Rekordhøy verdiskaping i norsk reiseliv i 2024
Norske reiselivsbedrifter skapte verdier for 120,6 milliarder kroner i 2024. Det er en økning på 3,9 milliarder kroner, tilsvarende 3,3 prosent, sammenlignet med 2023, viser nye tall fra EY utarbeidet på oppdrag fra Innovasjon Norge.

– Reiselivet befester posisjonen sin som en viktig del av norsk økonomi. At vi når et nytt toppnivå for verdiskaping, samtidig som næringen har lagt de krevende pandemiårene bak seg, viser stor robusthet og omstillingsevne, sier Aase Marthe J. Horrigmo, direktør for reiseliv i Innovasjon Norge.
Verdiskapingen er definert som summen av selskapenes driftsresultater, lønnsutgifter og avskrivinger, og tallene er justert for inflasjon til 2024-kroner.
Nord-Norge og Sørlandet vokser mest
Østlandet og Vestlandet står for 76 prosent av verdiskapingen i norsk reiseliv. Men Sørlandet og Nord-Norge hadde størst prosentvis vekst, med henholdsvis 18 og 11 prosent, og bidro dermed til en mer geografisk utjevning. Målt i kroner var veksten størst i Nord-Norge, med over 1,4 milliarder kroner.
– Tallene viser at reiselivet skaper verdier i hele landet, ikke bare i de største byene. For mange lokalsamfunn er reiseliv en av de viktigste næringene vi har, sier Horrigmo.
Vekst i alle bransjer
Verdiskapingen vokste i alle bransjene i reiselivet i 2024: transport, overnatting, servering, formidling, samt kultur og underholdning.
Transport er fortsatt den største bransjen målt i verdiskaping og står for 40 prosent av den totale verdiskapingen i reiselivet. I antall ansatte er det servering som er størst – nesten halvparten av alle reiselivsjobber finnes i denne bransjen.
– At vi har vekst i alle delene av reiselivet, viser at reiselivet favner bredt – fra serveringssteder og overnatting til kulturtilbud og transport. Reiselivet er en næring som skaper arbeidsplasser for mange, over hele landet, og som gir Norge økte eksportinntekter, sier Horrigmo.
Sterk posisjon – men tøff konkurranse
Innovasjon Norge peker på at vi ikke er i mål, til tross for rekordhøy verdiskaping.
– Reiselivet møter hard internasjonal konkurranse og står i store omstillinger knyttet til klima og teknologi. Samtidig er det behov for å styrke lønnsomheten i reiselivsnæringen. Skal Norge hevde seg, må vi satse smart – i markedsføringen av Norge som reisemål og i utviklingen av et mer helårig, lønnsomt og bærekraftig reiseliv. Vekst skjer ikke av seg selv, og turismen må fordeles bedre over flere steder og flere sesonger, slik at vi reduserer press på steder og natur, sier Horrigmo.
Det norske reiselivet i 2024
-
Verdiskaping: 120,6 milliarder kroner (+11 % fra 2019)
-
Ansatte: 242 000 (+2 % fra 2019)
-
Årsverk, estimert: 146 000 (+4 % fra 2019)
-
Verdiskaping per ansatt: 498.000 kroner (+9 % fra 2019)
Verdiskaping per landsdel:
-
Oslo: 31,5 milliarder kroner (+5 % fra 2019)
-
Østlandet utenom Oslo: 30,7 milliarder kroner (+5 % fra 2019)
-
Vestlandet: 29,7 milliarder kroner (+18 % fra 2019)
-
Nord-Norge inkl. Svalbard: 14,9 milliarder kroner (+17 % fra 2019)
-
Trøndelag: 7,8 milliarder kroner (+10 % fra 2019)
-
Sørlandet: 5,8 milliarder kroner (+38 % fra 2019)
Nøkkelord
Kontakter
Siri-Ann RoskaAnsvarlig bransjeformidling reiseliv
Tel:97794511Tel:97794511siri-ann.roska@innovasjonnorge.noBilder

Lenker
Vårt mål er å bidra til nyskaping i næringslivet, bærekraftig vekst og eksport for konkurransedyktige norske bedrifter, og utvikling i distriktene. Blant våre oppdrag er profilering av Norge som reisemål gjennom Visit Norway og utvikling av en bærekraftig reiselivsnæring gjennom våre tjenester.
Følg pressemeldinger fra Innovasjon Norge
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Innovasjon Norge på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Innovasjon Norge
Gålavolden Gård vinner landbrukspris19.11.2025 12:27:52 CET | Pressemelding
Matprodusenten fra Røros er årets vinner av bedriftsutviklingsprisen for Trøndelag.
Øvrejorde gård vinner landbrukspris19.11.2025 12:25:09 CET | Pressemelding
Geitegården fra Hallingdal vinner bedriftutviklingsprisen i landbruket for Buskerud 2025.
Jordbærbua vinner landbrukspris17.11.2025 12:12:58 CET | Pressemelding
Jordbærprodusenten fra Frogn vinner bedriftsutviklingsprisen i landbruket for Akershus.
Får låne 150 millioner til å lage olje av plastavfall12.11.2025 07:00:00 CET | Pressemelding
Innovasjon Norge har innvilget et lån på 150 millioner kroner til IDP Mongstad. Midlene skal brukes til å delfinansiere et kommersielt pilotanlegg for gjenvinning av plastavfall. I stedet for å brennes som i dag, skal plasten bli til olje av høy kvalitet.
Brødrene Freberg vinner regional landbrukspris!6.11.2025 14:50:00 CET | Pressemelding
Grønnsaksprodusenten fra Nøtterøy vinner bedriftsutviklingsprisen i landbruket for Vestfold i 2025.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom