Rekordhøy verdiskaping i norsk reiseliv i 2024

Del

Norske reiselivsbedrifter skapte verdier for 120,6 milliarder kroner i 2024. Det er en økning på 3,9 milliarder kroner, tilsvarende 3,3 prosent, sammenlignet med 2023, viser nye tall fra EY utarbeidet på oppdrag fra Innovasjon Norge.

Kokk som forbereder sjømat på Cornelius restaurant
Ida Skeie - Cornelius Restaurant

– Reiselivet befester posisjonen sin som en viktig del av norsk økonomi. At vi når et nytt toppnivå for verdiskaping, samtidig som næringen har lagt de krevende pandemiårene bak seg, viser stor robusthet og omstillingsevne, sier Aase Marthe J. Horrigmo, direktør for reiseliv i Innovasjon Norge. 

Verdiskapingen er definert som summen av selskapenes driftsresultater, lønnsutgifter og avskrivinger, og tallene er justert for inflasjon til 2024-kroner. 

Nord-Norge og Sørlandet vokser mest 

Østlandet og Vestlandet står for 76 prosent av verdiskapingen i norsk reiseliv. Men Sørlandet og Nord-Norge hadde størst prosentvis vekst, med henholdsvis 18 og 11 prosent, og bidro dermed til en mer geografisk utjevning. Målt i kroner var veksten størst i Nord-Norge, med over 1,4 milliarder kroner. 

– Tallene viser at reiselivet skaper verdier i hele landet, ikke bare i de største byene. For mange lokalsamfunn er reiseliv en av de viktigste næringene vi har, sier Horrigmo. 

Vekst i alle bransjer 

Verdiskapingen vokste i alle bransjene i reiselivet i 2024: transport, overnatting, servering, formidling, samt kultur og underholdning.  

Transport er fortsatt den største bransjen målt i verdiskaping og står for 40 prosent av den totale verdiskapingen i reiselivet. I antall ansatte er det servering som er størst – nesten halvparten av alle reiselivsjobber finnes i denne bransjen.  

– At vi har vekst i alle delene av reiselivet, viser at reiselivet favner bredt – fra serveringssteder og overnatting til kulturtilbud og transport. Reiselivet er en næring som skaper arbeidsplasser for mange, over hele landet, og som gir Norge økte eksportinntekter, sier Horrigmo.  

Sterk posisjon – men tøff konkurranse 

Innovasjon Norge peker på at vi ikke er i mål, til tross for rekordhøy verdiskaping.  

– Reiselivet møter hard internasjonal konkurranse og står i store omstillinger knyttet til klima og teknologi. Samtidig er det behov for å styrke lønnsomheten i reiselivsnæringen. Skal Norge hevde seg, må vi satse smart – i markedsføringen av Norge som reisemål og i utviklingen av et mer helårig, lønnsomt og bærekraftig reiseliv. Vekst skjer ikke av seg selv, og turismen må fordeles bedre over flere steder og flere sesonger, slik at vi reduserer press på steder og natur, sier Horrigmo. 

Det norske reiselivet i 2024 

  • Verdiskaping: 120,6 milliarder kroner (+11 % fra 2019)

  • Ansatte: 242 000 (+2 % fra 2019) 

  • Årsverk, estimert: 146 000 (+4 % fra 2019) 

  • Verdiskaping per ansatt: 498.000 kroner (+9 % fra 2019) 
     
    Verdiskaping per landsdel: 

  • Oslo: 31,5 milliarder kroner (+5 % fra 2019) 

  • Østlandet utenom Oslo: 30,7 milliarder kroner (+5 % fra 2019) 

  • Vestlandet: 29,7 milliarder kroner (+18 % fra 2019) 

  • Nord-Norge inkl. Svalbard: 14,9 milliarder kroner (+17 % fra 2019) 

  • Trøndelag: 7,8 milliarder kroner (+10 % fra 2019) 

  • Sørlandet: 5,8 milliarder kroner (+38 % fra 2019) 

Nøkkelord

Kontakter

Bilder

Reiselivsdirektør Aase Marthe J. Horrigmo på toppen av Ulriken i Bergen
Siri-Ann Roska, Innovasjon Norge
Last ned bilde

Lenker

Vårt mål er å bidra til nyskaping i næringslivet, bærekraftig vekst og eksport for konkurransedyktige norske bedrifter, og utvikling i distriktene. Blant våre oppdrag er profilering av Norge som reisemål gjennom Visit Norway og utvikling av en bærekraftig reiselivsnæring gjennom våre tjenester.

World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye