Møller Mobility Group

Harald A. Møller AS: - Glade for at SV og MDG tar elbilkampen

Del

Norges største bilimportør heier på SV og MDG når de tar elbilkampen mot regjeringen i forhandlingene om statsbudsjettet for 2026.

Volkswagen ID.4
Volkswagen ID.4

SV foreslår i sitt alternative statsbudsjett å vente med opptrapping av elbil-moms til 1. mars, samtidig som de kjemper mot regjeringens forslag om full elbilmoms allerede fra 1. januar 2027. MDG har gått ut med et forslag om å både utsette opptrappingen til 1. april neste år, og i tillegg moderere kraften i regjeringens foreslåtte moms-økning.

MDG foreslår et innslagspunkt på momsberegning på 400.000 kroner, fremfor regjeringens forslag om momsberegning fra 300.000 kroner for nye elbiler. Både SV og MDG ønsker en trinnvis og forutsigbar innfasing av moms i årene fremover.      

– Vi er veldig glade for at SV og MDG tar opp kampen mot regjeringens planer om å bremse elbilveksten. På vegne av både forbrukerne og klimaet håper vi virkelig at de får gjennomslag for en elbilpolitikk som lar hele landet ta del i elbilveksten på vei mot en grønnere bilpark, sier Ulf Tore Hekneby, administrerende direktør i Harald A. Møller AS.

Arbeiderparti-regjeringens foreslåtte statsbudsjett la opp til en avgiftsøkning på rundt 50.000 kroner for en vanlig familiebil allerede fra 1. januar 2026. Deretter har regjeringen planer om å innføre full elbilmoms fra 1. januar 2027. Det kan bety at en helt vanlig familiebil som Volkswagen ID.4 går opp rundt 130.000 kroner på rundt ett år.

I tillegg kan forslaget få stor påvirkning også på bruktbilmarkedet, hvor prisøkningene fra nybilmarkedet kan forplante seg raskt. 

– Dette er dårlig politikk, både for forbrukerne og for klimaet. Dersom Arbeiderpartiet får viljen sin, bremser de arbeidet med å ta de mange utdaterte og fossile bilene av norske veier. I tillegg ser vi nå stor usikkerhet blant bilkjøperne. MDG og SVs forslag kan langt på vei løse alt dette, sier Hekneby.

Han legger til:

– Fortsatt er to tredjedeler av den norske bilparken fossil. Særlig MDGs forslag om å vente med neste økning til 1. april, sammen med en gradvis og mer forsiktig opptrapping enn det regjeringen foreslår, kan sikre en raskest mulig vei frem til en fullelektrisk bilpark. Samtidig som det gir forbrukerne en anstendig forutsigbarhet.   

Reaksjonene har vært mange etter at regjeringen i sitt statsbudsjett tidligere i høst foreslo å senke innslagspunktet for moms-beregning for nye elektriske personbiler til 300.000 kroner. Ned fra dagens nivå, hvor det ikke beregnes moms på beløp under 500.000 kroner. Regjeringens forslag er at dette skal være gjeldende allerede fra 1. januar.

SVs alternative budsjett foreslår å vente med dette til 1. mars. Parallelt har SV tatt til orde for en gradvis opptrapping av moms for elbiler, og ikke en full innføring fra 1. januar 2027, slik regjeringen ønsker.

– Nå er det viktig at Stortinget pålegger regjeringen å sende den nødvendige søknaden til ESA som sikrer at vi kan videreføre en offensiv elbilpolitikk. Vi har sammen med ledende fagekspertise beregnet hvor viktig kraftfulle incentiver er for å sikre at Norge kan nå sine klimamål gjennom elektrifisering av bilparken, sier Hekneby.

Han legger til:

– Nå må vi feste vår lit til at opposisjonen kan bidra til et grønnere og mer elbilvennlig budsjett, noe SV bidro sterkt til også gjennom forrige stortingsperiode.

Myndighetene har gjennom flere år jobbet for at man fra 2025 utelukkende skal selge fullelektriske personbiler i det norske nybilmarkedet. Dette målet kan nå sies å ha blitt oppnådd, med elbilandeler på nærmere hundre prosent. Hekneby minner om at dette kun er et delmål:

– Premisset om at vi i 2025 er i mål med elbilpolitikken er galt, fordi brorparten av bilene på norske veier fortsatt er fossile. Når kun rundt en tredjedel av personbilene i den norske bilparken er elektriske, gjenstår det fortsatt mye jobb. Regjeringens ønske om en rask og kraftig opptrapping av elbilmoms innebærer kort oppsummert mer utslipp, og mindre sikkerhet, på norske veier, sier Hekneby. 

Harald A. Møller er importør av personbilmerkene Volkswagen, Audi, ŠKODA og CUPRA, i tillegg til Volkswagen Nyttekjøretøy, og har gjennom et drøyt tiår vært en aktiv pådriver for at 2025-målet skal kunne nås. Det fikk massiv oppmerksomhet over hele verden da Harald A. Møller besluttet at Volkswagen personbil skulle bli et fullelektrisk merke i Norge allerede fra 1. januar 2024.

Med det faset importøren også ut den folkekjære modellen Volkswagen Golf.

Arbeiderparti-regjeringens forslag til statsbudsjett skal nå behandles i Stortinget, før et ferdig budsjett vedtas nærmere jul.  

Nøkkelord

Kontakter

Bilder

Volkswagen ID.4
Volkswagen ID.4
Last ned bilde
Ulf Tore Hekneby, administrerende direktør i Harald A. Møller AS
Ulf Tore Hekneby, administrerende direktør i Harald A. Møller AS
Last ned bilde

Følg pressemeldinger fra Møller Mobility Group

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Møller Mobility Group på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Møller Mobility Group

Delårsberetning 2. tertial 2025: Økte markedsandeler for Møller Mobility Group17.10.2025 08:07:13 CEST | Pressemelding

Møller Mobility Group leverte en omsetning på 30,7 milliarder kroner per 2. tertial, opp 26% sammenlignet med samme periode i fjor. Økte nybilvolumer bidrar til at nesten hver fjerde solgte personbil i Norge hittil i år er levert av Møller Mobility Group. Konsernets resultat før skatt endte på 992 millioner kroner, en økning på 21% mot samme periode i fjor. Samtidig bidrar statsbudsjettet for 2026 til mer usikkerhet for fremtiden.

I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye