Opplysningskontoret for Meieriprodukter

Kvarg vokser 59 % i Q3 – i takt med sterk proteintrend

Del

Kvarg har gått fra å ligge litt under radaren til å bli en av de tydeligste driverne i ferskostkategorien. Tall fra Opplysningskontoret for melk og meieriprodukter (MELK) viser at salget økte nesten 60 % i tredje kvartal, sammenlignet med samme periode i fjor.

Kvarg får et kraftig løft i Q3 – drevet av proteintrenden og nye bruksområder.
Kvarg får et kraftig løft i Q3 – drevet av proteintrenden og nye bruksområder. MELK

– Kvarg treffer ønsket om noe naturlig, proteinrikt og fleksibelt – og vi ser at det nå brukes gjennom hele dagen, sier Ida Berg Hauge, direktør i MELK.

Veksten drives blant annet av nye smaksvarianter og av at kvarg i større grad brukes som et enkelt mellommåltid, ofte sammen med bær, nøtter, frukt eller litt granola.

Et skifte i norske mellommåltider

Tallene fra tredje kvartal viser at proteinrike mellommåltider får økt oppmerksomhet, og at flere velger alternativer som oppleves som både naturlige og praktiske i hverdagen.

Gulost og brunost på brødskiva er fortsatt nordmenns favorittmåter å bruke ost på. I tillegg ser man at ferskostene nå brukes mer som mellommåltid og i flere situasjoner gjennom dagen.

Cottage cheese-trenden har vært sterk over tid og holder seg godt. I Q3 økte salget med 7,4 %, og produktet opprettholder sin posisjon som en av de mest populære ferskostene i hverdagen.

– Cottage cheese har vært en favoritt lenge. Det som blir spennende nå, er å følge utviklingen av kvarg. Produktene treffer tidsånden veldig godt, sier Berg Hauge.

Proteintrenden merkes også i meierihyllen

Proteininnhold står sterkt på Tik Tok og i andre sosiale medier der trenings- og matinnhold når millioner av visninger over hele verden. Meieriprodukter generelt inneholder mye protein av god kvalitet, og kvarg og cottage cheese er spesielt gode proteinkilder. Interessen for denne typen mat løfter også kategorien her i Norge.

– Disse produktene oppnår særlig stor interesse blant de som er opptatt av å leve sunt og trene. Nå blir det spennende å se hvordan kvarg tas videre i sosiale medier, sier Berg Hauge.

Også andre oster i vekst

Flere andre ostetyper hadde solide tall i tredje kvartal. I tillegg til at cottage cheese økte med 7,4 %, øker også kremost med 7 %, gulost med 4,5 %, muggost med 4 % og brunost med 3,8 % sammenlignet med samme periode i fjor.

– Q3 ble et sterkt kvartal for ost totalt sett, men ferskostene er den tydeligste drivkraften i markedet, sier Berg Hauge.

– Tallene viser at ost fortsatt står sterkt i hverdagen vår, men man varierer langt mer enn før. Kvargveksten peker på nye vaner og nye behov, og det blir spennende å se hvilke retninger som vil forme både ost og mellommåltider de neste årene, sier Berg Hauge.

Nøkkeltall for Q3

Produktkategori

Volumvekst Q3

Kvarg

59 %

Cottage cheese

7,4 %

Kremost

7 %

Gulost

4,5 %

Muggost

4 %

Brunost

3,8 %

Nøkkelord

Kontakter

Om Opplysningskontoret for melk og meieriprodukter

Opplysningskontoret for melk og meieriprodukter (MELK) er landets fremste kompetansesenter for merkenøytral informasjon om melk og meieriprodukter. Vårt oppgave er å øke kunnskapen om melk og meieriprodukter basert på et faglig, vitenskapelig grunnlag. MELK besitter oppdatert faglig innsikt og analyser av ernæringsforskning, forbruksmønstre og holdninger. På melk.no finner du artikler, tips og råd, fakta og nyttige oppskrifter.

Følg pressemeldinger fra Opplysningskontoret for Meieriprodukter

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Opplysningskontoret for Meieriprodukter på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Opplysningskontoret for Meieriprodukter

I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye