Kvarg vokser 59 % i Q3 – i takt med sterk proteintrend
Kvarg har gått fra å ligge litt under radaren til å bli en av de tydeligste driverne i ferskostkategorien. Tall fra Opplysningskontoret for melk og meieriprodukter (MELK) viser at salget økte nesten 60 % i tredje kvartal, sammenlignet med samme periode i fjor.

– Kvarg treffer ønsket om noe naturlig, proteinrikt og fleksibelt – og vi ser at det nå brukes gjennom hele dagen, sier Ida Berg Hauge, direktør i MELK.
Veksten drives blant annet av nye smaksvarianter og av at kvarg i større grad brukes som et enkelt mellommåltid, ofte sammen med bær, nøtter, frukt eller litt granola.
Et skifte i norske mellommåltider
Tallene fra tredje kvartal viser at proteinrike mellommåltider får økt oppmerksomhet, og at flere velger alternativer som oppleves som både naturlige og praktiske i hverdagen.
Gulost og brunost på brødskiva er fortsatt nordmenns favorittmåter å bruke ost på. I tillegg ser man at ferskostene nå brukes mer som mellommåltid og i flere situasjoner gjennom dagen.
Cottage cheese-trenden har vært sterk over tid og holder seg godt. I Q3 økte salget med 7,4 %, og produktet opprettholder sin posisjon som en av de mest populære ferskostene i hverdagen.
– Cottage cheese har vært en favoritt lenge. Det som blir spennende nå, er å følge utviklingen av kvarg. Produktene treffer tidsånden veldig godt, sier Berg Hauge.
Proteintrenden merkes også i meierihyllen
Proteininnhold står sterkt på Tik Tok og i andre sosiale medier der trenings- og matinnhold når millioner av visninger over hele verden. Meieriprodukter generelt inneholder mye protein av god kvalitet, og kvarg og cottage cheese er spesielt gode proteinkilder. Interessen for denne typen mat løfter også kategorien her i Norge.
– Disse produktene oppnår særlig stor interesse blant de som er opptatt av å leve sunt og trene. Nå blir det spennende å se hvordan kvarg tas videre i sosiale medier, sier Berg Hauge.
Også andre oster i vekst
Flere andre ostetyper hadde solide tall i tredje kvartal. I tillegg til at cottage cheese økte med 7,4 %, øker også kremost med 7 %, gulost med 4,5 %, muggost med 4 % og brunost med 3,8 % sammenlignet med samme periode i fjor.
– Q3 ble et sterkt kvartal for ost totalt sett, men ferskostene er den tydeligste drivkraften i markedet, sier Berg Hauge.
– Tallene viser at ost fortsatt står sterkt i hverdagen vår, men man varierer langt mer enn før. Kvargveksten peker på nye vaner og nye behov, og det blir spennende å se hvilke retninger som vil forme både ost og mellommåltider de neste årene, sier Berg Hauge.
Nøkkeltall for Q3
|
Produktkategori |
Volumvekst Q3 |
|
Kvarg |
59 % |
|
Cottage cheese |
7,4 % |
|
Kremost |
7 % |
|
Gulost |
4,5 % |
|
Muggost |
4 % |
|
Brunost |
3,8 % |
Nøkkelord
Kontakter
Ida Berg HaugeDirektør
Tel:915 78 410ida@melk.noStine WickmannKommunikasjonsrådgiverMelk.no
Tel:48891999stine@melk.noTerese Glemminge ArnesenErnæringsrådgiver, presseansvarlig
Tel:951 95 129terese@melk.noOm Opplysningskontoret for melk og meieriprodukter
Opplysningskontoret for melk og meieriprodukter (MELK) er landets fremste kompetansesenter for merkenøytral informasjon om melk og meieriprodukter. Vårt oppgave er å øke kunnskapen om melk og meieriprodukter basert på et faglig, vitenskapelig grunnlag. MELK besitter oppdatert faglig innsikt og analyser av ernæringsforskning, forbruksmønstre og holdninger. På melk.no finner du artikler, tips og råd, fakta og nyttige oppskrifter.

Følg pressemeldinger fra Opplysningskontoret for Meieriprodukter
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Opplysningskontoret for Meieriprodukter på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Opplysningskontoret for Meieriprodukter
Melk i medvind – alle kategorier peker oppover13.11.2025 07:07:00 CET | Pressemelding
Melkesalget økte i tredje kvartal, og alle meierikategorier gikk opp sammenlignet med samme kvartal i 2024. Flere velger igjen melk, og interessen for naturlige og proteinrike produkter holder seg sterk.
Grøtens dag 23. oktober: Unge kvinner spiser mest havregrøt22.10.2025 08:03:38 CEST | Pressemelding
Torsdag 23. oktober markeres Grøtens dag, og havregrøt fortsetter å være nordmenns klare grøtfavoritt.
Unge jenter dropper melk og frokost17.10.2025 07:00:00 CEST | Pressemelding
Færre unge jenter spiser frokost og drikker melk. Det kan gjøre at de får i seg for lite av næringsstoffene som trengs for å bygge sterke bein.
Matpress gjør mange unge stresset8.10.2025 11:00:41 CEST | Pressemelding
Ungdom kjenner på stadig mer press rundt mat og kropp. En ny landsdekkende undersøkelse, gjennomført av Norstat for Opplysningskontoret for melk og meieriprodukter (MELK), viser at mange mister matgleden og blir stresset av alt fokuset på kosthold.
Økologisk melk skyter fart – opp 20 prosent i første halvår4.9.2025 05:13:00 CEST | Pressemelding
Økologisk hvit søtmelk er på full fart inn i norske kjøleskap. I første halvår 2025 økte salget med hele 20 prosent sammenlignet med samme periode i fjor. Det viser ferske forbrukstall fra Opplysningskontoret for melk og meieriprodukter (MELK).
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom