Heidelberg Materials tar et stort steg mot lavutslipps-sjøtransport: Nytt metanoldrevet sementskip reduserer utslippene med 80 %
I samarbeid med Hartmann Group og det norske NOx-fondet er Heidelberg Materials Northern Europe stolte av å kunngjøre lanseringen av et banebrytende bulkskip drevet av metanol

I samarbeid med Hartmann Group og det norske NOx-fondet er Heidelberg Materials Northern Europe stolte av å kunngjøre lanseringen av et banebrytende bulkskip drevet av metanol. Det innovative fartøyet markerer en viktig milepæl i bærekraftig distribusjon av sement.
Fartøyet er planlagt å driftsettes i Norge i første kvartal 2028. Ved å bruke primært grønn metanol som drivstoff, vil fartøyet redusere CO₂-utslipp med opptil 6 000 tonn årlig sammenlignet med eksisterende fossildrevne skip.
«Dette prosjektet reflekterer Heidelberg Materials’ sterke forpliktelse til bærekraftig logistikk og langsiktig klimainnsats. Fartøyet reduserer utslippene med 80 % og øker vår totale transporteffektivitet. En tiårig kontrakt signaliserer vår vilje til å støtte innovasjon og bygge varige partnerskap», sier Knut Omreng, Director Logistics, Heidelberg Materials North Europe.
Langsiktig partnerskap med Hartmann Group
Etter en konkurranseutsatt anbudsrunde med seks rederier, ble Hartmann Group valgt til å designe, eie og operere fartøyet. Som tekniske managere etter levering av nybygget vil også det tidligere konsernselskap til Hartmann Group; InterMaritime Ltd på Kypros være involvert.
Heidelberg Materials og Hartmann Group har et langvarig samarbeid og vil fortsette felles innsats for å redusere utslipp fra sementtransport til sjøs.
«Vi er forpliktet til å omfavne og investere i miljøvennlige teknologier som reduserer det maritime karbonavtrykket og fremmer bærekraft. Vi er stolte av å være en del av dette initiativet, som viser hvordan vareeiere og rederier sammen kan drive innovasjon innen lavutslipps-transport», sier Niels Hartmann, CEO, Hartmann Holdings.
Green Shipping Programme
GSPs serviceteam for vareeiere har vært en viktig bidragsyter i dette og andre prosjekter for Heidelberg Materials i Norge.
«Green Shipping Programme er svært fornøyd med å se at Heidelberg Materials, en langvarig og aktiv GSP-partner, nå inngår en tidsbefraktning for et metanoldrevet fartøy. For en vellykket grønn maritim omstilling er det avgjørende at vareeiere etterspør lav- og nullutslippsfartøy – slik Heidelberg Materials har gjort. Denne milepælen utvider porteføljen av kontraherte fartøy støttet av GSP, sammen med nullutslippsløsninger som hydrogen, ammoniakk og batterielektriske fartøy. Det viser at det finnes flere veier mot nullutslipp – hver økonomisk levedyktig avhengig av situasjonen – og demonstrerer hvordan ulike teknologier kan akselerere den grønne omstillingen i shipping. Heidelberg Materials bidrar definitivt til denne akselerasjonen», sier Jørgen Laake, fungerende programleder, Green Shipping Programme.
Støttet av NOx-fondet
Tidlig i 2025 søkte Heidelberg Materials Norge om nødvendig økonomisk støtte fra det norske NOx-fondet. Uten tilskuddet på 60 millioner kroner ville denne første metanoldrevne sementfrakteren vært for kostbar.
«Dette fartøyet er et konkret resultat av offentlig-privat samarbeid. En investering på 60 millioner kroner fra NOx-fondet har muliggjort utviklingen av et svært energieffektivt skip som setter en ny standard for lavutslipps bulktransport», sier Tommy Johnsen, administrerende direktør, NOx-fondet.
Kontakter
Lars Erik MarcussenProject Manager, LogisticsProject Manager, Logistics HeidelbergCement Northern Europe
Tel:+47 90708816LarsErik.Marcussen@heidelbergcement.comTor HalvorsrudCommunication ManagerHeidelberg Materials Northern Europe
Communication Manager, Heidelberg Materials Northern Europe
Bilder


Dokumenter
Lenker
Om Heidelberg Materials
Heidelberg Materials er en av verdens største produsenter av byggematerialer, og er markedsledende innenfor tilslag, sement og betong. Konsernet har ca. 51 000 ansatte på over 3 000 steder i mer enn 50 land

Følg pressemeldinger fra Heidelberg Materials
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Heidelberg Materials på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Heidelberg Materials
Verdens første støp med “karbonfangst”-betong21.10.2025 09:05:00 CEST | Pressemelding
For første gang skal betong med karbonfangst brukes i et byggeprosjekt. Når Skanska støper deler av den nye Skøyen stasjon på Fornebubanen, skjer det med EvoZero karbonfangst-betong fra Heidelberg Materials. Etter flere år med innovasjon og utvikling markerer støpen en viktig milepæl i arbeidet med å fjerne klimagassutslipp fra betongproduksjon.
Verdens første karbonfangede sement er her – evoZero setter en ny standard17.10.2025 14:00:00 CEST | Pressemelding
Etter mange år med målrettet utvikling og banebrytende teknologi er nå evoZero: verdens første karbonfangede sement tilgjengelig på markedet
Ny milepæl for karbonfangst: Heidelberg Materials investerer i fullskala CCS i Storbritannia1.10.2025 11:00:00 CEST | Pressemelding
Anlegget i Padeswood er designet for å fange rundt 800 000 tonn CO₂ årlig, tilsvarende nesten alt utslipp fra fabrikken. Det er dobbelt så mye som fanges ved Brevik CCS, og anlegget skal være operativt innen 2029.
CO2-lagring i drift – snart er produktene i markedet25.8.2025 12:00:00 CEST | Pressemelding
Northern Lights JV melder at de første CO₂-volumene fra Heidelberg Materials sementfabrikk i Brevik er injisert i grunnen for permanent lagring. Karbondioksidet har blitt transportert med båt fra Brevik, og har deretter blitt pumpet ned dypt under havbunnen gjennom en 110 kilometer lang rørledning fra Øygarden utenfor Bergen.
Reduserer utslipp og øker sirkulæriteten: Heidelberg Materials introduserer evoBuild5.12.2024 12:04:42 CET | Aktuelt
Noen måneder etter lanseringen av nettonull-produktet evoZero, kompletterer Heidelberg Materials evo-familien med evoBuild: et globalt varemerke for produkter som gir et unikt bidrag til avkarbonisering og økt sirkularitet.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom