Nkom varsler tilsyn etter danske SMS-avsløringer
Norske mobilselskaper må nå forklare hvordan de bruker KI-systemer som stopper svindel, etter at det ble kjent at ansatte i Danmark kan ha fått ulovlig innsyn i private SMS-er som ble markert som mistenkelige.

– Det er viktig at kampen mot svindel ikke går på bekostning av brukernes rett til privat kommunikasjon. Derfor trenger vi en oversikt over hvordan dette antisvindel-systemet brukes i Norge, sier seksjonssjef i Nasjonal kommunikasjonsmyndighet (Nkom), Sander Norrøne Ask.
Nkom setter i gang tilsyn med Telenor, Telia og Lyse Tele etter avsløringene i Danmark, der mobilselskaper kan ha lest og lagret private SMS-er i strid med loven. De samme KI-baserte antisvindel-systemene som nå granskes av danske myndigheter, er også i bruk hos norske mobiloperatører.
– Når vi ser at samme system brukes i Norge som det danske myndigheter nå undersøker, må vi forsikre oss om at behandlingen av SMS-data følger norsk lov, sier Ask.
Krever omfattende dokumentasjon
Mobilselskapene bruker kunstig intelligens til å analysere og automatisk blokkere meldinger ved mistanke om svindel. I Danmark har denne bruken ført til en omfattende undersøkelse, etter at ansatte i flere selskap skal ha hatt innsyn i private meldinger for å trene opp filteret. I et brev til operatørene krever Nkom nå detaljerte opplysninger om hvordan systemene brukes hos de norske mobilselskapene.
– Vi har tro på at operatørene vil være åpne og vi får en god redegjørelse for hvordan dataene behandles og sikres, sier Ask.
Svært inngripende
Den danske Digitaliseringsstyrelsen vurderer å politianmelde flere mobilselskaper for deres praksis. Nkom understreker at innsyn i elektronisk kommunikasjon også er strengt regulert i Norge.
– Innsyn i innholdet i elektronisk kommunikasjon er et inngripende tiltak. Operatørene må kunne dokumentere både nødvendighet og hjemmel dersom ansatte gis tilgang til SMS-innhold, sier Ask.
Nkom presiserer at behandling av SMS-data kan være lovlig ved konkret mistanke om svindel eller sikkerhetstrusler, men mener det er nødvendig med en gjennomgang for å sikre at norske borgeres kommunikasjonsvern er ivaretatt.
– Vi må sikre at praksisen er i tråd med regelverket , og tilsynet skal avklare nettopp dette, sier Ask.
Nkom har bedt mobilselskapene opplyse om følgende:
-
Oversikt over system som er i bruk i antisvindelarbeid knyttet til SMS.
-
Hvilke parametere/kriterier brukes for å stoppe mistenkelige SMS?
-
Hvilke hjemler som legges til grunn for manuell lesing av innholdsdata i SMS?
-
Omfanget av SMS som blokkeres i systemet.
-
Omfanget av feilblokkerte SMS.
-
Omfanget av SMS som leses manuelt.
-
Hvor mange personer har tilgang til å lese innholdsdata?
-
Hvordan forsikrer virksomheten seg om sikkerhetsmessig skikkethet hos aktuelt personell?
-
Hvilke prosedyrer og rutiner har virksomheten iverksatt for å regulere manuell lesing av innholdsdata i SMS og sikring av disse dataene?
-
Oversikt over lagrings- og sletterutiner.
Dokumentasjonen skal leveres til Nkom innen 15. januar 2026.
Nøkkelord
Kontakter
Rita Lund ThuneKommunikasjonsdirektørNasjonal Kommunikasjonsmyndighet
Tel:+47 922 06 466rlt@nkom.noBilder


Lenker
Følg pressemeldinger fra Nasjonal kommunikasjonsmyndighet
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Nasjonal kommunikasjonsmyndighet på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Nasjonal kommunikasjonsmyndighet
Prisfusk før Black Week kan lure deg: - Men svindlerne kan ruinere deg24.11.2025 08:41:55 CET | Pressemelding
Mange ser rødt etter prisjuks fra butikker før Black Week. Likevel advarer svindelekspert om at den største faren lurer i innboksen din.
Selgere skal ikke ringe deg med vanlig mobilnummer - ber bransjen stramme inn20.11.2025 08:55:15 CET | Pressemelding
Callsentre og virksomheter som driver med salg, markedsføring eller opinionsundersøkelser får ikke bruke 8-sifrede mobilnumre for å ringe deg. - Viktig for tilliten til norske numre, sier seksjonssjef i Nasjonal kommunikasjonsmyndighet, Inger Vollstad.
Økt risiko for cyberangrep mot digital infrastruktur18.11.2025 09:45:47 CET | Pressemelding
Et angrep mot mobilnettene kan slå ut flere kritiske tjenester og få store konsekvenser for samfunnet. Nkom varsler om at cybertrusselen mot digital infrastruktur er stor og økende.
Ikke sikkert du varsles om 2G-slukkingen10.11.2025 08:49:10 CET | Pressemelding
Norske mobilselskaper varsler sine kunder før 2G-nettet skrus av. Den beskjeden kan utebli hvis du har et SIM-kort fra utlandet.
9 av 10 fryktar sabotasje: Nkom ber små verksemder sikre systema no31.10.2025 09:36:35 CET | Pressemelding
Ei undersøking viser at 89 prosent av befolkninga i ulik grad er uroa for sabotasje mot kritisk infrastruktur som mobil- og internettkablar. Sikkerheitsdirektør meiner det er grunn til å vere bekymra.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom