DNV

DNV skal lede neste fase av arbeidet for utslippsfri skipsfart i Norden

Del

Høvik, 10. desember 2025: Etter å ha utviklet et nordisk veikart for utslippsfri skipsfart i fase én, har DNV nå også fått oppdraget med å lede fase to av arbeidet. Her skal satsingen fra første fase videreføres - med fokus på å realisere grønne ruter for utslippsfri skipsfart .

Knut Ørbeck-Nilssen, administrerende direktør i DNV Maritime: «Når vi går inn i fase to av prosjektet, blir samarbeid på tvers av landegrenser og verdikjeder avgjørende for å finne utslippsfrie løsninger og nå våre mål for avkarbonisering innen 2050.»
Knut Ørbeck-Nilssen, administrerende direktør i DNV Maritime: «Når vi går inn i fase to av prosjektet, blir samarbeid på tvers av landegrenser og verdikjeder avgjørende for å finne utslippsfrie løsninger og nå våre mål for avkarbonisering innen 2050.»

Med igangsettingen av fase to av programmet Nordic Roadmap for the introduction of sustainable zero-carbon fuels in shipping: Implementation and realization 2025–2027 tar de nordiske landene et viktig steg på veien mot å avkarbonisere maritim transport. Ledet av DNV, og med støtte av partnerne SINTEF Ocean, Everllence, IVL Swedish Environmental Research Institute, Icelandic New Energy og VTT Technical Research Centre of Finland, skal programmet bidra til å akselerere overgangen til utslippsfri skipsfart i regionen. Programmet er finansiert av Nordisk ministerråd og Klima- og miljødepartementet leder styringskomiteen.

Med utgangspunkt i resultatene fra fase én, skal fase to av programmet identifisere lovende grønne nordiske skipskorridorer og modne disse frem mot investeringsbeslutning i samarbeid med aktørene i korridorene. Programmet vil håndtere sentrale barrierer, med særlig fokus på kostnadsutfordringer. En dedikert arbeidsgruppe skal utforske nye tilnærminger til samarbeid og finansiering for å akselerere overgangen til utslippsfri skipsfart.

Et nytt omstillingsbarometer som utvikles i programmet skal vurdere regionens utvikling opp mot målene og tiltakene i Fuel Transition Roadmap for Nordic Shipping, som ble utviklet i fase én. Programmet skal også styrke Nordic Collaboration Platform, en regional samarbeidsplattform for kunnskapsutveksling, politisk dialog, forskning og utvikling – og relaterte initiativer. Med sterk støtte fra bransjen vil fase to legge større vekt på å engasjere vareeiere og finanssektoren, som er nøkkelinteressenter for å kunne levere grønn og konkurransedyktig nordisk skipsfart.

– De nordiske landene har en sterk grønn maritim næring, og gjennom godt samarbeid har Norden store muligheter for å få på plass utslippsfrie skipsruter. Dette samarbeidsprosjektet vil bane vei for dette. Denne nye fasen i prosjektet skal styrke samarbeidet mellom aktørene i næringen og se på hvordan vi kan finansiere grønne skipsruter. Vi går fra planlegging til handling, og jeg ser fram til å følge prosjektet videre, sier klima- og miljøminister Andreas Bjelland Eriksen.

– I en tid med økende usikkerhet må den maritime næringen være robust og samtidig holde blikket på det langsiktige målet. Når vi nå går inn i fase to i dette prosjektet, vil samarbeid på tvers av landegrenser og verdikjeder være avgjørende for å finne frem til utslippsfrie løsninger og nå våre mål for avkarbonisering innen 2050, sier Knut Ørbeck-Nilssen, administrerende direktør for maritime tjenester i DNV.

– Veikartet forteller næringen hvor den skal, men er mindre detaljert når det gjelder hva som bør pakkes og hvordan billettene kan finansieres. Med fase to vil vi støtte både bransjen og myndighetene med innsikt og verktøy for å håndtere en stadig mer krevende implementeringsprosess, sier Trond Johsen, senterdirektør ved SINTEF Ocean.

_____________________________________________________________________________________

– Vi er stolte over å bidra i fase to av dette programmet. Fase én markerte en viktig milepæl som la et solid grunnlag for en mer bærekraftig maritim fremtid. Med denne suksessen som utgangspunkt, ser vi frem til å videreføre dette viktige arbeidet mot utslippsfri skipsfart – der ambisjoner omsettes til handling gjennom tett samarbeid i Norden, sier Ole Pyndt Hansen, Vice President i Everllence.

– I tillegg til styrket nordisk samarbeid vil økt oppmerksomhet på politiske muligheter og havnenes evne til å håndtere marine drivstoff bidra til realiseringen av grønne skipsfartskorridorer i Norden, sier Erik Fridell, leder for transport og mobilitet ved IVL Swedish Environmental Research Institute.

– Deltakelsen til Island er svært viktig i et så sentralt veikartprosjekt for de nordiske landene. Den maritime sektoren vil være særlig krevende når det gjelder å gjøre fiskeflåten utslippsfri. Fremtidige politiske beslutninger vil påvirke tempoet, og vi som lokale aktører må bidra til det fremtidige grønne veikartet, sier Jón Björn Skúlason, administrerende direktør i Icelandic New Energy.

– Avkarbonisering av skipsfarten er ikke bare en teknologisk utfordring, det er en systemomfattende omstilling som krever samarbeid mellom forskning, industri og politiske beslutningstakere. I VTT er vi forpliktet til å drive innovasjon som kan akselerere denne overgangen og styrke Nordens rolle som ledende innen bærekraftig maritim transport. Partnerne i dette prosjektet utgjør et utmerket team for å drive denne endringen fremover, sier Markus Rautanen, Hydrogen Applications Team Lead i VTT Technical Research Centre of Finland.

Kontakter

Bilder

Om DNV

DNV er et globalt selskap innen kvalitetssikring og risikohåndtering med tilstedeværelse i over 100 land. Gjennom sin brede erfaring og ekspertise fremmer DNV sikkerhet, effektivitet og bærekraft, setter bransjestandarder og inspirerer til nye løsninger. Enten det dreier seg om godkjenning av et nytt skipsdesign, optimering av energiproduksjonen fra en vindmøllepark, analyse av sensordata fra en gassrørledning eller sertifisering av verdikjeden til en matprodusent, hjelper DNV bedrifter med å ta gode og riktige beslutninger og øke tilliten til virksomheten, produktene og tjenestene deres.

Om DNV Maritime

DNV er verdens ledende tilbyder av sertifisering og klassetjenester og en anerkjent rådgiver innen maritim sektor. Vi fremmer sikkerhet, kvalitet, energieffektivitet og miljøytelse i den internasjonale shippingindustrien – for  alle skipstyper og offshore-strukturer. Vi investerer tungt i forskning og utvikling for å finne løsninger, sammen med bransjen, som tar for seg strategiske, operative eller regulatoriske utfordringer. For mer informasjon se: www.dnv.com/maritime

Følg pressemeldinger fra DNV

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra DNV på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra DNV

Stiftelsen Det Norske Veritas etablerer forskningsfond på to milliarder kroner27.10.2025 08:00:00 CET | Pressemelding

Høvik, 27. oktober, 2025 - Styret i Stiftelsen Det Norske Veritas har besluttet å sette av midler på 2 milliarder kroner som vil generere avkastning i størrelsesorden 50–100 millioner kroner per år utelukkende viet til vitenskapelig grunnforskning. Denne forskningsfinansieringen vil starte med et nordisk fokus, og vil være rettet mot ikke-kommersiell, grunnleggende forskning utført av universiteter innen felt relatert til Stiftelsens formål om å sikre liv, verdier og miljø.

Politiske kursendringer i USA vil kun ha marginal innvirkning på den globale energiomstillingen8.10.2025 08:00:00 CEST | Pressemelding

Høvik, 8. oktober: Ifølge årets utgave av Energy Transition Outlook fra DNV vil politiske kursendringer innen energiomstilling i USA kun ha en marginal effekt på den globale omstillingen, ettersom tempoet fortsetter å øke andre steder – spesielt i Kina. Lav lønnsomhet av umodne grønne teknologier som havvind og hydrogen forsinker energiomstillingen, mens allerede lønnsomme teknologier som sol, batterier og landvind er lite påvirket av geopolitiske endringer.

DNV: Flåten klar før drivstofforsyningen – grønn omstilling på kritisk punkt11.9.2025 09:34:50 CEST | Pressemelding

Høvik, 11. september 2025 - DNVs nye rapport Maritime Forecast to 2050 viser at energiomstillingen i skipsfarten går inn i en fase preget av regulatorisk utvikling, strategiske investeringer og klargjøring for alternative drivstoff. Den internasjonale sjøfartsorganisasjonen (IMO) sitt Net-Zero-rammeverk skal opp til avstemming i oktober, og antallet skip som er klare for alternative drivstoff forventet å dobles innen 2028. Dermed går rederne nå fra forberedelser til handling.

I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye