Havila Kystruten

Starten på en renere fremtid

Del

Kystruteskipet Havila Polaris har i dag fylt 200 kubikk med flytende biogass levert fra Barents Naturgass ved Polarbase i Hammerfest på tankene. Det er starten på en historisk seilas for Havila Kystruten, hvor CO2-utslippene reduseres med over 90 % og viser at en grønnere skipsfart er mulig – allerede i dag.

26. november 2025 fylte kystruteskipet Havila Polaris 200 kubikk med biogass ved Polarbase utenfor Hammerfest.
26. november 2025 fylte kystruteskipet Havila Polaris 200 kubikk med biogass ved Polarbase utenfor Hammerfest. /Martin Giskegjerde, Oclin for Havila Kystruten /Fri redaksjonell bruk

Havila Polaris vil i løpet av den neste rundturen på kystruten totalt fylle 350 kubikk med flytende biogass. Den første leveransen på 200 kubikk ble levert av Barents Naturgass ved Polarbase i Hammerfest onsdag ettermiddag, og det resterende volumet leveres i Bergen av Molgas Energy søndag 30. november.

- Denne er en stolt og stor dag for Havila Kystruten. Vi beviser at det er mulig å seile kystruten med ekstremt lave utslipp, uten å gjøre noen tekniske endringer på våre skip, sier administrerende direktør Bent Martini i Havila Kystruten.

Foreløpige beregninger viser at Havila Polaris vil redusere sine faktiske CO2-utslipp med nesten 92 % ved bruk av biogass og skipets batteripakker. I tillegg fjernes de lokale utslippene, NOx og SOx, fullstendig ved bruken av biogass.

- Relevante aktører, som FuelEU Maritime og Miljødirektoratet peker på at biogass kan gi svært store utslippsreduksjoner, ned mot null, basert på renheten til gassen, sier Martini.

- Dermed er det en veldig relevant løsning, som kan gjøre LNG-drevne skip betydelig renere. På verdensbasis er det mange LNG-skip i dag, samt mange i bestilling og under bygging. Disse kan i prinsippet uten ytterligere tilpasninger driftes på biogass, noe som kan bidra til reduksjon i utslippene fra skipsfarten. Samtidig må bransjen vår se bredt når det gjelder tekniske løsninger og alternative drivstoff. Biogass er ikke løsningen for alle, men i kombinasjon med gode løsninger for energieffektivisering, karbonfangst som LNGameChanger, hydrogen, ammoniakk og metanol kan bransjen ta veldig store steg.  

Sirkulært og rent
I dag produseres det rundt 800 gigawatt med biogass i året i Norge. Havila Kystrutens fire skip vil alene ha behov for litt i underkant av halvparten av dette volumet for å seile eksklusivt på biogass hele året.

- Norge har en lang vei å gå når det gjelder produksjon av biogass, og det er mange gode initiativer under oppstart som vil kunne øke volumet. Slike initiativer må få støtte for å realiseres, og med norske myndigheter på laget er det mulig. Biogass basert på avfallsprodukter og husdyrgjødsel vil bidra til å løse avfalls- og metanutfordringer, samtidig som det vil skape flere arbeidsplasser langs kysten vår – noe som er veldig viktig for oss som selskap, sier Martini

- I tillegg vil produksjonen av biogass gi biprodukter, som biogjødsel. Det vil være til nytte for jordbruksnæringen her i landet. Biogass er rett og slett vinn-vinn.

- Biogass fungerer
Enkelte er skeptiske til bruken av såkalt nye drivstoff, og frykter at innføringen vil gå utover sikkerheten.

- Først og fremst, biogass fungerer. Havila Polaris oppfører seg helt likt som ved bruk av naturgass, siden naturgass og biogass har de samme egenskaper, sier kaptein Kurt Nærbø om bord på Havila Polaris.

- Jeg er stolt av å få lov til å føre dette skipet første gang vi seiler klimanøytralt på biogass, og av å jobbe i et selskap som går foran for å vise at det er mulig med en grønnere skipsfart. Sikkerheten er i aller høyeste grad ivaretatt – jeg ville aldri akseptert å seile dette skipet om det var noen som helst tvil om det.

Et kinderegg for Nord-Norge
Barents Naturgass har levert biogassen til Havila Polaris, og ser for seg mange muligheter i fremtiden.

- Biogass er et kinderegg for Nord-Norge – det løser avfallsproblemer fra både husholdninger og oppdrettsnæringen, gir store investeringer i industriprosjekter og skaper nye kompetansearbeidsplasser i distriktene. Dette er sirkulær økonomi i praksis, og et viktig bidrag til grønn omstilling i nord, sier salgssjef Mikael Iversen i Barents Naturgass.

- Når vi nå leverer flytende biogass til Havila Kystruten, viser vi at det er mulig å gjennomføre klimanøytrale seilaser langs norskekysten. Dette er et viktig gjennombrudd for grønn skipsfart, og et bevis på at teknologi, miljøhensyn og verdiskaping kan gå hånd i hånd. Biogass muliggjør klimanøytral godstransport, reiser og turisme. Med prosjekter som dette legger vi til rette for at både næringsliv og reisende kan velge bærekraftige alternativer – og samtidig styrker vi distriktene i nord, avslutter han.

Video fra dagen, med intervjuer og innklippsbilder, blir lagt til denne pressemeldingen senere. 

Nøkkelord

Kontakter

Bilder

Gjester bivåner fyllingen av biogass ved Polarbase.
Gjester bivåner fyllingen av biogass ved Polarbase.
/Havila Kystruten /Fri redaksjonell bruk
Last ned bilde
Havila Polaris fyller biogass ved Polarbase 26. november 2025.
Havila Polaris fyller biogass ved Polarbase 26. november 2025.
/Havila Kystruten /Fri redaksjonell bruk
Last ned bilde
Fra venstre: Kurt Nærbø, kaptein Havila Polaris, Bent Martini, administrerende direktør Havila Kystruten og Mikael Iversen, salgssjef Barents Naturgass.
Fra venstre: Kurt Nærbø, kaptein Havila Polaris, Bent Martini, administrerende direktør Havila Kystruten og Mikael Iversen, salgssjef Barents Naturgass.
/Havila Kystruten /Fri redaksjonell bruk
Last ned bilde
26. november 2025 fylte kystruteskipet Havila Polaris 200 kubikk med biogass ved Polarbase utenfor Hammerfest.
26. november 2025 fylte kystruteskipet Havila Polaris 200 kubikk med biogass ved Polarbase utenfor Hammerfest.
/Martin Giskegjerde, Oclin for Havila Kystruten /Fri redaksjonell bruk
Last ned bilde
Havila Polaris fyller biogass ved Polarbase utenfor Hammerfest.
Havila Polaris fyller biogass ved Polarbase utenfor Hammerfest.
/Martin Giskegjerde, Oclin for Havila Kystruten /Fri redaksjonell bruk
Last ned bilde

Dokumenter

Lenker

Om oss:

Havila Kystruten er et norskeid rederi som drifter fire av skipene på den historiske kystruten mellom Bergen og Kirkenes, med kystrutens mest miljøvennlige skip.

De fire nye skipene er lastet med en av verdens største batteripakker installert på et passasjerskip og kan seile opp til fire timer utslippsfritt og lydløst gjennom sårbare områder. Batteriene kan lades i havn med ren, norsk vannkraft, og i daglig drift kombineres bruken av batterier med flytende naturgass, som reduserer CO2-utslippene med over 35 %.

Skroget er designet for å være maksimalt energieffektive, og overskuddsvarme brukes for å varme opp skipene om bord. Maten om bord er lokalprodusert og levert av norske leverandører, og all unødvendig bruk av plast er unngått. Vi overgår allerede norske myndigheters krav for utslippsreduksjon på kystruten, og har som mål å være utslippsfrie i fremtiden.

Havila Kystruten er en del av Havila-konsernet som har en historie tilbake til 1950-tallet. Det startet når grunnlegger Per Sævik kjøpte sin første fiskebåt i tenårene. Fra fiskeri og sildefiske, er Havila nå et konsern innen skipsteknologi, offshore, transport og turisme. Sævik-familien er fortsatt majoritetseiere og involvert i den daglige driften av Havila Kystruten.

Følg pressemeldinger fra Havila Kystruten

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Havila Kystruten på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Havila Kystruten

I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye