Avinor styrker kunnskapsgrunnlaget for hydrogen på norske lufthavner
Avinor har inngått avtale med Norconsult om å gjennomføre en mulighetsstudie for hydrogeninfrastruktur på flyplasser. Samtidig inviterer Avinor aktører gjennom en RFI (Request for Information) til å bidra med løsninger og ideer for testing av hydrogeninfrastruktur.

Studien skal bidra til økt kunnskap om hvordan hydrogen kan lagres, fylles og distribueres på lufthavner, og legge grunnlaget for fremtidig testing og etablering av løsninger både for bakkekjøretøy og – på sikt – fly.
– Selv om det er noen år til vi vil se hydrogendrevne fly i kommersiell trafikk, trenger vi tid til å bygge erfaring med infrastrukturen som kreves på lufthavnene. Derfor er det viktig å komme i gang med dette arbeidet nå, sier Birgitte Johannessen, programansvarlig for hydrogen i Avinor.
Skal kartlegge hva som kreves for å ta hydrogen i bruk
Formålet med studien er å identifisere hva som må til for å etablere en lager- og fyllestasjon for hydrogen på en lufthavn. Arbeidet skal omfatte tekniske spesifikasjoner, regulatoriske krav, infrastrukturbehov, kostnadsestimater, logistikk og forsyningskjede, samt operasjonelle prosedyrer og sikkerhets- og risikoanalyser.
Studien gjennomføres i tre faser:
- Fase 1: Mulighetsstudie med oppstart i september 2025, med en varighet på seks måneder
- Fase 2: Konseptutvikling (opsjon)
- Fase 3: Prosjektplanlegging og -gjennomføring (opsjon)
Grunnlag for testing fra 2027
Arbeidet vil legge grunnlag for etablering og testing av hydrogeninfrastruktur på lufthavner. Testing og demonstrasjoner planlegges i hovedsak fra 2027, med forberedelser fra høsten 2025.
Studien åpner for innspill fra markedet knyttet til både bakkekjøretøy og luftfartøy som kan teste infrastrukturen. Dialogen så langt viser at det trolig er mest aktuelt å starte med kjøretøy og/eller fyllesystemer for luftfartøy, før selve flyene.
Avinor ønsker også å kartlegge interessen i markedet og har derfor publisert en RFI (request for information). Formålet med denne forespørselen til markedet er å identifisere mulige partnere og innovasjonsaktører som ønsker å benytte eller bidra til utvikling av testinfrastruktur for hydrogen på lufthavner.
RFI: https://ted.europa.eu/en/notice/-/detail/649489-2025
Frist: 1. desember 2025
Nøkkelord
Kontakter
Margareth AskeAvinor
Tel:92667083margareth.aske@avinor.noPressetelefon (ikke SMS)Kun til bruk for journalister.
Vi svarer ut mediehenvendelser mellom 08.00-17.00 med mindre det inntreffer større hendelser. For generelle henvendelser ber vi om at det sendes e-post. For informasjon om flytrafikken ved våre lufthavner, se www.avinor.no, og velg flyplass.
Bilder

Avinor har ansvar for 43 statlig eide lufthavner, og flysikringstjenesten for sivil og militær luftfart i Norge. Dette nettverket binder Norge sammen - og Norge sammen med verden.
Avinor er en drivkraft i miljøarbeidet i luftfarten og en pådriver for å redusere de samlede klimagassutslippene fra norsk luftfart. Selskapet har en ledende rolle i arbeidet med utvikling av el-fly, og leveranse av biodrivstoff til fly.
Avinor bidrar hvert år til 50 millioner sikre og effektive flyreiser. Om lag halvparten av disse er til og fra Oslo lufthavn.
Rundt 2.800 medarbeidere har ansvar for å planlegge, bygge ut og drive et samlet lufthavn- og flysikringssystem. Avinors virksomhet finansieres gjennom luftfartsavgifter og kommersiell virksomhet på flyplassene.
Følg pressemeldinger fra Avinor
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Avinor på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Avinor
Nå starter julerushet på Sola17.12.2025 14:21:26 CET | Pressemelding
158 000 passasjerer skal reise gjennom Stavanger lufthavn de neste to ukene. Her er oversikten over de travleste dagene i juleutfarten.
Avinor må ha kontroll på alle områdene ved Stavanger lufthavn16.12.2025 15:26:45 CET | Pressemelding
Det er innført et nytt system for styring og kontroll av det svært trafikkerte området foran Stavanger lufthavn, Sola. Aktører som har tilgang til området er blant annet buss, taxi, varelevering og crew-transport. Alle aktørene har tilgang til området gjennom en passeringsavtale. Dette er noen taxisentraler uenige i, og enkelte løyvehavere velger derfor å ikke inngå slike avtaler for sine biler. Resultatet er at det er langt færre taxier enn normalt tilgjengelig på lufthavnen.
Nå starter julerushet på Trondheim lufthavn, Værnes16.12.2025 10:00:00 CET | Pressemelding
Nesten 171 000 passasjerer skal reise gjennom Værnes de neste to ukene. Her er oversikten over de travleste dagene i juleutfarten.
Nå starter juletrafikken på norske flyplasser16.12.2025 10:00:00 CET | Pressemelding
2,2 millioner passasjerer skal reise gjennom landets flyplasser de neste to ukene. Her er oversikten over de travleste dagene i juleutfarten.
Avinor lyser ut Norges største parkeringskontrakt12.12.2025 10:00:00 CET | Pressemelding
Oslo, 12.desember – Avinor lyser nå ut Norges største parkeringskontrakt. Den gjelder drift og kommersiell utvikling av parkeringsanleggene ved Oslo lufthavn for perioden 2027–2031, med en estimert verdi på om lag 3,5 milliarder kroner.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom