Oslo lufthavn får ny sikkerhetskontroll

Del

Avinor har inngått avtale med Sensec Solutions AS om ny teknologi til sikkerhetskontrollen på Oslo lufthavn. Prosjektet skal stå klart i 2028.

Nå skal teknologien i sikkerhetskontrollen på Oslo lufthavn skiftes ut.
Nå skal teknologien i sikkerhetskontrollen på Oslo lufthavn skiftes ut. Catchlight/Avinor

Avinor går til anskaffelse av ny og moderne teknologi til sikkerhetskontrollen på Oslo lufthavn. Når prosjektet står klart, vil reisende fra hovedflyplassen blir møtt med en løsning som skal bidra til å gjøre prosessen i sikkerhetskontrollen mer effektiv og forenklet.

- En gevinst for de reisende er at de med ny teknologi vil slippe å ta elektronikk ut av håndbagasjen. På sikt, avhengig av EUs regelverk, kan det også bli enklere å reise med væske, sier Thorgeir Landevaag, lufthavndirektør på Oslo lufthavn.

Landevaag forteller at passasjerløpene ved Oslo lufthavn nærmer seg slutten av sin levetid, og at det samtidig pågår et strategiarbeid i regi av EU, med strengere krav til teknologi i sikkerhetskontroller.

- Dette vil skape en tryggere og mer smidig reiseopplevelse, og også sikre at vi følger fremtidige internasjonale krav og standarder. Målet er å gjøre reisen enklere for alle, sier lufthavndirektøren.

Står klart i 2028

Smiths Detection, en global produsent som har sin produksjon for denne teknologien i Tyskland, skal levere teknologien til Avinor. Leveransen består av nye røntgenmaskiner og bordløsninger med automatisk kasseretur. Leverandøren Sensec Solutions AS vil stå for installasjon og idriftsettelse til løpende drift, service og vedlikehold av både de nye røntgensystemene og de moderne bordløsningene med automatisk kasseretursystem.

Ombyggingen av sikkerhetskontrollen vil starte i januar 2026, og er planlagt å stå klart mot sommeren 2028.

- Det betyr at vi får en lang periode med ombygging av sikkerhetskontrollen, og at ny og gammel teknologi vil leve side om side de neste årene. Dette er et stort og komplekst prosjekt som må gjennomføres i en sikkerhetskontrolltjeneste i full drift. Vi kommer til å informere godt om eventuelle endringer for de reisende og hvilke sikkerhetssluser de skal benytte når byggeperioden starter, sier Landevaag.

Han presiserer at byggingen vil skje i etapper, slik at man har kapasitet til å ha god passasjerflyt og unngå økt ventetid så langt det lar seg gjøre.

Ber reisende være oppmerksomme

Så langt er det kun Oslo lufthavn som er besluttet å skifte ut teknologien. Avinor har gjennomført en grundig konseptfase for å kartlegge behovene ved de største lufthavnene, men har per nå ikke detaljerte planer for utskiftning ved andre lufthavner.

- Dette er svært kostbart utstyr, og årsaken til at det haster mest på Oslo lufthavn er både levetid på utstyret, samt regelverk, forklarer han.

Han minner også om at det foreløpig er slik at du vil møte på gammel teknologi på de aller fleste europeiske flyplasser.

- Det betyr at du kan måtte ta ting ut av håndbagasjen på andre destinasjoner, og det er det viktig å være klar over når man pakker for reisen, avslutter han.

Nøkkelord

Kontakter

Pressetelefon (ikke SMS)Kun til bruk for journalister.

Vi svarer ut mediehenvendelser mellom 08.00-17.00 med mindre det inntreffer større hendelser. For generelle henvendelser ber vi om at det sendes e-post. For informasjon om flytrafikken ved våre lufthavner, se www.avinor.no, og velg flyplass.

Tel:+47 918 15 614presse@avinor.no

Bilder

Sikkerhetskontrollen på Oslo lufthavn
Sikkerhetskontrollen på Oslo lufthavn
UAS Norway, Anders Martinsen. Fri bruk mot kreditering
Last ned bilde

Avinor har ansvar for 43 statlig eide lufthavner, og flysikringstjenesten for sivil og militær luftfart i Norge. Dette nettverket binder Norge sammen - og Norge sammen med verden.

Avinor er en drivkraft i miljøarbeidet i luftfarten og en pådriver for å redusere de samlede klimagassutslippene fra norsk luftfart. Selskapet har en ledende rolle i arbeidet med utvikling av el-fly, og leveranse av biodrivstoff til fly.

Avinor bidrar hvert år til 50 millioner sikre og effektive flyreiser. Om lag halvparten av disse er til og fra Oslo lufthavn.

Rundt 2.800 medarbeidere har ansvar for å planlegge, bygge ut og drive et samlet lufthavn- og flysikringssystem. Avinors virksomhet finansieres gjennom luftfartsavgifter og kommersiell virksomhet på flyplassene.

- Avinors offentlige journal

Følg pressemeldinger fra Avinor

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Avinor på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Avinor

Q3 2025: Avinor på vei mot økonomisk balanse26.11.2025 12:41:28 CET | Pressemelding

Passasjertallene øker, fyllingsgraden er rekordhøy og resultatene bedres. Men veien tilbake til økonomisk balanse etter pandemien er fortsatt krevende. – Det er gledelig at passasjerene gradvis kommer tilbake - det styrker grunnlaget for Avinor-modellen med et økonomisk bærekraftig og selvfinansiert luftfartsnettverk. Vi leverer sikker og stabil drift, arbeider målrettet med inntektsagendaen og holder kostnadene i sjakk. Dette sier konsernsjef i Avinor, Abraham Foss.

I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye