Glitre Nett

Kundene mer fornøyd med nettselskapene

Del

Årets ferske EPSI-måling viser at nettselskapene har styrket sin posisjon hos kundene, med tydelige forbedringer innen informasjon, kommunikasjon og håndtering av strømbrudd. For Glitre Nett viser resultatene av undersøkelsen en solid fremgang sammenlignet med resultatene for 2024.

En fersk EPSI-måling viser at nettselskapene har styrket sin posisjon hos kundene, med tydelige forbedringer innen informasjon, kommunikasjon og håndtering av strømbrudd.
En fersk EPSI-måling viser at nettselskapene har styrket sin posisjon hos kundene, med tydelige forbedringer innen informasjon, kommunikasjon og håndtering av strømbrudd. Foto: Glitre Nett

EPSI har intervjuet 1887 husholdninger for å kartlegge kundeopplevelsen. Funnene viser at kundene opplever en tettere relasjon med nettselskapene, mye drevet av økt synlighet og tydeligere informasjon. Samtidig mener mange at nettleien er høy, og kun 40 prosent forstår hvordan den beregnes.

Norgespris har gjort nettselskapene mer synlige
− Nettselskapene har fått en langt mer synlig rolle i 2025, i stor grad på grunn av innføringen av Norgespris. Hele 85 prosent av kundene opplever informasjonen om ordningen som tydelig og forståelig. Halvparten av husholdningene har nå valgt Norgespris, og også de som ikke har valgt ordningen, melder om en klart bedre kundekommunikasjon fra nettselskapene, forteller Anette Johnsen, avdelingsleder for kundesenteret til Glitre Nett.

– I Glitre Nett er det nærmere 60 prosent av kundene som har bestilt Norgespris, og vi har hatt en god plan for en kundevennlig tilnærming i alle våre kommunikasjonskanaler for å formidle informasjon om ordningen. Årets måling viser at dette har kundene opplevd som klart positivt, sier Anette Johnsen.

God håndtering av strømbrudd
Halvparten av husholdningene som er med i undersøkelsen har opplevd strømbrudd det siste året, men rask feilretting gjør at hendelsene ikke påvirker kundeopplevelsen nevneverdig.

– Det er ikke til å legge skjul på at kraftig snøvær og vind utfordrer strømnettet. Det har vi sett under snøværet i januar og uværet Amy nå i oktober. Tilbakemeldingene i undersøkelsen viser at selv om kunder som rammes av strømbrudd er noe mindre fornøyde, dempes mye av misnøyen fordi feilen håndteres raskt. De fleste opplever at brudd blir løst innen rimelig tid, og dette bekrefter hvor avgjørende både informasjon og utbedringstid er for kundeopplevelsen. Under uværet Amy i oktober hadde vi rundt 200.000 sidevisninger på websiden vår, der vi fortløpende orienterte kundene om feilsituasjonen og hvordan vi jobbet med å rette feilene. Vi har høyt fokus på å holde kundene våre best mulig oppdatert i slike situasjoner, forteller Anette Johnsen.

Usikre på nettleien
– Undersøkelsen til EPSI viser at mange opplever nettleien som høy, og studien viser at svak prisforståelse påvirker totalopplevelsen negativt. Tilbakemeldingen er at vi har blitt bedre til å kommunisere hva nettleien er, men at kundene er fortsatt usikre på hva de får igjen for pengene, sier Anette Johnsen.

– Når kundene vet hva nettleien faktisk går til, øker tilfredsheten markant. Det viser hvor viktig åpenhet og forklaring er for å styrke både tillit og verdiforståelse. I Glitre Nett har vi nylig lansert en film der vi har fått med oss TV-profil Ingrid Gjessing Lindhave ut i felt for å møte menneskene som drifter strømnettet og vise hva nettleien faktisk går til. For oss er det viktig å skape forståelse for både strømnettet og nettselskapets rolle i hverdagen til våre kunder, avslutter Anette Johnsen.

Nøkkelord

Kontakter

Bilder

En fersk EPSI-måling viser at nettselskapene har styrket sin posisjon hos kundene, med tydelige forbedringer innen informasjon, kommunikasjon og håndtering av strømbrudd.
En fersk EPSI-måling viser at nettselskapene har styrket sin posisjon hos kundene, med tydelige forbedringer innen informasjon, kommunikasjon og håndtering av strømbrudd.
Foto: Glitre Nett
Last ned bilde

Lenker

Om Glitre Nett

Glitre Nett er Norges nest største nettselskap, og sørger hver dag for at mer enn 320.000 nettkunder får strømmen levert. Vi skal sørge for at samfunnet skal fungere, både i dag og i fremtiden. Derfor er moderne teknologi og smarte energiløsninger en viktig del av vår hverdag. Glitre Nett er et resultat av fusjonen mellom Agder Energi Nett og Glitre Energi Nett. Selskapet har totalt mer enn 30.000 km med strømnett, mer enn 12.000 nettstasjoner, og 133 transformator- og koblingsstasjoner i Agder og i Buskerud. Glitre Nett har vel 370 ansatte , og er et heleid datterselskap i Å Energi.

Følg pressemeldinger fra Glitre Nett

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Glitre Nett på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Glitre Nett

I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye