4 av 10 ledere dropper den viktige samtalen

Del

I en ny undersøkelse gjort av Respons Analyse på oppdrag fra Akan kompetansesenter sier 4 av 10 ledere at de ikke tar en samtale med en ansatt, basert på en bekymring om alkohol- eller rusmiddelbruk. 

To menn og en kvinne går arm i arm rundt en stor skål med julegrøt, mens de ler og har det gøy.
40 ledere gikk rundt grøten, for siste gang Y-storyKader.Kader Aken kompetansesenter

Mange ledere gruer seg til å ta samtaler med ansatte som har ulike utfordringer, og beskriver det som en av de tøffeste delene av jobben, sier Siri  Gåsemyr Staalesen, direktør  Akan kompetansesenter.

De viktigste årsakene til at leder ikke tok samtalen var usikkerhet knyttet til egen vurdering av situasjonen. For mange lederer føltes det også invaderende i personens privatliv og man fryktet det kunne ødelegge relasjonen. Løsningen for mange ble å overlate til andre, som HR, tillitsvalgte eller verneombud å følge opp.

Selvom mange er redde for sinne hos medarbeideren, viser samme studie at flere blir takknemlige enn sinte i slike samtaler, selv om de ofte bortforklarer først. Motstanden man kan møte i disse samtalene er ofte knyttet til frykt for konsekvenser, stolthet eller skam.

-En tidlig og omsorgsfull samtale kan gjøre en stor forskjell og forebygge at problemet vokser seg større, forteller Gåsemyr Staalesen, for det handler ikke om innrømmelser, men å vise at du bryr deg, vil forstå og kan tilby hjelp ved behov.

En felles markering

12. november samlet Akan kompetansesenter ledere til en julemarkering litt utenom det vanlige. 40 ledere gikk rundt (det vi antar var) verdens største grøtskål for siste gang. Dette ble gjort for å illustrere hvor ofte vi går rundt grøten når noe er ubehagelig å snakke om. Resultatet ble et tydelig budskap i kampanjen "Ikke gå rundt grøten, ta praten".

Gode tips

I en hektisk førjulstid, hvor man ønsker at det meste skal være hyggelig er det lett å utsette og skyve vanskelige samtaler foran seg og over til neste år. For noen kan det gjøre en vanskelig situasjon enda vanskeligere.

-Nettop da trengs ledere som tør ta praten mest, avslutter Siri Gåsemyr Staalesen.

Har du sett endringer i fravær, atferd eller jobbutførelse hos en ansatt? Her får du noen gode tips til den viktige samtalen.

  • Sett deg et mål. Det viktigste er å fortelle at du er bekymret for den ansatte. Du eier din bekymring, men du eier ikke fasiten.
  • Hold deg til fakta. Beskriv det du har observert av endringer og de negative konsekvensene for jobben, uten å påstå hva som er problemet.
  • Senk forventningene dine. Ikke forvent innrømmelser eller løsninger i første samtale. Dette er starten på en prosess.
  • Lytt aktivt. Still åpne spørsmål og gi rom for svar.
  • Ta en pause hvis samtalen låser seg eller blir for følelsesladet.
  • Følg opp og avtal alltid en ny samtale.

Nøkkelord

Kontakter

Bilder

Kvinne som smiler i stripete jakke og er direktør av ykre
Siri Gåsemyr Staalesen
Vilde Fagerland Akan kompetansesenter
Last ned bilde

Lenker

Følg pressemeldinger fra Akan

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Akan på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Akan

I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye