Reitan Convenience Norway restrukturerer for å skape en mer fremtidsrettet butikkportefølje
Reitan Convenience Norway, som driver kjedene Narvesen, 7-Eleven og Northland, gjennomfører nå en større restrukturering for å sikre en rendyrket, lønnsom og fremtidsrettet butikkportefølje. Dette innebærer at 70 kiosker gradvis vil bli avviklet fra 2026. Bakgrunnen er en vedvarende negativ utvikling i kundegrunnlag og lønnsomhet i enkelte deler av virksomheten.

Nedleggelsene gjelder hovedsakelig Narvesen på kjøpesentre, hvor kioskene har mistet mye av sin relevans i takt med endrede handlemønstre, digitalisering av lesestoff, og utfasing av spill og tjenester. Når Norsk Tipping i tillegg avvikler sin kommisjonærvirksomhet fra 2028, vil inntektsgrunnlaget i disse kioskene reduseres ytterligere.
– Dette er en krevende, men nødvendig beslutning. Våre kjøpmenn er hjertet av vår virksomhet. Det er derfor vårt ansvar å sørge for at de har de riktige forutsetningene for å lykkes med lønnsom drift, på lokasjoner som møter morgendagens behov, sier AnnaMaria Carnemark, administrerende direktør i Reitan Convenience Norway.
Bygger for fremtiden
- I over 130 år har våre kiosker gjort hverdagen litt enklere og livet litt bedre for folk på farten. Det skal vi fortsette med, forteller Carnemark.
I tiden fremover skal Reitan Convenience Norway utvide sine kjeder, men i riktigere segmenter med tilstrekkelig kundegrunnlag, slik som flyplasser, sykehus og sentrale knutepunkt. Parallelt med dette investerer virksomheten i nye forretningsmodeller, som utrulling av ubemannede vendingmaskiner, økt satsing på hjemlevering, fordelsprogrammer og innovative partnerskap.
Videre forteller Carnemark om en rendyrking av kjedenes konsepter. Og mens Narvesen skal gjøre det enklere for kundene å ta gode valg på farten, skal 7-Eleven skape spennende matopplevelser for den urbane målgruppen, som bruker byen til alle døgnets tider.
- Langs veien skal vi servere påfyll til både bilen og sjåføren. Uno-X Mobility Norge tilbyr drivstoff, lading og bilvask på våre felles stasjoner, og har ambisiøse planer for å videreutvikle både ladetilbudet og bilvask. Dessuten skal vårt nye og moderne kafékonsept, Northland, vokse videre på både flyplasser og kjøpesentre, sier Carnemark.
Tett oppfølging av kjøpmenn og medarbeidere
- Dette er en beslutning som tas med omtanke og ansvar. Vi har et tydelig mål om å sikre en mer bærekraftig virksomhet for våre medarbeidere, samarbeidspartnere og kunder i mange år fremover.
Restruktureringen berører 70 kjøpmenn og deres ca. 400 butikkansatte i hel- og deltidsstillinger. De butikkansatte utgjør om lag 150 årsverk.
30 av kjøpmennene driver i dag flere kiosker, og vil dermed fortsette som franchisetakere i Reitan Convenience Norway. Franchiseavtalen med de resterende 40 kjøpmennene vil etter hvert bli avsluttet.
Med færre kiosker har selskapet også behov for å justere kapasiteten sentralt, noe som innebærer at noen roller vil bortfalle på hovedkontoret.
- Vårt viktigste fokus er å ta godt vare på alle berørte. Vi jobber nå for å sikre hensynsfulle og forutsigbare prosesser for alle involverte, og gjør vårt ytterste for å hjelpe dem videre i nye roller der det lar seg gjøre, avslutter Carnemark.
Kontakter
Sara Ulla NyquistPR & Communications ManagerReitan Convenience Norway
Tel:90297488sara.nyquist@reitanconvenience.noBilder

Om Reitan Convenience
Reitan Convenience er en del av Reitan Retail og en ledende aktør innen kiosk- og convenience-markedet i totalt syv land i Norden og Baltikum.
Reitan Convenience Norway består av merkevarene Narvesen, 7-Eleven og Northland. Våre butikker drives lokalt av selvstendige kjøpmenn og deres ansatte, som gjennom sterke verdier og effektiv drift skaper de beste handleopplevelsene.
Følg oss gjerne på LinkedIn, for flere nyheter og oppdateringer.
Følg pressemeldinger fra Reitan Convenience
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Reitan Convenience på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Reitan Convenience
7-Eleven x Thea Elise Klingvall: Merch made in Heaven31.10.2025 10:07:43 CET | Pressemelding
Fredag 31. oktober lanserer 7-Eleven en ny merch-kolleksjon designet av den populære kunstneren, Thea Elise Klingvall. Merchsatsingen bygger videre på et eksisterende samarbeid, hvorav Thea blant annet har arrangert tegne- og malekurs for barna på 7-Eleven sine sommer- og høstcamper dette året. Nå ønsker de å tilgjengeliggjøre kunst fra Theas personlige atelier, til butikkhyller og merchstativ over hele landet.
7-Eleven lanserer merch designet av ungt talent fra Fagskolen Kristiania7.10.2025 08:00:00 CEST | Pressemelding
Denne høsten har 7-Eleven lansert ny merch designet av 28 år gamle Vivian Ree. Kolleksjonen er et resultat av et kreativt samarbeid med Fagskolen Kristiania våren 2024, der 19 illustrasjonsstudenter fikk designe idéer til 7-Eleven sitt nye merch i semesteroppgave. Blant mange sterke bidrag ble det Vivian som gikk helt til topps.
Narvesen lanserer limited edition-kopp til støtte for TV-aksjonen30.9.2025 08:00:00 CEST | Pressemelding
I tre uker fra tirsdag 30. september donerer Narvesen 1 kr per solgte kaffekopp og varm drikke til TV-aksjonen. Kaffekampanjen er en årelang tradisjon for kioskkjeden, og denne gangen lanseres også selve kaffekoppen i ny drakt. Den kjente illustratøren Anette Moi står bak designet, som er inspirert av årets sak.
Gir ut ulovlig avis på pressefrihetens dag2.5.2025 07:30:00 CEST | Pressemelding
I samarbeid med Nobels Fredssenter og Helsingforskomiteen, gir Narvesen ut en «ulovlig» avis på FNs internasjonale dag for pressefrihet lørdag 3. mai. Avisen «The Forbidden Times» er en eksklusiv utgivelse bestående av artikler som er forbudt å publisere i sine opprinnelsesland.
Reitan Convenience Norway er først ut med ny ubemannet butikkteknologi i Norge: - En stor forretningsmulighet13.3.2025 08:00:00 CET | Pressemelding
Reitan Convenience Norway lanserer deres første ubemannede butikkonsept, som en utvidelse av merkevaren og baguette-spesialisten Northland. Nå kan reisende på Oslo Lufthavn få tak i ferske bakervarer, smakfulle baguetter, økologisk kaffe og mer, gjennom et innovativt vendingkonsept drevet av en AI-basert Smart Cabinet-teknologi.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom