4 av 10 ledere dropper den viktige samtalen
I en ny undersøkelse gjort av Respons Analyse på oppdrag fra Akan kompetansesenter sier 4 av 10 ledere at de ikke tar en samtale med en ansatt, basert på en bekymring om alkohol- eller rusmiddelbruk.

Mange ledere gruer seg til å ta samtaler med ansatte som har ulike utfordringer, og beskriver det som en av de tøffeste delene av jobben, sier Siri Gåsemyr Staalesen, direktør Akan kompetansesenter.
De viktigste årsakene til at leder ikke tok samtalen var usikkerhet knyttet til egen vurdering av situasjonen. For mange lederer føltes det også invaderende i personens privatliv og man fryktet det kunne ødelegge relasjonen. Løsningen for mange ble å overlate til andre, som HR, tillitsvalgte eller verneombud å følge opp.
Selvom mange er redde for sinne hos medarbeideren, viser samme studie at flere blir takknemlige enn sinte i slike samtaler, selv om de ofte bortforklarer først. Motstanden man kan møte i disse samtalene er ofte knyttet til frykt for konsekvenser, stolthet eller skam.
-En tidlig og omsorgsfull samtale kan gjøre en stor forskjell og forebygge at problemet vokser seg større, forteller Gåsemyr Staalesen, for det handler ikke om innrømmelser, men å vise at du bryr deg, vil forstå og kan tilby hjelp ved behov.
En felles markering
12. november samlet Akan kompetansesenter ledere til en julemarkering litt utenom det vanlige. 40 ledere gikk rundt (det vi antar var) verdens største grøtskål for siste gang. Dette ble gjort for å illustrere hvor ofte vi går rundt grøten når noe er ubehagelig å snakke om. Resultatet ble et tydelig budskap i kampanjen "Ikke gå rundt grøten, ta praten".
Gode tips
I en hektisk førjulstid, hvor man ønsker at det meste skal være hyggelig er det lett å utsette og skyve vanskelige samtaler foran seg og over til neste år. For noen kan det gjøre en vanskelig situasjon enda vanskeligere.
-Nettop da trengs ledere som tør ta praten mest, avslutter Siri Gåsemyr Staalesen.
Har du sett endringer i fravær, atferd eller jobbutførelse hos en ansatt? Her får du noen gode tips til den viktige samtalen.
- Sett deg et mål. Det viktigste er å fortelle at du er bekymret for den ansatte. Du eier din bekymring, men du eier ikke fasiten.
- Hold deg til fakta. Beskriv det du har observert av endringer og de negative konsekvensene for jobben, uten å påstå hva som er problemet.
- Senk forventningene dine. Ikke forvent innrømmelser eller løsninger i første samtale. Dette er starten på en prosess.
- Lytt aktivt. Still åpne spørsmål og gi rom for svar.
- Ta en pause hvis samtalen låser seg eller blir for følelsesladet.
- Følg opp og avtal alltid en ny samtale.
Nøkkelord
Kontakter
Cathrine Kanck-VårdalSenior kommunikasjonsrådgiverKommunikasjon
Tel:92696199cathrine.kanck-vardal@akan.noBilder

Lenker
Følg pressemeldinger fra Akan
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Akan på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Akan
Årets Akan-prisvinner er kåret!26.11.2025 12:39:09 CET | Pressemelding
Norske Skog Saugbrugs er årets vinner av Akan-prisen, som deles ut for 30. gang. -Dette er en viktig bekreftelse på at arbeidet vårt for et trygt, inkluderende og ansvarlig arbeidsmiljø gir resultater, sier Tore Østensvig, hovedtillitsvalgt Norske Skog Saugbrugs.
Når jobb og fremtid står på spill17.10.2025 16:00:00 CEST | Kronikk
Av Ine Weum, seniorrådgiver, Akan kompetansesenter NRK med flere har omtalt saken «Unge spiller mer kasinospill enn noen gang», en sak som gir grunn til ettertanke. Vi vet at problematisk pengespill koster samfunnet dyrt. Men vi snakker for lite om hva det koster den enkelte unge, konsekvenser for fremtiden og deres pårørende - og arbeidslivet som skal bære fremtidens velferd.
Siri Gåsemyr Staalesen er ansatt som ny direktør i Akan kompetansesenter23.9.2025 14:09:35 CEST | Pressemelding
Hun tiltrer stillingen 1. november 2025.
Sjefen din er trolig oftere fyllesyk enn deg12.3.2025 07:00:00 CET | Pressemelding
I en ny undersøkelse fra Respons Analyse, gjennomført for Akan kompetansesenter svarer 14 % av norske arbeidstakere at de har vært mindre effektive på jobb, på grunn av alkoholinntak dagen før.
Årets julebord – gode minner eller bare sure oppstøt?19.12.2024 13:15:52 CET | Kronikk
Det var garantert noen som ikke kom på årets julebord. Årsaken kan være noe helt annet enn at man har vaska gølv og børi ved og pynta tre, men rett og slett trenger kvile og puste på ei stund. Det er liksom ikke helt akseptert å takke nei til julebordet, fordi man ikke liker kolleger som blir berusa og fulle. Da byr førjulstiden «heldigvis» på et hav av små unnskyldninger og bortforklaringer.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom