Elbilandelen holder seg høy i Norden – Danmark og Finland øker, Norge og Sverige bremser
Etter en sterk september holder elbilandelen seg høy i hele Norden. Danmark har fortsatt over 70 prosent elbilandel i nybilsalget, og avlysningen av den planlagte avgiftsøkningen for elbiler i 2026 gir nå dansk bilmarked økt forutsigbarhet fremover. Finland viser også vekst, mens Norge og Sverige hadde en roligere måned.

Det ble registrert rundt 57 000 nye personbiler i Norden i oktober. Danmark hadde den sterkeste veksten, mens også Finland økte noe. I Norge og Sverige gikk salget svakt tilbake sammenlignet med samme måned i fjor.
Elbilandelen i nybilsalget holder seg rekordhøy i hele Norden. Norge ligger fortsatt helt i toppen med nær 100 prosent elbiler blant nye personbiler, mens Danmark følger etter med over 70 prosent. I Sverige og Finland ligger andelen på rundt 36 prosent – et tydelig tegn på at elektrifiseringen har godt fotfeste i hele regionen.
– Etter måneder med høy fart er det naturlig med en liten utflating i Norge. Oktober er historisk sett også en roligere måned i nybilsalget her hjemme. Samtidig viser tallene at både Danmark og Finland har god fremgang. Det vitner om et stabilt nordisk bilmarked med høy fart innen elektrifiseringen, sier Geir Inge Stokke, direktør i Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV).
Forventer økt aktivitet de neste månedene i Norge
I Norge ble det registrert 11 138 nye personbiler i oktober – 3,6 prosent færre enn samme måned i fjor. Etter ti måneder er nybilsalget opp 20,4 prosent, med 124 463 biler registrert hittil i år. Elbilandelen i nybilsalget holder seg i oktober på 97,4 prosent.
– Norge er i praksis i mål med at alle nye biler er elektriske, selv om vi fortsatt har en vei å gå når det gjelder den totale bilparken. Mange følger nå nøye med på Stortingets behandling av regjeringens forslag om å redusere innslagspunktet for merverdiavgift på elbiler til 300 000 kroner. Danmark har nå fått forutsigbarhet etter at avgiftsøkningen i 2026 ble avlyst, og slike avklaringer betyr mye for markedene over tid. I Norge venter vi fortsatt på Stortingets behandling, og avklaringer rundt avgiftsnivået vil være viktig for utviklingen fremover, sier Stokke.
Den norske bilbransjen signaliserer allerede økt aktivitet, blant annet fordi flere ønsker å sikre seg en elbil før den varslede avgiftsendringen etter planen trer i kraft 1. januar 2026.
– Vi forventer derfor å se utslag på registreringsstatistikken de kommende månedene, sier Stokke.
Blant toppmodellene dominerer Tesla Model Y, Volvo EX40 og Volkswagen ID.7 på listen over norske nybilregistreringer, mens BYD Sealion 7 markerer et tydelig kinesisk innslag.
Stabilt rekordnivå i Danmark
Danmark hadde den sterkeste veksten i Norden i oktober, med 16 156 nyregistrerte personbiler – en solid økning fra i fjor. Elbilandelen ligger fortsatt på rekordnivå, med over 70 prosent av nye personbiler som helelektriske.
Samtidig har avlysningen av den planlagte avgiftsøkningen på elbiler i 2026 i forslaget til dansk finanslov gitt bilmarkedet økt klarhet i hva som gjelder fremover. Endringen skaper forutsigbarhet, selv om effekten først forventes å slå inn i tiden som kommer.
– De nordiske salgstallene er generelt svært stabile, også når vi ser over en lengre periode, og det er positivt. Et stabilt marked skaper et godt grunnlag for utskifting av bilparken på tvers av de nordiske landene og den grønne omstillingen av veitrafikken, sier Mads Rørvig, administrerende direktør i Mobility Denmark.
– Elbilandelen har økt kraftig i Danmark de siste årene, og forslaget til finanslov, som nå har avlyst de planlagte avgiftsøkningene på elbiler i 2026, vil sikre at utviklingen fortsetter i tiden fremover. Det betyr at vi forventer at det allerede i 2027 vil rulle én million elbiler på danske veier. Det er positivt for den grønne omstillingen, fordi elbiler i stor grad bidrar til at Danmark når sine klimamål, sier Rørvig.
Toppmodellene i oktober var Skoda Elroq, Skoda Enyaq iV og Volkswagen ID.4 – alle helelektriske.
Nedgang i det svenske totalmarkedet, men privatmarkedet tar seg opp
Sverige opplevde en liten nedgang i nybilsalget i oktober, med 23 805 nye personbiler, som er 3,9 prosent færre enn i fjor. Elbilandelen i nybilsalget var 36,6 prosent, litt lavere enn i september og omtrent på nivå med fjoråret.
Samtidig øker privatmarkedet. Flere biler ble registrert på privatpersoner, og privatleasing fortsetter å vokse kraftig.
– Vi ser et lite “hakk i plata” for nybilsalget i Sverige nå i oktober. Andelen biler registrert på forhandlere gikk ned med fire prosentpoeng, mens andelen registrert på privatpersoner økte til over 40 prosent. Det styrker trenden om at privatmarkedet er i ferd med å ta seg opp igjen, sier Andrée Peters, markedssjef i bilstatistik.se.
– Over halvparten av bilene som ble registrert på privatpersoner er privatleaset, en økning på ti prosent fra samme periode i fjor. For andre måned på rad ser vi også en oppgang i salget av lette varebiler – en positiv utvikling som vi håper fortsetter, sier Peters.
Volvo holder posisjonen i hjemmemarkedet med XC60 og EX40 på topp.
Moderat vekst i Finland i oktober, men nybilsalget ligger fortsatt under fjoråret
I Finland ble det registrert 6 217 nye personbiler i oktober, en økning på 4,7 prosent sammenlignet med samme måned i fjor. Elbilandelen i nybilsalget steg til 35,8 prosent, mens elbilandelen i den finske bilparken totalt nå er 5,8 prosent – 45 prosent høyere enn i oktober 2024.
Selv om oktober viste en liten økning sammenlignet med fjoråret, ligger det samlede personbilsalget hittil i år fortsatt noe lavere.
– Salget har vært på en jevn oppadgående trend for alle kjøretøygrupper siden august, og det kan tyde på vekst neste år. Foreløpig ser veksten ut til å forbli moderat, og videre utvikling vil avhenge av forbrukertillit og den generelle økonomien. Så langt i år er det bare varebilregistreringene som viser vekst, mens personbiler ligger noen prosent under fjoråret, sier Teemu Rennola, administrerende direktør i ValueClinic.
Toyota holder seg fortsatt på topp i Finland med Yaris Cross, Corolla og Yaris.
Flere elbiler i den nordiske bilparken
Elbilandelen i bilparkene vokser raskt i hele Norden. Norge ligger fortsatt klart i tet, med over 31 prosent elektrisk andel av bilparken. I Danmark har andelen økt kraftig det siste året til 17,5 prosent, mens Sverige og Finland følger etter med henholdsvis drøyt åtte og nær seks prosent.
– Norden har kommet langt i elektrifiseringen. Nå gjelder det å holde trykket oppe slik at utviklingen fortsetter, også for varebiler og tungtransport. Det er avgjørende for å nå nullutslippsmålet, sier Geir Inge Stokke i OFV.
Nybilsalget i Norden i september 2025 sammenlignet med 2024
Antall førstegangsregistrerte nye person-, vare- og lastebiler i Norge, Danmark, Sverige og Finland i september 2025 sammenlignet med 2024, og andel elbiler.



Ved gjengivelse av tall og data fra nyhetsbrevet skal følgende kildehenvisning brukes:
Norske data: OFV.no , Danske data: Bilstatistik.dk, Svenske data: Bilstatistik.se, Finske data: valueclinic.fi: Transport- og kommunikasjonsmyndigheten Traficom, Trafikk- og transportregisteret.
Nøkkelord
Kontakter
Geir Inge StokkeDirektør
Tel:971 71 910gis@ofv.noMartine Holen InstefjordKommunikasjonsrådgiverOFV / Veiforeningen
Tel:45299838mhi@ofv.noOm OFV
Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV) er en politisk uavhengig medlemsorganisasjon som arbeider for tryggere, bedre og mer effektive veier i Norge. OFV publiserer statistikk om bilsalget og kjøretøyparken, og har Norges beste database med priser og data på alle nye biler og motorsykler.
Opplysningsrådet for Veitrafikken
Wergelandsveien 1 - 3
0167 Oslo
www.ofv.no

Følg pressemeldinger fra Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV)
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV) på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV)
Nedgang etter rekord-september3.11.2025 12:02:08 CET | Pressemelding
Nybilregistreringene bremset noe opp i oktober. Det skjer samtidig som bilbransjen melder om økt interesse fra kunder som vil sikre seg elbil før nye momsregler innføres.
Nordisk elbilsalg fortsetter å øke – bortsett fra i Sverige14.10.2025 07:00:00 CEST | Pressemelding
Nybilsalget i Norden hadde stort sett god fart i september. I Finland var økningen på hele 30 prosent, mens Sverige var alene om en svak nedgang. Danskene nådde igjen nye elektriske høyder med en elbilandel på over 73 prosent, mens elbilandelen i Sverige endte på drøyt 38 prosent - langt under september 2024.
Økt fart mot et normalår i nybilmarkedet13.10.2025 15:46:08 CEST | Pressemelding
Det norske nybilmarkedet fortsetter å styrke seg gjennom 3. kvartal 2025. Den samlede verdien av nyregistrerte personbiler økte med 4,2 milliarder kroner til 21,2 milliarder kroner, en vekst på 25 prosent sammenlignet med samme periode i fjor.
Folket har stemt: Fylkesvei 33 er Norges dårligste fylkesvei8.10.2025 10:30:00 CEST | Pressemelding
Over 1500 nominasjoner kom inn – fordelt på rundt 250 ulike fylkesveier. En fagjury plukket ut de ti verste – og nesten 9000 personer har stemt frem sin favoritt. Nå er det avgjort: Fylkesvei 33 er kåret til Norges aller verste fylkesvei.
OFVs kalkyle 2025: Bilholdet koster mer – elbilen holder stand som billigst2.10.2025 08:30:00 CEST | Pressemelding
Det koster stadig mer å eie bil i Norge. De ferske beregningene i publikasjonen «Kostnader ved bilhold 2025» fra Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV) viser at bilholdet fortsatte å bli dyrere gjennom 2024 og videre inn i 2025 – selv om økningen ikke var like kraftig som rekordåret 2023.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom