Grafill

Rapport: Designbransjen i full omstilling

Del

En fersk kartlegging av den økonomiske situasjonen for designbransjen bekrefter vedvarende tøffe tider. Oppdragene uteblir, og det er et fortsatt press på å senke prisene. I tillegg bruker byråene mer tid enn før på å konkurrere om oppdrag gjennom anbud. Det skaper ytterligere press på en bransje som nå omstiller seg for å overleve.

– Det er nå på høy tid at anbudskonkurransene tilpasses til designkjøp, sier daglig leder i Grafill, Lene Renneflott.
– Det er nå på høy tid at anbudskonkurransene tilpasses til designkjøp, sier daglig leder i Grafill, Lene Renneflott. Foto Alex Asensi.

Bransjeundersøkelsen er den fjerde i rekken siden 2023, og utviklingen er alvorlig. Flere aktører har det siste året forsvunnet fra markedet, noen ved nedleggelse, eller de er kjøpt opp av større byråer. I undersøkelsen svarer så mange som 42 prosent at de har tært på alle reserver, og 4 prosent sier de nå vurderer konkurs.

Anbud er en tidstyv

Det er hard konkurranse og få oppdrag. Mange bruker mye ressurser på å levere inn tilbud på anbud. Anbudskonkurranser er en alvorlig tidstyv og en kilde til økonomisk belastning for designbyråene. Hele 44 prosent av designlederne rapporterer at de nå bruker mer tid på anbudskonkurranser enn før, timer som ikke er fakturerbart arbeid. 4 av 5 mener også at anbudene ikke er tilpasset designkjøp. 

– Det er nå på høy tid at man ser på muligheten for å tilpasse anbudskonkurransene til designkjøp. Design er ikke hyllevare og det kreves en helt annen form for dialog og innsikt enn ved kjøp av ferdige produkter. Innkjøpsregelverket må tilpasses designinnkjøp, og vi må også komme helt bort fra krav om kreative løsninger i anbudsfasen. Dette er å be om gratisarbeid og er ikke en bærekraftig praksis verken for tilbyderne eller innkjøperne, sier leder av bransjeorganisasjonen Grafill, Lene Renneflott.

Flere bransjer og bransjeorganisasjoner reagerer på tidsbruken som kreves av små og mellomstore bedrifter i anbudsprosesser. Nettavisen Kampanje har dekket misnøyen fra kreative miljøer som reagerer på utlyste anbud, der omkostningene for å delta blir større en gevinsten ved å vinne. Det har også vakt sterke reaksjoner at man blir bedt om å levere ferdige resultat i prosessen, og flere har valgt å trekke seg helt ut av konkurransene. 

Designbransje i endring

Hele bransjen har endret seg mye på kort tid som følge av den alvorlige økonomiske situasjonen som mange står i. Press på å senke prisen på tjenestene fortsetter. Blant daglige ledere og medeiere i designbyråer svarer nå 73 prosent at kunder forventer lavere priser. Godt over halvparten oppgir at de allerede har justert prisene ned.

Flere byråer har måttet kutte kostnader, endre arbeidsmåter og bruke mer tid på salg for å holde driften i gang. En av ti ansatte rapporterer at de er direkte berørt av situasjonen ved permittering, lønnskutt, nedbemanning eller andre omstillinger. Blant selvstendig næringsdrivende og frilansere svarer tre av fem at de har færre eller ingen oppdrag, blant disse strever en fjerdedel økonomisk. Og, hele 48 prosent forteller at de har tapt oppdrag på grunn av kunstig intelligens (KI).

– Det er paradoksalt at bransjen sliter når vi vet at design skaper verdi for alle typer virksomheter. Design og arkitektur Norge (DOGA) lanserte nylig en rapport som dokumenterer at designverktøy gir konkurransefortrinn og bidrar til vekst og suksess for norsk næringsliv, sier Lene Renneflott.

Bransjen har også opplevd en flukt av ansatte over til det offentlige eller til interne designmiljøer i norske selskap. Det har aldri vært så mange fast ansatte designere i privat og offentlig virksomhet som det er i dag. Og selv om det er positivt at det er jobber å få, er Grafill bekymret for at vi mister nødvendig spisskompetanse når de mindre designmiljøene forsvinner.

– Konsulentbruk er ikke ensbetydende med økt pengebruk. Den konsulentbaserte designnæringen har både faglig dybde, spissferdigheter og tverrfaglig innsikt, og bidrar inn i prosjekter med strategi og innovasjon på en helt annen måte enn internmiljøene har mulighet for. Det er besparende i tid og ressurser å leie inn riktig fagkunnskap tidlig i prosjekter. Riktig bruk av ekspertise gir effekt og Norge trenger designekspertise til omstillingen landet er inne i, sier Lene Renneflott.

Om undersøkelsen

Grafill samler årlig inn data om den økonomiske sitasjonen for designbransjen. I 2025 svarte over 800 designledere og byråeiere, selvstendig næringsdrivende og frilansere, ansatte, studenter, nyutdannede og arbeidsledige på bransjekartleggingen. 

Lenke til rapporten:
https://www.grafill.no/nyheter/rapport-designbransjen-fortsatt-i-hardt-vaer

Nøkkelord

Kontakter

Bilder

Stor oppslutning fra en engasjert designbransje på designpolitisk møte hos Grafill våren 2024.
Stor oppslutning fra en engasjert designbransje på designpolitisk møte hos Grafill våren 2024.
Foto Jon Gorospe.
Last ned bilde

Lenker

Om oss

Grafill er en landsomfattende forening for skapere av design, illustrasjon og visuell kommunikasjon, med rundt 1800 medlemmer. Vi arbeider for å synliggjøre verdien av design og visuell historiefortelling, påvirke politikk og rammebetingelser, samt legge til rette for faglig utvikling, inspirasjon og nettverksbygging. Grafill har både lokale og faglige interessegrupper, og Grafills hus i Oslo fungerer som et sentralt møtested for bransjen. Les mer på grafill.no.

Følg pressemeldinger fra Grafill

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Grafill på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Grafill

Grafills ærespris Hederspris til tegneserieskaper Lars Fiske16.5.2025 00:00:00 CEST | Pressemelding

Fredag kveld 16. mai kunne Grafills hovedstyre overrekke den tradisjonsrike Bokkunstprisen til illustratør, tegneserieskaper, barnebokforfatter og designer, Lars Fiske, en av de mest særegne og toneangivende stemmene i norsk visuell fortellerkunst. Hedersprisen har vært utdelt siden 1957 og ble i år delt ut i forbindelse med prisutdelingen for Årets vakreste illustrerte bøker, en kåring som skal fremme illustratørenes og tegneserieskapernes viktige rolle i dagens bokmarked, synliggjøre verdien av visuell fortellerkunst og berømme alle som bidrar til å skape et rikt univers av visuell litteratur. For mer informasjon besøk grafill.no/avib, eller ta kontakt med oss. Her er styrets begrunnelse: Lars Fiske – en strek som former norsk kulturliv Det er med stor glede Grafill deler ut Bokkunstprisen 2025 til Lars Fiske – en ærespris som siden 1957 har blitt tildelt personer og virksomheter som har utmerket seg med en særlig innsats for å fremme god bokkunst. Prisen gis for et langvarig og dedi

Kreative kvalitetsarbeidet hedret med Visueltprisen8.5.2025 00:00:00 CEST | Pressemelding

Profesjonelle skapere og studenter innen grafisk design, animasjon, illustrasjon og digital design ble onsdag kveld premiert med Visueltprisen 2025. – Visueltprisen er særlig viktig i en tid der næringsøkonomien i Norge gjør seg gjeldene gjennom færre oppdrag til bransjen. Da blir de som satser på merkevarebygging og gode designløsninger på tjenester og produkter ekstra synlige. Og synlighet er viktig, særlig i tøffe tider, sier daglig leder i Grafill, Lene Renneflott. I tillegg til gullpriser og diplomer i mange ulike kategorier deles det også ut spesialpriser denne kvelden. Utmerkelsen Den grønne hedrer et prosjekt som på en konkret og visuell måte bidrar til en mer bærekraftig verden, og prisen gikk til Unfold for Eyvi, et digitalt verktøy for landbasert fiskeoppdrett. IxDA deler ut en hederspris under Visuelt for å vise fremragende interaksjonsdesign, og prisen ble vunnet av Knowit Experience Oslo for App for Diplom-Isbilen. I år er det 32. gang Visueltprisen arrangeres. Konkurrans

Grafills ærespris Sverre Morken hedres med Klassikerprisen1.5.2025 00:00:00 CEST | Pressemelding

Klassikerprisen 2025 tildeles Sverre Morken, en av verdens aller fremste sedelgravører og Norges mest premierte frimerkekunstner. Æresprisen deles ut av Grafills hovedstyre og tildeles skapere som har holdt høy kvalitet og vært av stor betydning for sitt fag gjennom mange år. Prisvinnere mottar en pengepris og blir også æresmedlem i Grafill. Klassikerprisen deles ut, onsdag kveld 7. mai, under utdeling av Visueltprisen, Norges største konkurranse for design, illustrasjon og visuell kommunikasjon. Æresprisen ble første gang delt ut i 2002. Styrets begrunnelse: Klassikerprisen 2025 går i år til en av verdens aller fremste sedelgravører og Norges mest premierte frimerkekunstner - Sverre Morken. Årets klassikerprisvinner er unik i norsk sammenheng og svært anerkjent internasjonalt. Hans eksepsjonelle arbeider er noe hele Norges befolkning kjenner godt og har hatt mellom hendene. Presist håndverk, høy estetikk og feilfri detaljering kjennetegner hele hans formidable virke. I 2004 fikk han K

I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye