Reitan Convenience

Reitan Convenience Norway restrukturerer for å skape en mer fremtidsrettet butikkportefølje

Del

Reitan Convenience Norway, som driver kjedene Narvesen, 7-Eleven og Northland, gjennomfører nå en større restrukturering for å sikre en rendyrket, lønnsom og fremtidsrettet butikkportefølje. Dette innebærer at 70 kiosker gradvis vil bli avviklet fra 2026. Bakgrunnen er en vedvarende negativ utvikling i kundegrunnlag og lønnsomhet i enkelte deler av virksomheten.

Reitan Convenience Norway restrukturerer for å skape en mer fremtidsrettet butikkportefølje. Illustrasjonsbilde fra Narvesen-kiosk.  Foto: Reitan Retail
Reitan Convenience Norway restrukturerer for å skape en mer fremtidsrettet butikkportefølje. Illustrasjonsbilde fra Narvesen-kiosk. Foto: Reitan Retail

Nedleggelsene gjelder hovedsakelig Narvesen på kjøpesentre, hvor kioskene har mistet mye av sin relevans i takt med endrede handlemønstre, digitalisering av lesestoff, og utfasing av spill og tjenester. Når Norsk Tipping i tillegg avvikler sin kommisjonærvirksomhet fra 2028, vil inntektsgrunnlaget i disse kioskene reduseres ytterligere.

– Dette er en krevende, men nødvendig beslutning. Våre kjøpmenn er hjertet av vår virksomhet. Det er derfor vårt ansvar å sørge for at de har de riktige forutsetningene for å lykkes med lønnsom drift, på lokasjoner som møter morgendagens behov, sier AnnaMaria Carnemark, administrerende direktør i Reitan Convenience Norway.

Bygger for fremtiden

- I over 130 år har våre kiosker gjort hverdagen litt enklere og livet litt bedre for folk på farten. Det skal vi fortsette med, forteller Carnemark.

I tiden fremover skal Reitan Convenience Norway utvide sine kjeder, men i riktigere segmenter med tilstrekkelig kundegrunnlag, slik som flyplasser, sykehus og sentrale knutepunkt. Parallelt med dette investerer virksomheten i nye forretningsmodeller, som utrulling av ubemannede vendingmaskiner, økt satsing på hjemlevering, fordelsprogrammer og innovative partnerskap.

Videre forteller Carnemark om en rendyrking av kjedenes konsepter. Og mens Narvesen skal gjøre det enklere for kundene å ta gode valg på farten, skal 7-Eleven skape spennende matopplevelser for den urbane målgruppen, som bruker byen til alle døgnets tider.

- Langs veien skal vi servere påfyll til både bilen og sjåføren. Uno-X Mobility Norge tilbyr drivstoff, lading og bilvask på våre felles stasjoner, og har ambisiøse planer for å videreutvikle både ladetilbudet og bilvask. Dessuten skal vårt nye og moderne kafékonsept, Northland, vokse videre på både flyplasser og kjøpesentre, sier Carnemark.

Tett oppfølging av kjøpmenn og medarbeidere

- Dette er en beslutning som tas med omtanke og ansvar. Vi har et tydelig mål om å sikre en mer bærekraftig virksomhet for våre medarbeidere, samarbeidspartnere og kunder i mange år fremover.

Restruktureringen berører 70 kjøpmenn og deres ca. 400 butikkansatte i hel- og deltidsstillinger. De butikkansatte utgjør om lag 150 årsverk.

30 av kjøpmennene driver i dag flere kiosker, og vil dermed fortsette som franchisetakere i Reitan Convenience Norway. Franchiseavtalen med de resterende 40 kjøpmennene vil etter hvert bli avsluttet.

Med færre kiosker har selskapet også behov for å justere kapasiteten sentralt, noe som innebærer at noen roller vil bortfalle på hovedkontoret.

- Vårt viktigste fokus er å ta godt vare på alle berørte. Vi jobber nå for å sikre hensynsfulle og forutsigbare prosesser for alle involverte, og gjør vårt ytterste for å hjelpe dem videre i nye roller der det lar seg gjøre, avslutter Carnemark.

Kontakter

Bilder

Reitan Convenience Norway restrukturerer for å skape en mer fremtidsrettet butikkportefølje. Illustrasjonsbilde fra Narvesen-kiosk.  Foto: Reitan Retail
Reitan Convenience Norway restrukturerer for å skape en mer fremtidsrettet butikkportefølje. Illustrasjonsbilde fra Narvesen-kiosk. Foto: Reitan Retail
Last ned bilde

Om Reitan Convenience

Reitan Convenience er en del av Reitan Retail og en ledende aktør innen kiosk- og convenience-markedet i totalt syv land i Norden og Baltikum.

Reitan Convenience Norway består av merkevarene Narvesen, 7-Eleven og Northland. Våre butikker drives lokalt av selvstendige kjøpmenn og deres ansatte, som gjennom sterke verdier og effektiv drift skaper de beste handleopplevelsene.

Følg oss gjerne på LinkedIn, for flere nyheter og oppdateringer.

Følg pressemeldinger fra Reitan Convenience

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Reitan Convenience på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Reitan Convenience

7-Eleven x Thea Elise Klingvall: Merch made in Heaven31.10.2025 10:07:43 CET | Pressemelding

Fredag 31. oktober lanserer 7-Eleven en ny merch-kolleksjon designet av den populære kunstneren, Thea Elise Klingvall. Merchsatsingen bygger videre på et eksisterende samarbeid, hvorav Thea blant annet har arrangert tegne- og malekurs for barna på 7-Eleven sine sommer- og høstcamper dette året. Nå ønsker de å tilgjengeliggjøre kunst fra Theas personlige atelier, til butikkhyller og merchstativ over hele landet.

I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye