Rekord: 1 million pakker – influensere driver Black Week-vekst
Èn million pakker er håndtert i løpet av få dager: Distriktene vokser raskest, og influenserdrevne nettbutikker tar større plass i norsk netthandel.

November er gjort opp, og ferske «Black Week»-tall viser at årets kampanjeuke leverte kraftige volumer over hele landet. Helthjem håndterte i snitt over 100.000 pakker om dagen – drevet blant annet av en ny generasjon norske nettbutikker.
– Når vi analyserer over én million sendinger, ser vi tydelig at veksten i år er bredere – og i større grad drevet av andre type aktører enn før, spesielt en gruppe stiger på listene. Dette er en gruppe vi tror kommer til å prege markedet i lang tid fremover, sier Daniel Kongstvedt, leder for netthandel i Helthjem.
Helthjem distribuerer årlig over 20 millioner netthandelspakker i Norge. Med kunder fra hundrevis av norske og internasjonale nettbutikker gir det et representativt bilde av utviklingen i norsk handel.
– Black Week og siste halvdel av november står fortsatt sterkt i befolkningen. Selv om mange er mer skeptiske til tilbud som svinger, viser både leveringstall og vekst at perioden fortsatt har stor gjennomslagskraft, hevder Kongstvedt.
Influenserne vokser raskt
En av de tydeligste trendene er framveksten av såkalt «creator commerce» – nettbutikker drevet av influensere og innholdskapere. Det som tidligere handlet om enkeltprodukter, har utviklet seg til fullskala merkevarer som nå tar reelle markedsandeler i norsk netthandel.
– Influensere som driver egne butikker har skapt en helt ny dynamikk. De står for flere av de største enkelttoppene vi har målt denne høsten, og volumene deres er langt mer uforutsigbare enn tradisjonell netthandel. Når en kampanje treffer, flytter store volumer seg i løpet av minutter, sier Kongstvedt.
Et eksempel er Careless, influenser Sara Emilie Tandbergs merkevare, som omsatte for 7 millioner kroner på fire timer under en liveshopping-kampanje for få dager siden.
– Felles for flere av disse norske butikkene er at de treffer bredt og utenfor de største byene. Hele 67 prosent av pakkene bestilles utenfor landets 15 største byer. Influensersalget har dermed en mer nasjonal rekkevidde enn mange etablerte merkevarer, sier Kongstvedt.
Vekst i Nord-Norge
Ser man på pakkemengde per innbygger, er det fortsatt de mest befolkede områdene også som bestiller mest per person:
Topp 3 fylker – flest pakker per innbygger:
-
Akershus
-
Oslo
-
Rogaland
Men når det gjelder vekst fra samme tid i fjor, er det Nord-Norge som peker seg tydeligst ut:
Topp 3 områder – høyest vekst:
-
Finnmark
-
Troms
-
Nordland
– Det mest interessante er bredden i veksten. Flere av fylkene og kommunene som øker mest har relativt få innbyggere, men ganske høy handlefrekvens. En forklaring er at creator commerce særlig treffer utenfor storbyene, sier Kongstvedt.
Dette ble handlet
De mest populære kategoriene under årets Black Week ble tekstil, kosmetikk, leker og elektronikk.
Mellom fem og ti prosent av pakkene Helthjem frakter er gjenbrukssendinger, i stor grad drevet av markedsplasser som Finn.no.
– Etter en så aktiv Black Week ligger det an til en ny vekst i julehandelen, og vi heier på gjenbruk. Det blir interessant å følge utviklingen de neste ukene, se hvilke trender som dominerer og hvilken rolle kunstig intelligens spiller i julehandelen i år. Det legges stadig mer til rette fra de store aktørene innen KI, sier Kongstvedt.
Helthjem har over 2.000 bud som leverer pakker til store deler av Norge nesten hver natt året rundt. Nettverket av Helthjem-selskaper omsatte i fjor for over 2,1 milliarder kroner.
Nøkkelord
Kontakter
Marius Husebø-EvensenKommunikasjonssjefHelthjem
Tel:+47 980 43 244marius.husebo-evensen@vend.comBilder




Om Helthjem
Helthjem representerer et landsdekkende nettverk av bud, som nesten hver eneste dag leverer aviser, magasiner, pakker og mat over hele landet. Helthjem er eneste distributør som henter og leverer hjem før frokost, både hverdag og helg, over hele landet.

Følg pressemeldinger fra Helthjem
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Helthjem på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Helthjem
Schibsted signerer med Helthjem3.11.2025 07:00:00 CET | Pressemelding
Schibsted og Helthjem har signert en ny langsiktig avtale om avisdistribusjon som sikrer videre levering hjem til leserne seks dager i uken.
Helthjem fyller 10 år og 100 millioner pakker23.5.2025 12:00:00 CEST | Pressemelding
Fra dagsferske aviser til millioner av pakker. Selskapet har revolusjonert hjemlevering og skapt en mengde med arbeidsplasser.
Helthjem støtter forslag om mer konkurranse i postmarkedet21.3.2025 14:14:49 CET | Pressemelding
Postutvalgets rapport peker på behovet for en mer moderne posttjeneste. Helthjem støtter anbefalingene og tilbyr allerede et landsdekkende, bærekraftig alternativ for distribusjon.
Helthjem vant NHOs miljøpris: – Et forbilde i bransjen21.10.2024 22:05:49 CEST | Pressemelding
Helthjem gikk helt til topps på NHOs miljøprisutdeling, der deres innovative bærekraftsløsninger spesielt imponerte juryen.
Helthjem økte omsetningen med over 80 millioner: – Vi nærmer oss milliarden3.7.2024 07:00:00 CEST | Pressemelding
Helthjem Netthandel fortsetter sin imponerende vekst og har ambisjoner om å nå en milliard i årlig omsetning. – Vi er godt på vei, sier daglig leder Anders Angen.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom