- Vi må snakke om julens forventningspress

Del

Nye tall viser tydelige skiller i juleforbruket mellom generasjon Z og millennials. Men særlig én ting har de til felles: Over halvparten opplever kjøpepress på gaver. Spareøkonom anbefaler å snakke om forventninger for å lette på økonomiske bekymringer.

- Når gavene blir en økonomisk belastning, er det på tide å snakke om forventninger og bedre alternativer, mener spareøkonom Kornelia Minsaas.
- Når gavene blir en økonomisk belastning, er det på tide å snakke om forventninger og bedre alternativer, mener spareøkonom Kornelia Minsaas. Martin Riseth

I en ny undersøkelse om forbruk og gjeld i forbindelse med julehandel, har målet vært å bli klokere på nordmenn i generasjon Z (18-28 år) og millennials (29-45 år). Tall er hentet inn av Opinion for Lendo.

Det er tydelige forskjeller mellom generasjonene, som på forventet pengebruk vedrørende gaver man skal gi, sammenlignet med kostnaden på gavene en ønsker seg.

Generasjon Z forventer å bruke i snitt 3758 kroner på gaver de skal gi, og motta gaver for 5205 kroner. Millennials forventer å gi gaver for 5855 kroner, og motta for 4416 kroner i snitt.

- At generasjon Z forventer å få gaver for en større sum enn de selv gir for, kan tyde på at mange oppfatter seg selv som barn enda. Vi ser at millennials opplever et langt større kjøpepress, forteller Minsaas, spareøkonom i Lendo.

Kjøpepresset størst hos millennials

Ser vi nærmere på kjøpepress i julen blant millennials, nordmenn fra 29-45 år, svarer 54 prosent at de opplever det på gaver, 45 prosent på mat, 35 prosent på festligheter og 22 prosent på klær. 

- Dette er høye tall. De befinner seg i en typisk etablerings- og småbarnsfase i livet, samtidig som de inviteres på fester med venner og kolleger. Millennials står i en spagat, der de skal være litt av alt: Være ung, være voksen, invitere inn til middager og kjøpe gaver til barna. Det kan oppleves både travelt og dyrt, sier Minsaas.

Én av fem har rentebærende forbruksgjeld 

Den ferske undersøkelsen viser også at 20 % av respondentene tilhørende generasjonen millennials har rentebærende forbruksgjeld før julehandelen starter.

Av disse vil 52 prosent handle omtrent som planlagt, 28 prosent bruke kreditt eller faktura med mulighet for utsettelse for å få det til, og 28 prosent redusere forbruket.

Minsaas oppfordrer til å snakke om forventningspresset som kommer med høytiden, slik at julefeiringen ikke blir en økonomisk byrde. Særlig om en allerede har dyr gjeld.

- Penger er et hett tema i julen, mest fordi det forventes at vi skal kjøpe, gi og få mye. Det viktigste er at vi snakker sammen om det, og ikke overbelaster vår egen økonomi. En fin julefeiring må ikke ha en høy prislapp, sier Minsaas.

- Vi kan redusere antallet gaver, gi rimelige opplevelser og tid til hverandre. Skal man samles på julelunsj, kan alle bidra med en rett hver. Utendørs julekos koster heller ikke mye, som å gå tur med fakkel og lage snølykter, tipser spareøkonomen.

Opplevelse av kjøpepress blant millennials (28-45 år)
Rentebærende forbruksgjeld blant millennials før julehandel.

Undersøkelsen ble utført i november 2025 av Opinion, på vegne av Lendo. Utvalget består av 51% menn og 48% kvinner. 63% tilhører generasjon millennials, og 37% tilhører generasjon Z. 

Flere funn vil deles de neste ukene. Har du spørsmål, eller ønsker mer innsikt i undersøkelsen? Ta kontakt!

Kontakter

Kornelia MinsaasForbruker- og spareøkonom

Tilgjengelig for henvendelser innen privatøkonomi, gjeld, sparing, forbruk, trender, ung økonomi mm.

kornelia@lendo.no

Om Lendo

Vi er en sammenligningstjeneste som hjelper folk å sammenligne lån fra flere ulike banker. Slik får man oversikt over bankenes tilbud og kan sikre seg lavest mulig rente. Du kan søke og sammenligne forbrukslån, refinansiering, kredittkort, billån og boliglån. Lendo videreformidler din søknad til flere banker, slik at de kan kjempe om å gi folk de beste vilkårene. Tjenesten er helt uforpliktende og gratis.

Følg pressemeldinger fra Lendo

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Lendo på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Lendo

I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye