Tre finalister til etterlengtede riksveg 52-utbedringer
To riksveg 52-streknnger ved Hemsedalsfjellet skal utbedres for å gi bedre framkommelighet. Tre entreprenører er nå i forhandlingene om å få kontrakten i hundremillionersklassen.

Utbedringene vil særlig bedre framkommeligheten for tungtransport vinterstid. Hemsedalsfjellet er øst-/vest-fjellovergangen med størst andel tungtransport. Nesten 30 prosent av alle kjøretøy på strekningen er tunge kjøretøy.
Prosjektet er anslått å koste mellom 100 og 300 millioner kroner. Kontrakten ble lyst ut på sensommeren, og syv entreprenørselskaper søkte om å bli prekvalifisert til jobben. Nå har Statens vegvesen gått videre med tre av de syv entreprenørene.
Fra Innlandet og Buskerud
– Vi har vurdert dokumentasjonen de syv selskapene har sendt oss. Nå har vi inviterer de tre best kvalifiserte til å delta i den videre anskaffelsen av dette etterlengtede prosjektet, sier prosjektleder i Statens vegvesen, Pål-Steinar Karlsen.
De som er valgt til å være med videre er:
| Selskap | Selskapets hjemsted |
| Anlegg Øst Entreprenør AS | Lillehammer, Innlandet |
| Brødrene Dokken AS | Dokka, Innlandet |
| Isachsen Anlegg AS | Solbergelva, Buskerud |
Byggestart til våren
Statens vegvesen håper å tildele kontrakten i løpet av senvinteren. Målet er at spaden går i jorden våren 2026, mens byggetiden er anslått til mellom 1,5 og 2 år.
De to punktene som skal utbedres er blant de mest krevende langs riksveg 52. Begge ligger mellom Hemsedalsfjellet og bygda Tuv.
– I Statens vegvesen er vi opptatt av å ta vare på det vi har, utbedre der vi kan og bygge nytt når vi må. Dette prosjektet er et godt eksempel på at vi utbedrer eksisterende vei der det er mulig. Det gir mer for pengene, samtidig som vi skaper en enklere reisehverdag og økt konkurranseevne for næringslivet, sier prosjektleder Karlsen.
Ny bru og bedre svinger
Ved Storeskar bru er det i dag to krappe svinger. Dagens bru har for svak bæreevne og skal erstattes av ny bru. Ny Storeskar bru legges nedstrøms eksisterende, og veglinjen skal rettes ut.
Det andre punktet som skal utbedres er rett vest for Tuv sentrum. Dagens stigning er opp mot 9,1 prosent, mens ny vei vil ha en maksimal stigning på 5,4 prosent. Dagens stigning og svinger er utfordrende, spesielt for tunge kjøretøy. Flere har kjørt seg fast vinterstid, noe som skaper køer og trafikkfarlige situasjoner.
– Etter at nye Skjøiten bru åpnet i 2022, er Storeskar bru det svakeste punktet på riksveg 52 slik vi vurderer det. Mange tungbilsjåfører har gitt tilbakemelding om at disse to stedene er krevende å kjøre. Vi ser fram til å utbedre vegen her, sier Karlsen.
Fjerner avkjørsler
Mellom Tuv og Venås skal sju avkjørsler fra ni eiendommer erstattes med én felles utkjørsel, som gir bedre trafikksikkerhet. Vegbredden økes fra seks meter til ni meter. En separat gang- og sykkelvei skal bygges parallelt med riksveien. Dette gir økt trygghet for gående og syklende som i dag ikke har et trygt tilbud.
Ny kjettingplass
Dagens kjettingplass skal erstattes. Den eksisterende plassen er underdimensjonert og skal erstattes av ny plass som blir seks meter bred, med fysisk skille fra kjørebanen. Lengden økes fra 60 til 80 meter, og plassen vil være belyst og få egne inn- og utkjøringsfelt.
Kontakter
Pål-Steinar KarlsenProsjektleder, Statens vegvesenStatens vegvegvesen Utbygging
Tel:974 38 422paal-steinar.karlsen@vegvesen.noGeir HolenKommunikasjonsrådgiverStatens vegvesen
Tel:95968286geir.holen@vegvesen.noBilder

Om Statens vegvesen
Statens vegvesen arbeider for å skape et smart og sammenhengende transportsystem på vei for hele Norge. Det skal være enkelt å reise og transportere varer – på sikre veier tilpasset framtidens behov.
Følg pressemeldinger fra Statens vegvesen
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Statens vegvesen på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Statens vegvesen
Ungdomsulykkene er nesten utelukkende et mannsproblem8.12.2025 09:05:24 CET | Pressemelding
Ti ganger så mange unge menn som unge kvinner forårsaker dødsulykker i trafikken, viser ny rapport.
Nå skal det sprenges i Fløyfjelltunnelen5.12.2025 14:12:12 CET | Pressemelding
De neste ukene frem mot jul blir det ekstra stenging av begge løp på Fløyfjelltunnelen midt på natten, på grunn av sprenging.
App hjelper deg i kolonne over Saltfjellet5.12.2025 08:30:00 CET | Pressemelding
Denne vinteren tar Statens vegvesen i bruk en app som skal gjøre det enda tryggere å kjøre kolonne over Saltfjellet.
Nye Sotrabru er klar for kabelarbeid4.12.2025 14:45:20 CET | Pressemelding
Seint 3. desember vart den siste støypen fullført, og brutårna som ruvar over innseglinga til Bergen har offisielt nådd si fulle høgde på 145 meter. På nyåret blir det for første gong fysisk kontakt mellom tårna når arbeidet med hovudkablane startar.
Arbeid i Strindheimtunnelen4.12.2025 12:36:40 CET | Pressemelding
Statens vegvesen må utføre nødvendig arbeid på de elektriske installasjonene i Strindheimtunnelen i uke 50 og 51.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom