Havila Kystruten

- Kystruten er livsnerven vår

Del

Etter gode dialogmøter langs kysten denne uken, er Havila Kystruten overbevist om at fremtidens kystrute har livets rett. 

Havila Polaris ligger til kai i Honningsvåg 5. desember 2025.
Havila Polaris ligger til kai i Honningsvåg 5. desember 2025. /Foto: Havila Kystruten /Fri redaksjonell bruk

Havila Kystruten inviterte denne uken lokalsamfunnene langs kysten til dialogmøter om bord på Havila Polaris for å treffe lokale politikere, havnevesen, nærings- og reiseliv samt lokalbefolkningen. Bakgrunnen er rapporten om kystrutens fremtid fra Oslo Economics, bestilt av Samferdselsdepartementet. Rapporten er nå på høring, og selskapet ønsket å høre med lokalsamfunnenes egne ord hva som blir viktig i neste kystrutekontrakt. 

- Det har vært veldig givende møter på veien nordover, og engasjementet for kystruten ute i lokalsamfunnene er veldig stort, sier administrerende direktør Bent Martini i Havila Kystruten.

- Den klare tilbakemeldingen som kommer, uten unntak, er at Kystruten er livsnerven til kystsamfunnene. Disse skipene går hver dag, henter og leverer gods, og er viktig for persontrafikken.

Noen kritiske røster mener prisen for tjenesten som betales av norske myndigheter er høy, grunnet for lav lokal persontrafikk.

- Det blir for enkelt og tabloid å regne antallet distansepassasjerer opp mot betalingen Hurtigruten og Havila Kystruten mottar for tjenesten. Skal vi være like tabloide, kan vi si at det koster den norske stat 12 000 kroner i timen for å drifte 11 skip, døgnet rundt og hele året, langs kysten vår, sier Martini.

- Samtidig er det viktig å påpeke at rapporten til Oslo Economics ikke tar for seg viktige elementer som økt verdiskaping, beredskap og tilstedeværelse langs kysten. Spesielt de to siste punktene er vanskelig å sette en pris på, men det er en viktig del av tjenesten, som vi mener burde inn i en ny kontrakt. Og det opplever vi stor støtte fra ute hos lokalsamfunnene.

Tilpasninger for fremtiden
Havila Kystruten har tidligere vært tydelige på at de ønsker strengere miljøkrav i neste anbudsperiode, men også andre tilpasninger er selskapet villige til å gjøre for å møte behovet langs kysten.

- Som mange vet tar vi kun bil i Bergen og Kirkenes, bortsett fra utrykningskjøretøy og tjenestebiler. Det har med lasteportene våre og tidevannsproblematikk å gjøre. Allerede neste år gjør vi tilpasning på lasteporten på vårt første skip, slik at vi kan ta bil i alle havner. Vi vil videre gjøre samme tilpasning på alle skip.

- Videre er vi forberedt på å bygge om lastekapasiteten slik at vi kan ta flere paller på kjøl og frys, for å blant annet møte behovene fra fiskerinæringen og bidra til å få frakt av fersk sjømat fra luft og vei til kjøl. Vi ønsker å fortsette på Kystruten i nest kontrakt, og vårt samfunnsoppdrag er vår viktigste oppgave. Da må vi tilpasse oss for å møte behovene langs kysten, samtidig som vi virkelig håper dagens anløpsstruktur med 34 havner fra Bergen til Kirkenes opprettholdes, avslutter Martini.

Havila Kystruten avholdt møter i Ålesund, Trondheim, Bodø, Lofoten, Tromsø og Honningsvåg. 

Nøkkelord

Kontakter

Bilder

Havila Polaris ligger til kai i Honningsvåg 5. desember 2025.
Havila Polaris ligger til kai i Honningsvåg 5. desember 2025.
/Foto: Havila Kystruten /Fri redaksjonell bruk
Last ned bilde

Lenker

Om oss:

Havila Kystruten er et norskeid rederi som drifter fire av skipene på den historiske kystruten mellom Bergen og Kirkenes, med kystrutens mest miljøvennlige skip.

De fire nye skipene er lastet med en av verdens største batteripakker installert på et passasjerskip og kan seile opp til fire timer utslippsfritt og lydløst gjennom sårbare områder. Batteriene kan lades i havn med ren, norsk vannkraft, og i daglig drift kombineres bruken av batterier med flytende naturgass, som reduserer CO2-utslippene med over 35 %.

Skroget er designet for å være maksimalt energieffektive, og overskuddsvarme brukes for å varme opp skipene om bord. Maten om bord er lokalprodusert og levert av norske leverandører, og all unødvendig bruk av plast er unngått. Vi overgår allerede norske myndigheters krav for utslippsreduksjon på kystruten, og har som mål å være utslippsfrie i fremtiden.

Havila Kystruten er en del av Havila-konsernet som har en historie tilbake til 1950-tallet. Det startet når grunnlegger Per Sævik kjøpte sin første fiskebåt i tenårene. Fra fiskeri og sildefiske, er Havila nå et konsern innen skipsteknologi, offshore, transport og turisme. Sævik-familien er fortsatt majoritetseiere og involvert i den daglige driften av Havila Kystruten.

Følg pressemeldinger fra Havila Kystruten

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Havila Kystruten på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Havila Kystruten

I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye