Ny studie: Barnehager fanger opp for få barn med behov for ekstra støtte
En omfattende norsk studie viser at mange barn i barnehagealder som har språk-, utviklings- eller atferdsvansker enten får for lite hjelp – eller ingen hjelp i det hele tatt. Resultatene viser store skjevheter i hvem som får spesialpedagogisk støtte og hvor mye.

Studien bygger på data fra over 41 000 femåringer i Mor, far og barn-undersøkelsen (MoBa). Forskerne undersøkte hvilke typer vansker som øker sannsynligheten for å få spesialpedagogisk assistanse, og hvor mange timer barna faktisk får.
– Det mest oppsiktsvekkende er hvor mange barn som har tydelige vansker, men som likevel ikke får hjelp, sier forsker Louie Lei Wang ved Institutt for spesialpedagogikk (UiO).
Dette tyder ifølge forskeren på at dagens praksis for tidlig innsats ikke treffer alle barna.
Språkvansker prioriteres – men får minst tid
Barn med språkvansker er den største gruppen som får spesialpedagogisk støtte. Denne gruppen utgjorde hele 35 prosent av barna som mottok hjelp.
– Dette henger sammen med at norsk barnehage legger stor vekt på språk, kommunikasjon og inkludering. Det finnes også mange kartleggingsverktøy for språk, men få for atferd eller andre utviklingsområder, forklarer Wang.
Likevel får de færre timer enn barn med andre typer vansker.
– Antallet barn med språkvansker er stort, og antallet spesialpedagoger er begrenset. Dermed får hvert barn færre timer, sier Wang.
Barn med kombinerte vansker får mest støtte
Barna som hadde både språk- og utviklingsvansker hadde størst sjanse for å få hjelp. Nesten 9 av 10 i denne gruppen fikk støtte.
– Disse barna har ofte mer alvorlige vansker, og funnene viser at PP-tjenestene tar hensyn til alvorlighetsgrad når de prioriterer. Det er et positivt tegn, sier Wang
Atferdsvansker overses
Barn med atferds- eller oppmerksomhetsvansker har lavest sannsynlighet for å få ekstra støtte. Ifølge Wang kan selve barnehagekulturen bidra til at slike vansker forblir skjult.
– Den lekbaserte, barneorienterte praksisen i norske barnehager kan faktisk maskere atferdsproblemer. Små barn er ikke ferdig utviklet når det gjelder oppmerksomhet og selvregulering, så det kan være vanskelig å skille mellom barn som bare er umodne og barn som har mer alvorlige vansker.
I tillegg finnes det få gode, brukervennlige kartleggingsverktøy for barns atferd i barnehagealder.
– Alt dette gjør at barn med atferdsvansker lettere blir oversett, sier Wang.
Behov for styrking av tidlig innsats
Forskerne bak studien mener Norge må satse mer på spesialpedagogisk kompetanse i barnehagen, flere spesialpedagoger og klarere retningslinjer for kartlegging og oppfølging.
– Mange barnehagelærere får lite undervisning om spesialpedagogikk i utdanningen. Å inkludere mer kunnskap om vurdering og tidlig innsats i barnehagelærerutdanningen er en god start, sier Wang.
Han understreker at det er et stort behov for en gjennomgang av hele det spesialpedagogiske systemet for å sikre at ressursene brukes på best mulig måte.
– Systemet er svært kostbart, men spesielt i skolen ser det ikke ut til at vi greier å implementere dette på en måte som gir gode effekter. I barnehagen har spesialpedagogisk hjelp til dels gode effekter, men det er få barn som får tilbudet, sier Wang.
Om studien
«How are Difficulty Types Related to the Allocation of Special Needs Assistance in Early Childhood Education and Care» ble publisert i oktober 2025 i Early Childhood Research Quarterly.
Forfattere: Louie Lei Wang, Monica Melby-Lervåg, Ratib Lekhal og Mari Vaage Wang.
Studien er en del av forskningsprosjektet SpedAims SOS, som undersøker hva som karakteriserer barn som får spesialundervisning, og hvordan det går med disse barna sammenliknet med barns som får ingen eller annen form for støtte i undervisningen.
Nøkkelord
Kontakter
Fredrik Solli WandemKommunikasjonsrådgiver ved SpedAims (Senter for spesialpedagogisk forskning og inkludering)
Tel:92821494f.s.wandem@isp.uio.noBilder


Om SpedAims
SpedAims - Senter for spesialpedagogisk forskning og inkludering er finansiert av Forskningsrådet og er samarbeid mellom Universitetet i Bergen, Universitetet i Agder, Nord Universitet, Universitetet i Oslo og Universitetet i Stavanger. Vår hovedidé er å bringe ledende forskere og lovende yngre forskere sammen for å løfte kvaliteten på den spesialpedagogiske forskningen i Norge.
Forskningen i senteret er bygget opp rundt fire sentrale spørsmål:
- HVEM trenger spesialundervisning, og NÅR bør de få den?
- HVA skal spesialundervisningen inneholde, og HVORDAN bør den gis?
Følg pressemeldinger fra UiO - Det utdanningsvitenskapelige fakultet
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra UiO - Det utdanningsvitenskapelige fakultet på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra UiO - Det utdanningsvitenskapelige fakultet
Ny studie: ADHD-symptomer henger tett sammen med språkvansker29.10.2025 06:40:00 CET | Pressemelding
Barn med spesialundervisning i språk viser oftere tegn til ADHD-symptomer enn andre barn.
Er det fornuftig bruk av skattepenger å sende forskere på konferanser?28.10.2025 06:45:00 CET | Leserinnlegg
Flybilletter, hotellovernattinger, middager og ikke minst en ganske dyr konferanseavgift. Det koster å sende forskere på konferanse i utlandet. Er det verdt det?
Mer dybdelæring, men elevene mangler entusiasme16.10.2025 08:47:26 CEST | Pressemelding
Etter innføringen av nytt læreplanverk, har lærerne økt fokuset på dybdelæring. Men elevenes motivasjon og engasjement uteblir.
— Hvorfor skal jeg gidde å fortsette dette livet?8.10.2025 06:55:00 CEST | Pressemelding
Åtte prosent av barn og unge sliter psykisk. — Jeg var redd hele tiden. Jeg var lei meg absolutt hele tiden. Men jeg klarte ikke å sette ord på det. Ingen spurte hvordan jeg hadde det. Ingen så meg, forteller Mikkel.
Lærarane trivst, men føler seg mindre verdsett av samfunnet7.10.2025 10:55:57 CEST | Pressemelding
Det kan vi lese av dei ferske tala frå TALIS24, gjerne kalla læraranes og rektoranes undersøking.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom