fra Avinor
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Avinor på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Avinor
Nå starter julerushet på Trondheim lufthavn, Værnes16.12.2025 10:00:00 CET | Pressemelding
Nesten 171 000 passasjerer skal reise gjennom Værnes de neste to ukene. Her er oversikten over de travleste dagene i juleutfarten.
Nå starter juletrafikken på norske flyplasser16.12.2025 10:00:00 CET | Pressemelding
2,2 millioner passasjerer skal reise gjennom landets flyplasser de neste to ukene. Her er oversikten over de travleste dagene i juleutfarten.
Avinor lyser ut Norges største parkeringskontrakt12.12.2025 10:00:00 CET | Pressemelding
Oslo, 12.desember – Avinor lyser nå ut Norges største parkeringskontrakt. Den gjelder drift og kommersiell utvikling av parkeringsanleggene ved Oslo lufthavn for perioden 2027–2031, med en estimert verdi på om lag 3,5 milliarder kroner.
Rutenyhet: Air Lingus starter flyvninger mellom Dublin og Oslo11.12.2025 15:05:00 CET | Pressemelding
Dette er gode nyheter for reiseglade nordmenn. Reisetiden er under to og en halv time, og mulighetene for opplevelser står i kø.
November-tal frå Avinor: Svak auke i talet på passasjerar10.12.2025 14:00:00 CET | Pressemelding
I november reiste 4 millionar passasjerar gjennom Avinor sine lufthamner. Dette er ein auke på 1,5 prosent samanlikna med november i fjor. Hittil i år har talet på reisande auka med 3,3 prosent.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom