Tydelige sosiale forskjeller i hvor mye frukt og grønt barn spiser
18.11.2025 07:30:00 CET | Opplysningskontoret for frukt og grønt | Pressemelding
En ny forbruksundersøkelse viser klare forskjeller i hvor mye frukt og grønt barn får i seg. Inntaket varierer etter foreldrenes inntekt og utdanning. Opplysningskontoret for frukt og grønt og Nasjonalforeningen for folkehelsen etterlyser tiltak som kan sikre like muligheter for god helse.

Funnene fra den nye forbruksundersøkelsen 5 a day Europe viser at barn i lavinntektsfamilier spiser merkbart mindre frukt, bær og grønnsaker enn barn fra familier med høyere inntekt – og samme mønster følger foreldrenes utdanningsnivå.
– Barns kosthold legger grunnlaget for helsa de tar med seg videre i livet, så slike forskjeller er absolutt ikke det man ønsker å se, det hele blir bare en vond spiral, sier Iselin Bogstrand Sagen, ernæringsrådgiver i Opplysningskontoret for frukt og grønt.
Enda lengre unna anbefalingene
Barn i lavinntektsfamilier spiser i snitt 3 porsjoner frukt og grønt daglig, mot 3,4 blant barn i familier med høyere inntekt. Barn av foreldre med høy utdanning får i seg 3,6 porsjoner daglig, mens barn av foreldre med lavere utdanning ligger på 3,1.
– Myndighetene anbefaler at vi spiser minst 5, helst 8, porsjoner frukt og grønt om dagen for å opprettholde god helse. De aller fleste bør derfor spise mer – og de som spiser minst har størst helsegevinst av å øke inntaket, understreker Sagen.
Viktig for både energi, utvikling og gode vaner
Frukt og grønt gir viktige næringsstoffer som barn trenger for å utvikle seg, og gir god, langvarig energi som trengs i barns aktive hverdag.
– For ikke å snakke om at gode vaner etableres i barneårene. Det er viktig å danne et godt grunnlag for god helse gjennom livet, påpeker ernæringsrådgiveren.
Å spise i tråd med anbefalingene reduserer risiko for hjerte- og karsykdom og flere kreftformer senere i livet.
Nasjonalforeningen for folkehelsen etterlyser tiltak
Generalsekretær i Nasjonalforeningen for folkehelsen, Bo Gleditsch, trekker frem pris og tilgjengelighet som viktige faktorer for økt forbruk.
– Forskjeller i barns kosthold er et varsko. Vi vet at pris og tilgjengelighet betyr mye for hva folk faktisk spiser. Vi trenger tiltak som gjør sunn mat billigere. Et annet viktig tiltak som vil virke utjevnende, er å tilby gratis frukt og grønt i skolen, sier Gleditsch.
Om undersøkelsen
Forbruksundersøkelsen 5 a Day Europe gjennomføres årlig av Kantar på vegne av Opplysningskontoret for frukt og grønt. Undersøkelsen er foretatt blant voksne i alderen 18 år og eldre, som har svart på vegne av barn i alderen 0–17 år i Norge. Undersøkelsen ble gjennomført i september 2025.
-
Lavinntektsfamilier er definert som under 500 000 kroner i brutto personlig inntekt og under 800 000 kroner i samlet husholdningsinntekt.
-
Høy utdannelse er definert som fullført minimum universitets-/høgskoleutdanning med inntil 4 års varighet. Lav utdannelse er definert som lavere enn dette, videregående allmennfaglig eller yrkesfaglig utdanning.
Nøkkelord
Kontakter
Iselin Bogstrand SagenErnæringsrådgiver
Tel:954 18 998iselin.sagen@frukt.noBilder


Om oss
Opplysningskontoret for frukt og grønt arbeider for å inspirere hele Norges befolkning til mer fargerike måltider med frukt, bær og grønnsaker.
Vårt arbeid er nøytralt uten hensyn til merkevarer. Vår hovedstrategi er å stimulere til "5 om dagen" for hele Norges befolkning, ved å fylle halve tallerkenen med grønt. Vi fremhever fordelene ved produksjon av frukt, bær, grønnsaker og poteter i Norge.
Følg pressemeldinger fra Opplysningskontoret for frukt og grønt
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Opplysningskontoret for frukt og grønt på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Opplysningskontoret for frukt og grønt
Mellommåltidet har fått ny konkurranse23.7.2026 08:23:00 CEST | Pressemelding
Nesten dobbelt så mange unge under 35 år velger proteinbar som snacks sammenlignet med resten av befolkningen. OFG er ikke overrasket, men mener trenden er verdt å se nærmere på.
Spiser 5 kilo vannmelon i året: slik velger du den søteste15.7.2026 08:17:00 CEST | Pressemelding
Nordmenn kjøper rundt 5,5 kilo vannmelon i året, og i 2025 satte melonimporten rekord. Siden melonen ikke blir søtere etter at den er høstet, er det i butikken du finner den søteste. Senior ernæringsrådgiver i OFG, Iselin Bogstrand Sagen, deler tre enkle grep.
4 av 10 unge vil spise sunnere for den psykiske helsen14.7.2026 08:23:00 CEST | Pressemelding
Ny undersøkelse viser at unge i langt større grad enn eldre kobler mat og psykisk helse.
Norge fibermaxxer. Men vi spiser fortsatt for lite6.7.2026 07:10:00 CEST | Pressemelding
Seks av ti nordmenn under 35 år har hørt om fibermaxxing-trenden der du bevisst øker fiberinntaket. Blant dem som kjenner trenden godt, er andelen som er «svært opptatt» av fiberrik mat mer enn dobbelt så høy som blant dem som ikke har hørt om den*. Det viser en ny undersøkelse.
Kvinner griller mer grønnsaker enn menn28.6.2026 08:00:00 CEST | Pressemelding
Når kvinner er med på grillingen, havner det oftere grønnsaker på risten. Nesten halvparten av kvinnene oppgir at de griller grønnsaker hver gang eller ofte, mot fire av ti menn. Det viser en fersk undersøkelse gjennomført av Respons Analyse på vegne av Opplysningskontoret for frukt og grønt.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom