Q3 2025: Avinor på vei mot økonomisk balanse
Passasjertallene øker, fyllingsgraden er rekordhøy og resultatene bedres. Men veien tilbake til økonomisk balanse etter pandemien er fortsatt krevende.
– Det er gledelig at passasjerene gradvis kommer tilbake - det styrker grunnlaget for Avinor-modellen med et økonomisk bærekraftig og selvfinansiert luftfartsnettverk. Vi leverer sikker og stabil drift, arbeider målrettet med inntektsagendaen og holder kostnadene i sjakk. Dette sier konsernsjef i Avinor, Abraham Foss.

Flere passasjerer og rekordhøy fyllingsgrad
40,3 millioner passasjerer reiste via Avinors lufthavner i de ni første månedene av 2025, en økning på 3,6 prosent sammenlignet med samme periode i fjor. Passasjervolumet er nå på 98 prosent av nivået før pandemien.
Fyllingsgraden på flyene har vært den høyeste noensinne. Så langt i 2025 har den vært på 74,7 prosent. Det betyr at luftfarten drives mer effektivt, med lavere utslipp per passasjer – og bedre økonomi per avgang.
–Passasjerveksten bidrar positivt til Avinors økonomi og gjør det mulig å finansiere små flyplasser gjennom inntektene fra de store. Slik kan Avinor holde 43 flyplasser åpne over hele landet. De største lufthavnene Oslo, Bergen og Trondheim har alle hatt vekst, mens den sterkeste veksten kom fra de regionale lufthavnene, sier Abraham Foss.
Driften leverer godt samtidig med store investeringer
Avinors driftsresultat har bedret seg gjennom året. For de første ni månedene av 2025 hadde konsernet totale driftsinntekter på 10 500 mill. kr med en underliggende vekst på 15,4 prosent. Justert driftsresultat var 4 148 mill. kr, en økning på 1 064 mill. kr fra samme periode i 2024.
Ni måneders kontantstrøm før endring av gjeld var positiv med 779 mill. kr sammenlignet med minus 213 mill. kr for tilsvarende periode i 2024.
Justerte driftskostnader er for de første ni måneder 5,6 prosent høyere enn tilsvarende periode i fjor. Dette forklares hovedsakelig av generell pris- og lønnsvekst, men delvis også av økt trafikkaktivitet.
– En betydelig del av kostnadene våre er faste og nødvendige for å opprettholde sikker drift. Vi kan effektivisere innenfor rammene, men vi kan ikke endre de regulatoriske kravene. Derfor jobber vi kontinuerlig med å tilpasse der vi kan, sier Foss.
Videre er Avinors aktiviteter preget av en omfattende investeringsportefølje
– Så langt i 2025 har vi brukt 2,8 mrd. på investeringer. Det er særlig oppgradering av bagasjehåndteringsanlegget på Oslo lufthavn og myndighetspålagte prosjekter knyttet til fornyelse av systemer for kontroll og overvåkning av luftrom som bidrar til høye investeringer. I tillegg pågår bygging av nye lufthavner i Bodø og Mo i Rana, samt oppgraderinger av lufthavnene Tromsø, Evenes og Andøya.
På vei mot økonomisk balanse
Avinor forventer en moderat trafikkvekst fremover. Utenlandsk passasjertrafikk til Norge forventes å ha god vekst, mens innenrikstrafikken flater ut.
–Det er viktig at Norge, og særlig Oslo lufthavn som nasjonal hub, oppleves som konkurransedyktig i relasjon til våre naboland, sier Foss.
Avinors avgifter stod imidlertid stille i flere år for å skåne luftfarten etter pandemien, samtidig som det generelle kostnadsnivået i samfunnet økte kraftig. Derfor har Samferdselsdepartementet vedtatt en realavgiftsøkning på nivå 650 millioner kroner av lufthavnavgiftene for 2026.
Avinor arbeider aktivt med å øke de kommersielle inntektene, blant annet gjennom videreutvikling av taxfree-tilbudet. Dette arbeidet er en viktig del for å utvikle konsernets langsiktige inntektsgrunnlag.
– Avinor effektiviserer kostnadene der det er mulig og har en langsiktig utviklingsagenda for å øke produktiviteten. Samtidig er store deler av driften sterkt regulert og de kommende årene er det nødvendig med økte investeringer for å ta igjen flere år med vedlikeholdsetterslep på lufthavninfrastrukturen. Handlingsrommet for større kutt på kort sikt er begrenset, påpeker Foss.
– Vi skal fortsette å levere på samfunnsoppdraget vårt også i årene som kommer med tilpassede rammevilkår og langsiktig selvfinansieringsevne som henger sammen med oppgavene. Det viser at Avinor-modellen fungerer godt, avslutter Abraham Foss.
Bilder

Dokumenter
Avinor har ansvar for 43 statlig eide lufthavner, og flysikringstjenesten for sivil og militær luftfart i Norge. Dette nettverket binder Norge sammen - og Norge sammen med verden.
Avinor er en drivkraft i miljøarbeidet i luftfarten og en pådriver for å redusere de samlede klimagassutslippene fra norsk luftfart. Selskapet har en ledende rolle i arbeidet med utvikling av el-fly, og leveranse av biodrivstoff til fly.
Avinor bidrar hvert år til 50 millioner sikre og effektive flyreiser. Om lag halvparten av disse er til og fra Oslo lufthavn.
Rundt 2.800 medarbeidere har ansvar for å planlegge, bygge ut og drive et samlet lufthavn- og flysikringssystem. Avinors virksomhet finansieres gjennom luftfartsavgifter og kommersiell virksomhet på flyplassene.
Følg pressemeldinger fra Avinor
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Avinor på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Avinor
Fast Travel starter opp driften av forplassen på Stavanger lufthavn, Sola25.11.2025 14:07:45 CET | Pressemelding
Avinor inngikk avtale med Fast Travel AS om drift av forplassene ved fem av landets største lufthavner i september. Nå er løsningen implementert på Stavanger lufthavn, Sola.
Fast Travel starter opp driften av forplassen på Bergen lufthavn, Flesland25.11.2025 07:59:21 CET | Pressemelding
Avinor inngikk avtale med Fast Travel AS om drift av forplassene ved fem av landets største lufthavner i september. I dag kl 12.00 starter Fast Travel driften ved Bergen lufthavn.
Rutenyhet: Finnair til Sola – åpner ny rute til Helsinki og Stockholm13.11.2025 11:27:32 CET | Pressemelding
Stavanger får direkteforbindelse til Stockholm og samtidig en ny forbindelse til Helsinki når Finnair lanserer sin rute fra Sola sommeren 2026.
Avinor styrker kunnskapsgrunnlaget for hydrogen på norske lufthavner12.11.2025 08:00:00 CET | Pressemelding
Avinor har inngått avtale med Norconsult om å gjennomføre en mulighetsstudie for hydrogeninfrastruktur på flyplasser. Samtidig inviterer Avinor aktører gjennom en RFI (Request for Information) til å bidra med løsninger og ideer for testing av hydrogeninfrastruktur.
Moderat passasjerauke i oktober – vekst på utland inn i vintersesongen11.11.2025 12:15:00 CET | Pressemelding
I oktober reiste 4,8 millionar passasjerar gjennom Avinor sine lufthamner. Dette er ein auke på 2 prosent samanlikna med oktober i fjor. Hittil i år har trafikken auka med 3 prosent.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom