Nasjonalmuseet

«Skeive ornamenter» – kunsten som viser det skjulte

Del

Er du klar til å gå på oppdagelsesferd? Opplev «Skeive ornamenter» – kun på Nasjonalmuseet.

Rah Elehs «Amorous Couple» (2025) er produsert spesielt for Nasjonalmuseets utstilling «Skeive ornamenter». I verket gjenskapes en scene fra en sjelden 1600-tallsskisse.
Rah Elehs «Amorous Couple» (2025) er produsert spesielt for Nasjonalmuseets utstilling «Skeive ornamenter». I verket gjenskapes en scene fra en sjelden 1600-tallsskisse. Foto: Annar Bjørgli / Nasjonalmuseet © Rah Eleh

28. november åpner Nasjonalmuseet dørene til en utstilling som aldri har vært laget før – verken i Norge eller internasjonalt. «Skeive ornamenter» tar deg med på en reise gjennom mer enn tusen år med islamsk kunsthistorie, og viser hvordan skeive uttrykk har vært til stede – noen ganger tydelig, andre ganger skjult i mønstre, symboler, motiver og ornamenter.

En oppdagelsesreise i tid

Utstillingen spenner fra forgylte fat fra 1000-tallets Egypt til nyproduserte installasjoner og skulpturer laget spesielt for Nasjonalmuseet. Her møter du tekstiler, manuskripter, keramikk, malerier og videoverk som utfordrer forestillinger om kjønn, seksualitet og identitet. Noen verk er eksplisitte, andre må leses med et åpent blikk – og kanskje finner du historier som har ventet århundrer på å bli gjenoppdaget.

Taner Ceylans maleri «Falsk verden» (2011) i Nasjonalmuseets utstilling «Skeive ornamenter». Foto: Andreas Harvik / Nasjonalmuseet © Taner Ceylan

– Museer må være steder for nysgjerrighet, læring og debatt. Med denne utstillingen åpner vi med stolthet et rom for samtale om temaer som har vært lite belyst i kunsthistorien, sier Ingrid Røynesdal, direktør ved Nasjonalmuseet.

Hvorfor er dette viktig nå?

I en tid der verden kan føles delt, gir «Skeive ornamenter» et sted for å stoppe opp og tenke. Utstillingen utfordrer normer og åpner for samtaler mange synes er vanskelige. Samtidig er den et kjærlighetsbrev til skeive relasjoner på tvers av tid og sted. Den inviterer publikum til å se med nye øyne – eller være fri til å bruke sitt eget blikk.

En keramikkbolle fra rundt år 1200 viser to menn som sitter sammen og drikker vin, en scene som vanligvis var forbeholdt mann og kvinne. Ukjent kunstner, bolle, ca. 1200. Foto: Davids Samling / Pernille Klemp

Utstillingen bygger på et flerårig forskningsprosjekt ledet av kurator Noor Bhangu, og samler 40 verk fra ulike kunstnere og fire kontinenter.

– Med mannlige elskere og sapphiske par, dansende kropper og kodede tekstiler vil utstillingen vil bidra til å utvide det visuelle språket for skeivhet. Det er fantastisk å se disse ideene komme til live på Nasjonalmuseet i Norge, og jeg håper temaene kan treffe publikum over hele verden, sier Noor Bhangu.

I «Skeive ornamenter» kan besøkende skrive kjærlighetshilsener i en brevskrivingsstasjon laget spesielt for utstillingen. Stasjonen er dekorert med Kiki Salems verk «A Love Letter to Maria, Foziah and Fatima» (2025). Foto: Andreas Harvik / Nasjonalmuseet © Kiki Salem

Dette får du oppleve
«Skeive ornamenter», eller «Deviant Ornaments» som utstillingen heter på engelsk, har vakt stor interesse internasjonalt. Og fra 28. november 2025 til 15. mars 2026 vises altså historiske verk side om side med samtidskunst fra kunstnere som Kasra Jalilipour, Rah Eleh, Sa’dia Rehman og Damien Ajavon.

22.–23. januar 2026 arrangerer Nasjonalmuseet et internasjonalt fagforum med kunstnere, forskere og kunsthistorikere i forbindelse med utstillingen. Det lanseres også en publikasjon der flere av deltakerne bidrar med tekster. I tillegg står både omvisninger, verksteder, foredrag og filmvisning på programmet i utstillingsperioden.

 Er du klar til å gå på oppdagelsesferd? Les mer på nasjonalmuseet.no

Oslo-baserte Damien Ajavon tar i veggteppet «Chemin vers Oslo» utgangspunkt i det beskyttende symbolet hamsa, i islamsk kultur også kjent som Fatimas hånd. Verket er ment som en beskyttelse av utstillingen, kunstnerne og publikum. Damien Ajavon, «Chemin vers Oslo», 2025 (detalj) © Damien Ajavon / BONO

Fakta om utstillingen

«Skeive ornamenter» vises i Nasjonalmuseet 28. november 2025 – 15. mars 2026. Utstillingen er utviklet i forlengelsen av Nasjonalmuseets arbeid med Skeivt kulturår 2022.

Kunsthistorisk viser «islamsk kunst» til kunst eller kunstnere med tilknytning til deler av verden som er eller har vært preget av islamsk kultur, ikke nødvendigvis religiøs eller åndelig kunst. Det skeive ved utstillingen kommer til uttrykk enten gjennom motiver og tematikk, eller ved at kunstnerne er skeive.

Samtidskunstnere i utstillingen: Damien Ajavon, Kasra Jalilipour, Sa'dia Rehman, Rah Eleh, Kuldeep Singh, Taner Ceylan, Lynette Yiadom-Boakye, Shahzia Sikander, Chaza Charafeddine, Kiki Salem, Alize Zorlutuna, Ramin Haerizadeh, Rokni Haerizadeh og Hesam Rahmanian.

Nøkkelord

Kontakter

Bilder

Shahzia Sikanders «Promiskuøs intimitet» (2020) i Nasjonalmuseets utstilling «Skeive ornamenter»
Shahzia Sikanders «Promiskuøs intimitet» (2020) i Nasjonalmuseets utstilling «Skeive ornamenter»
Foto: Annar Bjørgli / Nasjonalmuseet © Shahzia Sikander
Last ned bilde
I «Paradise Beneath Your Feet» (2025) bytter Kasra Jalilipour kjønn på figurene i et persisk 1800-tallsmanuskript som skildrer seksuell omgang. Verket er produsert spesielt for Nasjonalmuseets utstilling «Skeive ornamenter», med støtte fra museet.
I «Paradise Beneath Your Feet» (2025) bytter Kasra Jalilipour kjønn på figurene i et persisk 1800-tallsmanuskript som skildrer seksuell omgang. Verket er produsert spesielt for Nasjonalmuseets utstilling «Skeive ornamenter», med støtte fra museet.
Foto: Andreas Harvik / Nasjonalmuseet © Kasra Jalilipour
Last ned bilde
Fra Nasjonalmuseets utstilling «Skeive ornamenter».
Fra Nasjonalmuseets utstilling «Skeive ornamenter».
Foto: Annar Bjørgli / Nasjonalmuseet
Last ned bilde
Ali Ghulam Khanezad, armbånd med gull- og emaljeinnlegg, ca. 1820
Ali Ghulam Khanezad, armbånd med gull- og emaljeinnlegg, ca. 1820
Foto: Annar Bjørgli / Nasjonalmuseet
Last ned bilde
Chaza Charafeddine, Divine Comedy Series_Untitled V, 2010 © Chaza Charafeddine
Last ned bilde
Kasra Jalilipour, The Dance, 2022 © Kasra Jalilipour
Last ned bilde
Ramin Haerizadeh, Rokni Haerizadeh og Hesam Rahmanians videoverk «Dans etter revolusjonen, fra Teheran til LA, og tilbake» (2020) i Nasjonalmuseets utstilling «Skeive ornamenter»
Ramin Haerizadeh, Rokni Haerizadeh og Hesam Rahmanians videoverk «Dans etter revolusjonen, fra Teheran til LA, og tilbake» (2020) i Nasjonalmuseets utstilling «Skeive ornamenter»
Foto: Annar Bjørgli / Nasjonalmuseet © Ramin Haerizadeh, Rokni Haerizadeh og Hesam Rahmanian
Last ned bilde
Ukjent kunstner, tallerken, 1000-tallet. Fra Nasjonalmuseets utstilling «Skeive ornamenter».
Ukjent kunstner, tallerken, 1000-tallet. Fra Nasjonalmuseets utstilling «Skeive ornamenter».
Foto: Annar Bjørgli / Nasjonalmuseet
Last ned bilde
Detalj fra Alize Zorlutunas verk «Vi som har kjent mange kyster» (2024)
Detalj fra Alize Zorlutunas verk «Vi som har kjent mange kyster» (2024)
Foto: Annar Bjørgli / Nasjonalmuseet © Alize Zorlutuna
Last ned bilde
Alize Zorlutunas «Vi som har kjent mange kyster» (2024) i Nasjonalmuseets utstilling «Skeive ornamenter»
Alize Zorlutunas «Vi som har kjent mange kyster» (2024) i Nasjonalmuseets utstilling «Skeive ornamenter»
Foto: Annar Bjørgli / Nasjonalmuseet © Alize Zorlutuna
Last ned bilde
Sa’dia Rehmans «Lost Coordinates» (2025) i Nasjonalmuseets utstilling «Skeive ornamenter». Verket er produsert spesielt for utstillingen med støtte fra Nasjonalmuseet.
Sa’dia Rehmans «Lost Coordinates» (2025) i Nasjonalmuseets utstilling «Skeive ornamenter». Verket er produsert spesielt for utstillingen med støtte fra Nasjonalmuseet.
Foto: Annar Bjørgli / Nasjonalmuseet © Sa'dia Rehman
Last ned bilde
Damien Ajavons «Chemin vers Oslo» (2025) i Nasjonalmuseets utstilling «Skeive ornamenter». Verket er produsert spesielt for utstillingen med støtte fra Nasjonalmuseet.
Damien Ajavons «Chemin vers Oslo» (2025) i Nasjonalmuseets utstilling «Skeive ornamenter». Verket er produsert spesielt for utstillingen med støtte fra Nasjonalmuseet.
Foto: Annar Bjørgli / Nasjonalmuseet © Damien Ajavon
Last ned bilde

Dokumenter

Lenker

Om oss

Nasjonalmuseet har ansvaret for å utvikle, forvalte, forske på, tilgjengeliggjøre og formidle Norges største samling av kunst, arkitektur og design.

Bildet viser Nasjonalmuseets fasade.

Følg pressemeldinger fra Nasjonalmuseet

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Nasjonalmuseet på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Nasjonalmuseet

Velkommen til pressevisning: Anawana Haloba. Jeg vil si deg noe31.10.2025 14:35:45 CET | Presseinvitasjon

Nasjonalmuseet inviterer til pressevisning onsdag 12. november kl. 11–13 i Lyshallen i Nasjonalmuseet. Påmelding til hanne.marie.willoch@nasjonalmuseet.no innen mandag 10. november kl. 12. Deltakere på pressevisningen bes møte opp ved hovedinngangen. Vi ønsker at større jakker og vesker legges i garderoben. Gi beskjed om det er behov for å ta med kamerastativ eller annet større utstyr.

I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye