SpareBank 1 Sør-Norge

Kraftig økning i svindel rettet mot eldre kvinner – svindlere utgir seg for å være banken

Del

Antall saker med såkalt vishing-svindel har økt med 50 prosent siden i fjor. Flesteparten av ofrene er kvinner over 60 år. Svindlerne utgir seg for å være fra banken, og manipulerer ofrene til å gi fra seg BankID eller overføre penger til «sikker konto».

Trine Finnesand er fagspesialist antisvindel i SpareBank 1 Sør-Norge
Trine Finnesand er fagspesialist antisvindel i SpareBank 1 Sør-Norge Mari Løvås / SpareBank 1 Sør-Norge

– Vi har opplevd en enorm økning i denne typen svindel, sier Trine Henrikke Olsen Finnesand, fagspesialist antisvindel i SpareBank 1 Sør-Norge. 

Hun viser til en økning i vishing-svindel på hele femti prosent, sammenlignet med samme periode i fjor. Svindlerne går etter eldre, og helst kvinner. 

 – 70 prosent av ofrene er kvinner, sammenlignet med 60 prosent i fjor. Aldersgruppen 60+ er overrepresentert, sier Finnesand. 

Hva er vishing?
Vishing er telefonsvindel. Svindleren ringer og utgir seg for å være fra banken, politiet eller en annen troverdig aktør. Målet er å lure deg til å gi fra deg sensitiv informasjon eller overføre penger.

Manipulerer og sprer frykt

Svindlerne utgir seg for å være fra SpareBank 1. Noen av ofrene har fått en SMS i forkant, hvor avsender utga seg for å være fra NAV eller Skatteetaten. 

– Mange av ofrene trykket seg inn på lenken og la inn sensitiv informasjon, slik at når de blir oppringt i etterkant virker det fornuftig for ofrene av banken skal ringe dem, forklarer Finnesand.

Finnesand tror det er samme gruppe svindlere som står bak både SMS-en og vishingen i etterkant. Og det er ikke i alle sakene ofrene har trykket seg inn på lenken i SMS-en heller. I noen av sakene har ikke ofrene mottatt SMS. De blir oppringt, og personen i den andre enden hevder det er tatt opp lån i deres navn eller at bankkortet er forsøkt misbrukt.

– I telefonsamtalen blir de manipulert av svindlerne som forsøker å spre frykt og lure ofrene til å oppgi BankID-informasjon, kortinformasjon eller til å overføre penger til en «sikker konto» selv. 

Enorm økning

Finnesand har ikke opplevd en så stor økning i vishing-svindel tidligere. 

– Dette er ekstremt, og nå er det på tide å rope varsku, sier hun. 

Finnesand presiserer at BankID er personlig, og skal aldri deles med noen.

– Verken banken eller offentlige myndigheter vil be deg om dette. BankID er personlig. Svindel skjer først når du gir fra deg sensitiv informasjon eller blir lurt til å overføre penger til en såkalt «sikker konto».

Nøkkelord

Kontakter

Bilder

Trine Finnesand er fagspesialist antisvindel i SpareBank 1 Sør-Norge
Trine Finnesand er fagspesialist antisvindel i SpareBank 1 Sør-Norge
Mari Løvås / SpareBank 1 Sør-Norge
Last ned bilde

Om SpareBank 1 Sør-Norge

SpareBank 1 Sør-Norge er en av landets største sparebanker, med medarbeidere og kontorer i hele landsdelen.

Våre røtter går tilbake til første halvdel av 1800-tallet, da de første bankene ble opprettet i Norge. Vi gir kraft til vekst og utvikling i lokalsamfunn og til kunder rundt oss, enten de er privatpersoner, bedrifter eller organisasjoner.

SpareBank 1 Sør-Norge er et resultat av en rekke sammenslåinger. Konsernet ble dannet da SpareBank 1 SR-Bank og SpareBank 1 Sørøst-Norge slo seg sammen 1. oktober 2024.

Følg pressemeldinger fra SpareBank 1 Sør-Norge

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra SpareBank 1 Sør-Norge på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra SpareBank 1 Sør-Norge

I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye