– Dette vil vi oppleve på reise i 2026
Storbyferie, idrettsopplevelser og bærekraft er viktige reisetrender for 2026. Ifølge en ny analyse av TUI Musement vil store hendelser som for eksempel fotball VM påvirke, hvor vi reiser.

TUI Musement arrangerer opplevelser og aktiviteter på reisemål over hele verden. Nå som 2026 nærmer seg, har selskapet sett nærmere på hvilke opplevelser som kommer til å bli mest populære neste år.
Storbyferie til nye byer
Bestillinger til urbane destinasjoner har økt mye det siste året. Folk velger storbyferie fordi det er fleksibelt, lett å finne overnatting og fullt av kulturelle, historiske og matopplevelser.
Klassiske byer som Barcelona, Paris og London er fortsatt populære, men opplevelser i “nye” byer som Stuttgart i Tyskland, Glasgow i Skottland og Segovia i Spania blir også mer etterspurt.
Segovia er kjent for sin romerske akvedukt og Alcázar-slottet, og ligger bare en dagstur fra Madrid. Storbytrenden ventes å vokse seg enda sterkere i året som kommer.

Idrett driver reiselysten
Mange velger reisemål ut fra idretten eller treningsformen de liker. Bestillinger av idrettsrelaterte aktiviteter har økt kraftig det siste året, og trenden ser ut til å fortsette i 2026.
– Stadig flere kombinerer sol- og badeferie med løping. TUI er hovedsponsor for maraton på Mallorca, Rhodos og Kypros, og billettene blir raskt utsolgt. Å trene først og belønne seg med en badeferie etterpå er spesielt populært blant generasjon Z. Hoteller med gode treningsmuligheter både inne og ute blir også mer populære, sier kommunikasjonssjef i TUI Norge, Anne Mørk-Løwengreen.
Store begivenheter
Neste år vil store idretts- og kulturarrangementer påvirke reisemønstrene. De viktigste er fotball-VM i USA, Mexico og Canada, og vinter-OL i Italia. Kulturelle milepæler som 100-årsjubileet for arkitekten Gaudís død gjør også Barcelona ekstra attraktivt.
Bærekraft blir viktigere
En uavhengig studie viser at mange reisende legger stor vekt på at opplevelser følger bærekraftskriterier. Folk ønsker aktiviteter som tar vare på miljøet og samtidig gir positive ringvirkninger for lokalsamfunnet.
Trendene henger også sammen og forsterker hverandre. Analysen bygger på bestillingsdata fra TUI Musement og resultatene fra den uavhengige Appinio-undersøkelsen om reisetrender, og gir et klart bilde av hva som vil prege reiser i 2026.
Nøkkelord
Kontakter
Anne Mørk-LøwengreenKommunikasjonssjef, NorgeTUI
Tel:+4721415559Tel:+47 99205332anne.lowengreen@tui.noPressevakt kveld og helgKun for media
Tel:+4721415559Bilder


Om oss
TUI Group er verdens ledende reiseoperatør med virksomhet i over 180 land. I Norge har selskapet vært etablert siden 1973.
TUI arbeider for at feriereiser skal være mer bærekraftige og bidra positivt til lokalsamfunn og natur på reisemålene. Gjennom initiativer som TUI Care Foundation og tiltak for å redusere utslipp, plastbruk og matsvinn, tar TUI en aktiv rolle i utviklingen av en mer ansvarlig og fremtidsrettet reiselivsnæring der både mennesker og miljø står i sentrum.
TUI har forpliktet seg til mål i tråd med Paris-avtalen gjennom selskapets bærekraftsagenda, med ambisjon om netto null utslipp innen 2050.
Science Based Targets initiative (SBTi) har godkjent klimamålene våre og bekreftet at handlingsplanen er i tråd med kravene for å begrense global oppvarming.
Følg pressemeldinger fra TUI Norge
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra TUI Norge på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra TUI Norge
Nytt reisemål skyter fart16.12.2025 06:19:34 CET | Pressemelding
– Det er trendy å reise til mer eksotiske reisemål om vinteren, sier kommunikasjonssjef i TUI Norge, Anne Mørk-Løwengreen. Thailand troner øverst på ønskelista per nå, men et nytt reisemål skyter fart.
TUI med rekordresultat10.12.2025 09:38:21 CET | Pressemelding
TUI Group leverte et svært sterkt resultat i regnskapsåret 2025, og kan vise til det beste driftsresultatet i konsernets historie.
TUI lanserer samarbeid med Hummel9.12.2025 12:28:02 CET | Pressemelding
ReiseoperatørenTUI inngår et globalt partnerskap med sports- og livsstilsmerket Hummel. Selskapene har lansert en ny kleskolleksjon for reisende og ansatte over hele verden.
"Rømmer" til sola under jul og nyttår8.12.2025 06:00:00 CET | Pressemelding
Over 3 av 10 nordmenn sier at av alle høytidene, er det jul eller nyttår de helst vil feire i utlandet. Det viser en ny undersøkelse Kantar Media har gjort for TUI.
TUI lanserer Mamma Mia-øya i sommer4.12.2025 13:27:41 CET | Pressemelding
I sommer kan du reise til den største øya i Kykladene eller en av de minste i Sporadene med TUI, nemlig Naxos og Skiathos.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom